Gå til innhold

AMD Quad FX lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Undead,30/11-2006 : 16:37]Med tanke på antall CPU kjerner og at det ikke bedrer noe.

Da er nok ikke PS3 prosessoren så mye å rope hurra for heller med andre ord.

7393531[/snapback]

Der tar du nok feil, tingen er at få ting er skrevet/progammert for bruk mer enn 1 kjerne, når det kommer programmer som er optimalisert for flere kjerner, vil ytelsen stige merkbart. PS3 er veldig rask og kraftig, det er jeg ikke i tvil om. (Siden jeg sitter her med en akkurat nå)

7393944[/snapback]

Vel, PS3en bruker ikke alle kjernene til spill da, den har mange som er dedikert til forskjellige ting. Dette er ugunstig i forhold til å få en god ytelse. Når ikke kjernene jobber sammen, men deles opp går det utover stabiliteten og ytelsen. Bare se på den nye teknologien NVIDIA bruker på sine grafikkort nå. Der nevner de akkurat dette. De har nemlig fått alle enhetene og gpukreftene inn på en ting istedenfor å dedikere dem til forskjellige ting.

Men tilbake til prosessoren. Det nytter ikke å øke cores hvis ikke hastigheten generelt økes merkbart og sammarbeider bedre. Kan sikkert være ytelsen blir bedre etterhvert, men likevel syns jeg det er bedre hvis de holder seg til Dualcore foreløpig og øker hastighetene.

Lenke til kommentar

Vil også si att dette har visse likhetstrekk med med SLI, som jo ikke akkurat gav fornuftige resultater før etter en stund. I dag brukes det jo en god del.

Også så jeg en graf som xbitlabs hadde med, den nederste her.

Se hvordan 4x4 oppsettet rett og slet er overlegent når man legger inn skikkelig multitasking!

Kan det bety att kjernene kan utnyttes bedre her?

Dessverre ser vi jo at C2Quad leder klart ved 3+1 prosesser, altså en til hver kjerne, som jo burde gi optimal utnyttelse.

Mye av fordelen med dette skulle jo være bedre båndbredde gjevnt over, som skulle gi bedre utnyttelse av kjernene, men ser ikke ut til att de har klart dette i serlig grad, enda. Men det må da kunne bedres etter hvert?

Ingen klokking er totalt håpløst på en entusiastløsning som dette.

Lenke til kommentar
Noen vet hva prisen blir på dette opplegg?

7394358[/snapback]

En 2-pakning med Athlon64 FX70 har en veiledende pris på 599$ (ca 3900 kr)

En 2-pakning med Athlon64 FX72 har en veiledende pris på 799$ (ca 5200 kr)

En 2-pakning med Athlon64 FX74 har en veiledende pris på 999$ (ca 6500 kr)

Hovedkortene har jeg ikke sett noen veiledende priser på ennå, men det gikk noen rykter om rundt 4000kr. Kilde

Med andre ord for HK + CPUer:

FX70: ca 7900 kr

FX72: ca 9200 kr

FX74: ca 10500 kr

Lenke til kommentar
Noen vet hva prisen blir på dette opplegg?

7394358[/snapback]

En 2-pakning med Athlon64 FX70 har en veiledende pris på 599$ (ca 3900 kr)

En 2-pakning med Athlon64 FX72 har en veiledende pris på 799$ (ca 5200 kr)

En 2-pakning med Athlon64 FX74 har en veiledende pris på 999$ (ca 6500 kr)

Hovedkortene har jeg ikke sett noen veiledende priser på ennå, men det gikk noen rykter om rundt 4000kr. Kilde

7394732[/snapback]

Husk å legge til 25% moms da ;)

Lenke til kommentar

Jeg er positivt overrasket over 4x4, og blir litt sliten av en del kommentarer her. La oss ta et par detaljer som burde hjelpe noen:

-På programmer som er en-trådet vil en to-sokkel løsning normalt gi dårligere ytelse enn single-sokkel (uavhengig av antall kjerner)

-4x4 er en løsning for parallelliserte programmer, disse er det få av i benker, men de kommer

Ellers vil jeg fremheve at 4x4 er en ekstremt interessant plattform for de som er ute etter en arbeidsstasjon, hvor oppetid ikke er kritisk. Prosessorprisene er meget overkommelige, og hvis hk prisen kommer ned, så har vi en killer for dette segmentet. Skulle gjerne sett noen HK med 8 minne slotter dog. For gamere kan den også vise seg å bli et sterkt kort i kommende spilltitler.

For de som er interessert kan man dra en del meget interessante antagelser fra Povray testen her:

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modl...rtid=277&page=3

Endret av Del
Lenke til kommentar

7394732[/snapback]

Også når du ser mot konkurransens side, så får du

QX6700 og P5B Deluxe for

8000,- + 1500 ->> 9500,- for bedre ytelse, mindre effektforbruk, mindre bråk og myee bedre overklokkingsrom.

Synes ikke 4x4 er så spennende. Iallefall ikke når Q6600 kommer til noe jeg tror blir rundt 599$ og sikkert slå ut to FX72. My 2 cents.

Lenke til kommentar

7394732[/snapback]

Også når du ser mot konkurransens side, så får du

QX6700 og P5B Deluxe for

8000,- + 1500 ->> 9500,- for bedre ytelse, mindre effektforbruk, mindre bråk og myee bedre overklokkingsrom.

