Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av router

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg har 3 datamaskiner med Windows98 som står i nettverk. Har kjøpt ny Router, type D-Link DI-604. Maskinene er konfigurert slik at IP adressene stemmer, noe som gjør at de ser hverandre i nettverket uten problemer. MEN det store problemet er å få delt ut internettforbindelsen som er av typen nye Online ADSL. Har kjørt wizarden på Routeren, og konfigurert i timesvis, uten å få det til! Er det noen som vil fortelle meg i detalj hvordan dette skal gjøres? Og hvordan får jeg Routeren til å skjønne at den skal kople seg opp når jeg starter internett explorer? Takknemlig for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til din spesifikke ruter, men prøv å sette maskinene i nettverket (holder med en når du tester :smile: ) til å motta ip-adresse automatisk (der du satte de statisk slik at de kunne kommunisere med hverandre). Kan være ruteren kobler seg opp, men at maskinene har feil ip i forhold til hva ruteren har. Isåfall komuniserer ikke maskinene med ruteren din (prøv f.eks. å pinge den).

Du kan sikkert se ett eller annet sted i konfigurasjonen på ruteren din om den er koblet opp eller ikke.

Lenke til kommentar

Ein ting til som er viktig. Det kan hende at routeren din trenger ein firmware update så du kan laste ned på deira heimeside sikkert. Trur vennen min hadde en D-LINK og han oppdaterte den og då fungerte det. Ellers så er det alltid lurt å oppdatere. Kan jo si kva som kunne gjerast på min når eg ikkje hadde oppdatert, folk kunne prøve å logge vilt på ute frå internett :smile:

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens! Hjertelig takk for gode råd! Jeg har skrevet inn brukernavnet mitt og @online.no, samt konfigurert for automatisk mottak av IP adresse. DA PLUTSELIG FUNKET DET!!! Nå er jeg ikke lenger frustrert og deprimert, men glad og fornøyd!!

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 13:52, skrev karlove:

Hei igjen folkens! Hjertelig takk for gode råd! Jeg har skrevet inn brukernavnet mitt og @online.no, samt konfigurert for automatisk mottak av IP adresse. DA PLUTSELIG FUNKET DET!!! Nå er jeg ikke lenger frustrert og deprimert, men glad og fornøyd!!

Takk for hjelpen!

Ehm, plutselig? Selvsagt fungerer det, er jo sånn du skal gjøre det :razz:

Routeren fungerer som en DHCP server, og deler ut ip-adresser basert på mac-adressene og passer på at ingen får samme ip-adresse.

Slik kan en router holde styr på opptil 253 stk (i hvert fall for de routerne til forbrukermarkedet).

Fint at det fungerer for deg.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Jeg lette ganske lenge for å finne ut om Routeren gikk ut på nettet, og oppdaget etter en stund at det i et status felt stod hvilken IP jeg hadde fått tildelt fra Telenor. DNSen er tydligvis konstant, men IP-adressen forandrer seg litt av og til. Nyttet ikke å "spikre" den"! Men som sagt; nå fungerer endelig sakene, og alt ser ut til å være i skjønneste orden. Jeg har satt opp routeren slik at den ikke er påkoplet HELE tiden, da jeg er noe utrygg på dette med at noen kanskje kan hacke seg inn på systemet mitt. -Men det skal jo være innebygget brannmur i denne Routeren. Høres for godt ut til å være sant, at den skal hindre andre i å komme seg inn på mitt eget nettverk, selv om jeg forstår at routeren kun opererer med èn IP adresse utad. De aller fleste forstår vel likevel at man har stort sett standardiserte IP adresser i det interne nettverket, og at man kanskje kan lure Routeren til å slippe gjennom trafikk utenfra dersom hackeren prøver ulike standard-IPer...? Dessuten trodde jeg at en brannmur måtte konfigureres i et program for å definere hvem som evt. kan få slippe gjennom? Tenkte å forsøke å dele ut en mappe, og se om jeg får en kammerat i Romania til å komme seg inn på denne mappa. Men det gikk visst ikke.. Masse tanker om dette, og jeg slenger det bare ut i luften etter som jeg kommer på det. Lærer utrolig masse ved å lese i dette forumet, og er glad for å ha funnet en sånn pool med masse kompetanse på en rekke ulike områder! Kommer til å sjekke innom her ofte, og skjønner at det er mulig å få svar på det meste!

Lenke til kommentar

Jeg lette ganske lenge for å finne ut om Routeren gikk ut på nettet, og oppdaget etter en stund at det i et status felt stod hvilken IP jeg hadde fått tildelt fra Telenor. DNSen er tydligvis konstant, men IP-adressen forandrer seg litt av og til. Nyttet ikke å "spikre" den"! Men som sagt; nå fungerer endelig sakene, og alt ser ut til å være i skjønneste orden. Jeg har satt opp routeren slik at den ikke er påkoplet HELE tiden, da jeg er noe utrygg på dette med at noen kanskje kan hacke seg inn på systemet mitt. -Men det skal jo være innebygget brannmur i denne Routeren. Høres for godt ut til å være sant, at den skal hindre andre i å komme seg inn på mitt eget nettverk, selv om jeg forstår at routeren kun opererer med èn IP adresse utad. De aller fleste forstår vel likevel at man har stort sett standardiserte IP adresser i det interne nettverket, og at man kanskje kan lure Routeren til å slippe gjennom trafikk utenfra dersom hackeren prøver ulike standard-IPer...? Dessuten trodde jeg at en brannmur måtte konfigureres i et program for å definere hvem som evt. kan få slippe gjennom? Tenkte å forsøke å dele ut en mappe, og se om jeg får en kammerat i Romania til å komme seg inn på denne mappa. Men det gikk visst ikke.. Masse tanker om dette, og jeg slenger det bare ut i luften etter som jeg kommer på det. Lærer utrolig masse ved å lese i dette forumet, og er glad for å ha funnet en sånn pool med masse kompetanse på en rekke ulike områder! Kommer til å sjekke innom her ofte, og skjønner at det er mulig å få svar på det meste!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 21:40, skrev karlove:

Jeg har satt opp routeren slik at den ikke er påkoplet HELE tiden, da jeg er noe utrygg på dette med at noen kanskje kan hacke seg inn på systemet mitt. -Men det skal jo være innebygget brannmur i denne Routeren. Høres for godt ut til å være sant, at den skal hindre andre i å komme seg inn på mitt eget nettverk, selv om jeg forstår at routeren kun opererer med èn IP adresse utad. De aller fleste forstår vel likevel at man har stort sett standardiserte IP adresser i det interne nettverket, og at man kanskje kan lure Routeren til å slippe gjennom trafikk utenfra dersom hackeren prøver ulike standard-IPer...?

Disse IP-ene er såkalte private IP-er, de routes ikke på nettet så akuratt dette er neppe noe problem.

Denne branveggen på routeren er satt opp fra fabrikk med fornuftige verdier samt at NAT i routeren gjør det vanskelig og få kontakt med maskinene på nettet så du er ganske så trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...