Gå til innhold

Kommer AMD med HT/HS?

zZzZz

Anbefalte innlegg

Når jeg ser at p4 har fått HT så blir jeg grønn...

Det betyr sikkert at de vil kjøre litt ifra AMD (og jeg er amd-fan!).

Men, jeg har to spørsmål ang. AMD:

1) Kommer Hammer til å ha noe lignende som p4's HT?

2) Mener å ha hørt at Hammer kommer til å ha HeatSpreader. Er det sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så kommer ikke Hammer til å støtte Hyper-threading. den vil derimot støtte Hyper-Transport, noe som vil gi høyere båndbredde mellom CPU og minne (+ resten av systemet). Om dette har en praktisk innvirkning gjenstår å se. Uansett så vil nok dette ha størst betydning i systemer med flere prosessorer. Det betyr at båndbredden ØKER i takt med at antallet CPUer øker, ikke som med Intel Xeon hvor den må dele på båndbredden.

AMD har virkelig lagt mye arbeid på Hammer (får en iallfall håpe), så jeg håper det blir en suksess (Som org. Athlon)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 19:53, skrev SysError:

Såvidt jeg vet så kommer ikke Hammer til å støtte Hyper-threading. den vil derimot støtte Hyper-Transport, noe som vil gi høyere båndbredde mellom CPU og minne...

Vel... HT er mer en interconnector mellom CPU og southbridge... mellom CPU og RAM er det NB, noe Opetron skal ha "onboard" CPU.

Men, noe du kanskje forvekslet var InfiniBand, som skal være minnekontrolleren. HyperTransport gir InfiniBand den båndbredden den trenger slik at å overføre data til og fra går betydelig raskere enn i dag. HyperTransport sin peak overføringshastighet er på 12.8GB/s. HyperTransport ble introdusert for å minske antall busser inne i et system, og gjøre de mer effektive. Les mer her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...