Synes ikke 4x4 er så spennende. Iallefall ikke når Q6600 kommer til noe jeg tror blir rundt 599$ og sikkert slå ut to FX72. My 2 cents.

7395058[/snapback]

Enig. Tror nok Intel er det beste valget før K8L.

Lenke til kommentar

Sjelden å se at du Simen1 bommer på prisanslag.

Prisen blir vel omtrent som dette:

FX74 = kr 8 400

FX72 = kr 6 800

FX70 = kr 5 000

HK vil vel ligge mellom kr 3 000 og 4 000. Anslag utfra prisen på ASUS Ekstreme Striker. Husk også at man må bruke "regis

Xbit-labs har tydelig fått tak i et "enginering sample" av Q6600. Det yter bedre enn FX72 i omtrent alle tester, og også bedre en FX74 i flere.

For meg virker dette faktisk som en "panikk"lansering av AMD, med en plattform som ikke er moden. Dette indikeres også delvis ved at bare ASUS av HK-produsentene har laget HK (og signalisert at de skal lage HK) for plattformen.

Lenke til kommentar
For meg virker dette faktisk som en "panikk"lansering av AMD, med en plattform som ikke er moden. Dette indikeres også delvis ved at bare ASUS av HK-produsentene har laget HK (og signalisert at de skal lage HK) for plattformen.

7395577[/snapback]

helt klart desperate krampetrekninger fra AMD. Hvorfor lansere et produkt som ikke holder mål. AMD har tidligere hvertfall gitt en ganske ok ytelse i forhold til pris, men dette blir jo helt absurd. Med 8400 for prosessor, ca 3500 for hovedkort så ligger dette høyere i pris enn Intel sine high-end systemer som yter bedre. Hvordan er det med minne på disse AMD K8L systemene? Såvidt jeg ser så må du ha 2 par med minne også. Altså må du ut med ca 5000 i minne. Da er du opp i ca 17000kr.

Og det er greit nok at AMD sin K8L er en smule raskere enn Intel sin når du har en absurd mengde prosesser som kjører i bakgrunnen. Men hvem her er det som spiller spill samtidig som de pakker ut 8-9 arkivfiler? De fleste har kanskje til nød et program som kjører samtidig. Og som du ser av oversikten under her så er fremdeles Intel sin løsning raskere når det er snakk om 2 prosesser.

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-qua...ultitasking.png

Så hva var fordelen med AMD Quad FX igjen?

Lenke til kommentar
4X4 er ikke K8L :) Men ja, de må ha 4 brikker med RAM for å fungere noenlunde skikkelig.

7396534[/snapback]

Skjønner du prøver å være morsom, men de fleste benkene her drar lite til ingen nytte av den ekstra båndbredden.

NoWiSee, tanken er vel ikke 8-9 arkivfiler, men godt parallelliserte programmer. Eksempelvis neste source motor. Utfra de fleste benker vi får se her er vel fire kjerner i det hele tatt lite interessant.

Det er vel omtrent bare arbeidsstasjoner som kan utnytte fire kjerner effektivt i dag, og hvis testene har hatt det som fokus ville vi fått sett et ganske annet bilde. Ellers kan man jo smekke en DRC i stedet for CPU ned i sokkel nummer to, som gir noen interessante scenarioer.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med minne på disse AMD K8L systemene? Såvidt jeg ser så må du ha 2 par med minne også. Altså må du ut med ca 5000 i minne.

Man jo ikke ha 4 * 1 GiB. Man kan f.eks kjøpe 4 * 512 MiB eller la være å bruke alle minneportene.

Og det er greit nok at AMD sin K8L er en smule raskere enn Intel sin når du har en absurd mengde prosesser som kjører i bakgrunnen. Men hvem her er det som spiller spill samtidig som de pakker ut 8-9 arkivfiler? De fleste har kanskje til nød et program som kjører samtidig.

7396482[/snapback]

Dette viser bare at disse "de fleste" som du omtaler, ikke trenger 4 kjerner.

"Hvorfor kjøpe SUV når det man trenger er moped?"

Bolson, kavorka: Jepp, jeg glemte vist moms eller noe sånt. (Tidligere har oregningsfaktoren mellom dollar i AMDs prisliste til norske kroner i prisguiden vært omtrent 6-8. Altså omtrent som dollarkursen, men det stemmer vist ikke denne gangen. Jeg mistenker at leveransesituasjoen i høst kan ha noe av skylden for det.)

Lenke til kommentar

Dette høres mer ut som oppsett brukt i en ordentlig arbeidsstasjon enn i en spill-pc pr i dag. Neppe noe som kommer til å selge i bøtter og spann før evt. hovedkortene også blir litt rimeligere, samt at de kommer med 8 memory-slots. Vanskelig å finne 2GB-moduler med bra hastighet til fornuftig pris... Og kjipt å fylle opp alle minne-bankene med 4 1GB-brikker :( (Noe under 4GB RAM til et slikt system høres ut som en dårlig ide, iallefall med min bruk.)

Kan noen forresten opplyse meg om hva som er bedre med quad-father i forhold til et dual dual-core Opeteron 2xx oppsett? (Rent bortsett fra prisen, da disse CPU'ene blir latterlig billige i forhold til 2xx-serien)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...