Gå til innhold

Skal instalere ubuntu men finner ikke Rot filen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får du ikke startet installasjonsprogrammet, krasjer install-programmet, eller krasjer det etter at du har installert?

7395305[/snapback]

jeg har san live ting cd :p der vi får starte OSet og se hvordan det ser ut å san. så er der et ikon som en trykker på for å instalere. jeg trykte på det svarte på spørsmålene som kom. så skulle jeg velge vilken partisjon jeg skulle legge den på så først ba jeg Ubuntu legge det på den med størst diskplass men da fant den ikke rot filen så instalasjonen ikke kunne fortsette så prøvde jeg å gjøre dette manuelt med samme resultat.

Lenke til kommentar

Velg å partisjonere manuelt. Opprett en ext3 partisjon på minst 7gb, men så mye som mulig helst (du trenger aldri mer enn 15, jo mindre du skal legge filmer/musikk på den) . Oprett også en swap-partisjon (filsystem linux-swap) på 500mb. Gå til neste steg.

Monter disse 2 nye partisjonene henholdsvis som / og swap. Deretter er det bare å begynne installasjonen

Lenke til kommentar
Velg å partisjonere manuelt. Opprett en ext3 partisjon på minst 7gb, men så mye som mulig helst (du trenger aldri mer enn 15, jo mindre du skal legge filmer/musikk på den) . Oprett også en swap-partisjon (filsystem linux-swap) på 500mb. Gå til neste steg.

Monter disse 2 nye partisjonene henholdsvis som / og swap. Deretter er det bare å begynne installasjonen

7396221[/snapback]

jeg har prøvd på dette nå men går av en eller annen grunn ikke and å endre på den ene partisjonen jeg har nå :S så vanskelig dette skulle vere da :p

Lenke til kommentar
Høyreklikk på partisjonen, resize. Har du vurdert og holde deg til windows, ikke vondt ment  :p

7396886[/snapback]

Vel jeg liker ikke windows :p fikk høre at ubuntu skulle vere bra for nybegynnere :p hadde nok hat OSX for lenge siden hadde jeg hat penger til mac da. men windows holder jeg meg ikke til ! :p

Lenke til kommentar

Er ikke så lett hvis du ikke har partisjonert disken i windows først, og samtidig skal ha windows inne. Men siden han nå skal legge inn windows, så kan han jo bare dele opp disken slik at han har en 10 GB ledig på slutten, slik at han kan ta automatisk - bruk resterende plass eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar

Eller så ligger det vel et eget partisjoneringsverktøy man kan bruke på Live-CDen (som heter Gparted?), gjør det ikke (husker ikke i farta)? Slik at man kan ordne klart partisjonene før man starter selve installsjonsprogrammet (selv om dette egentlig ikke skal være nødvendig, ettersom installasjonsprogrammet selv skal hjelpe en å ordne med nye partisjoner, men gjør man dette er det jo bare å velge de partisjonene som man har klargjort).

Hvis du bare har én partisjon på hele disken, en Windows-partisjon ('C:'), må du i så fall krympe den for å frigjøre plass til nye partisjoner for Linux. Som tidligere nevnt trenger Linux én partisjon på ca 7 GB eller mer med filsystem "ext3" (denne må være bootable, fordi her skal roten liggen (rot = '/', tilsvarer på en måte "c:\" i Windows)) og en liten partisjon på ca 500 MB med filsystem "swap" som skal være swap-partisjonen (det vil si at den skal brukes for å inneholde midlertidige data som en utvidelse til RAM-en, akkurat som Windows sin 'pagefile').

Disse to nye partisjonene må dermed formateres i sitt nye filsystem. Windows-partisjonen trenger bare å krympes (ikke formater den om igjen, ellers mister man innholdet på den).

[ Eller du kan gjøre som zeltex sa: bare krympe din Windows-partisjon (dvs den kan ikke være full når du gjør dette), og så la installasjonsprogrammet fikse resten ved å be det installere seg på den ledige plassen ved siden av Windows ]

Uansett hvilken metode du velger, hvis du poster screenshot eller lignende av det partisjonsoppsettet du prøver å få til, så kan vi lettere forstå problemet ditt og hjelpe deg. (Dette kan du gjøre på live-CDen med å trykke PrintScreen-knappen på tastaturet, så spretter det opp et vindu, lagre bildet til en fil på skrivebordet, laste det opp til f.eks http://bildr.no og gi oss URLen).

Evil-Duck: Dette med partisjonene er noe du trenger å endre på en sjelden gang, jeg håper at selv om det kan være litt vrient å få til at du ikke lar deg skremme fra å prøve på nytt. Som du sa, du liker jo ikke Windows, en gang! Vi vil fortsatt prøve å hjelpe deg som best vi kan. :-)

EDIT: Jeg leser nå i din andre tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=673164 at du gav opp og re-installerte Windows. Uffda. Det var synd du mistet din gamle partisjon med Windows. Men som zeltex nevner ovenfor her, så bør det ikke være så vrient, men det blir vel opp til deg -- jeg skjønner at du ikke blir i lystig humør av å installere Windows på nytt i hvert fall...

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...