Gå til innhold

subwoofer innstillinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Lyd og bilde artikkelen:

"Med to subwoofere har man ingen andre muligheter enn å plassere én enhet på hver sin side av skjermen"

 

Man har da flere valg enn det! Med lav delefrekvens kan du putte begge bassene sammen i et hjørne!

 

"Av en eller annen grunn fungerer subwoofere nesten alltid best med delefrekvensen godt under 80 Hz."

 

Regner med det er 12" element de prater om. Veldig overraskende at den fungerer best under 80hz! Det er tungt for forsterkeren å flytte et basselement fort! Så holder man seg under 80hz har forsterkeren bedre kontroll på elementet, og man får en ren og hard bass.

 

Så til spørsmålet i posten her.

På en 10" ville jeg prøvd meg frem på en delefrekvens rundt 90hz. Prøv deg gjerne frem mellom 70 og 100hz.

 

Det er somregel lurt å plassere bassen i et hjørne. Hvis du kjører så "lav" delefrekvens som jeg anbefaler, så er har det ikke noe å si hvilket hjørne du plasserer basen i, det går mao. bra å plassere den bak lytteposisjon. Bassen skal ikke plasseres helt inne i hjørnet, det skal være litt luft mellom veggene og basselementet/bassporten (hvis noe av dette stikker ut på sida av kassa). Få gjerne noen til å hjelpe deg med å flytte kassa litt rundt i hjørnet mens du sitter og lytter.

 

Det vanskeligste med instilling av en sub er fasen. Inndelinga er vel gjerne i grader, fra 0 til 180. Velger du 0 slår elementet nøyaktig samtidig som basselemntet i fronthøyttalerne (gitt at det spilles en frekvens som begge elementene spiller). På 180 grader trekker basselementet inn samtidig som høyttalerelementet slår ut. Sub'en er da ute av fase. Grunnen til at du har dette valget er at bassen sjelden plasseres i samme avstand fra lytteposisjon som fronthøyttalerne. Dermed må du korrigere avstanden vha fase-justeringen. Man må nesten bare prøve seg frem på forskjellige innstilinger. Målet er at bassen skal komme samtidig fra sub og høytt. Dette hører du ved at bassen blir presis og ikke varer for lenge.

 

Mvh

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...