Gå til innhold

Hvordan få Dell-nettverksk. til virke i Ubuntu 610

Degeim

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell-bærbar som jeg nylig har installert Ubuntu 6.10 på, og har lenge prøvd alle mulige internett-guider for konfigurasjon av trådløst nettverk.

Etter mye om og men fant jeg kommandoen "lspci -v" som lister opp alle komponentene (tror jeg), og den sier følgende om nettverkskortene:

0000:02:03:0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g]

802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)

Subsystem: Dell: Unknown device 0005

[...]

0000:02:08:0 Ethernet controller: Intel Corporation 82562ET/EZ/GT/GZ - PRO/100 V

E (LOM) Ethernet Controller Mobile (rev 03)

Subsystem: Dell: Unknown device 0la5

[...]

Finnes det ikk dell-drivere i ubuntu? Må jeg tilbake til windows for å få internett på maskinen? :cry:

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

Degeim

EDIT: Jeg må vel da nødvendigvis få link til noe jeg kan laste ned på denne maskinen og overføre til den med Ubuntu på åp en eller annen måte. Minnepinne eller CD går vel fint.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men jeg ser på den nå. :thumbup:

Har derimot prøvd å installere ndiswrapper, men støter på problem ved

"Go to the source-directory and run 'make distclean' and 'make'. As root, run 'make install'."

Jeg kan jo ikke bruke synaptics da jeg ikke får internett noensteds, så jeg lastet ned .tar.gz-filen på en annen maskin, overførte den via minnepinne, "untaret" den, og CDer meg så inn i mappen med alle filene vha en terminal. Da får jeg beskjed om å kjøre "make distclean"... Hva betyr det?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet ut at jeg trenger en pakke med navn build-essential for å kunne bruke make-kommandoen.

Hvordan får jeg tak i denne pakken uten Synaptics?

Jeg fant et sted jeg kunne laste ned en med .deb-filendelse, men hva gjør jeg i så fall med den?

Lenke til kommentar

Niks, ingen av kortene fungerer.

Men, jeg kan ikke installere build-essential uten libc6-dev, og jeg kan ikke installere libc6-dev uten libc-dev, og jeg kan ikke installere libc-dev uten tzdata.

Derfor har jeg funnet frem tzdata, og prøver å installere den... Men får hele tiden feilen

Feil ved behandling av txdata_2006n-1_all.deb (--install): prøver å skrive over "/usr/share/zoneinfo/[filnavn - det varierer noe]", som også finnes i pakken locales"

Hva i all verden gjør man med slikt, da? Jeg har prøvd å slette filen det gjelder, slette hele zoneinfo, kjøre med sudo-rettigheter, og en eldre samt en eksperimentell versjon av tzdata. Alltid en lignende feil.

EDIT: Jeg fikk det nå til ved hjelp av en overwrite-kommando, og har da kun installasjon av ndiswrapper igjen. Men når jeg nå -- som http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawi...hp/Installation sier jeg skal gjøre -- skriver make install, får jeg diverse feilmeldinger:

[...]

Can't find kernel build files in /lib/modules/2.6.15-26-386/build; give the path to kernel build directory with KBUILD=<path> argument to make.

[...]

Hvordan finner jeg ut om jeg har kernel-build-filene, og evt hvor de ligger?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Da har jeg fått ndiswrapper installert, og fikk også på en eller annen måte nettverkskortet (ikke det trådløse, så problemet mitt er enda ikke løst) til å virke.

Jeg har også funnet den korrekte driveren, og lagt den inn vha ndiswrapper. Men dette er alt den har å si:

erlend@erlend-laptop:~$ ndiswrapper -l
Installed ndis drivers:
b44win          driver present
erlend@erlend-laptop:~$

Ikke noe "hardware present". Hvorfor det? Hva er det som er galt nå, da?

Blir rent frustrert av dette... :roll:

EDIT:

Fikk det endelig til! Det var bare det at deler av driver-filen var blitt ødelagt under overføring fra pc til pc... Men jeg prøvde igjen, og da gikk det!

Takk skal du ha, phatscum!

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...