Gå til innhold

hvilket harddiskoppsett blir raskest?

waerg34g

Anbefalte innlegg

hei

har i dag et oppsett med en 120g IDE disk og en 250g sata2 disk. bruker ide-disken til os, programmer og spill på hver sin partisjon og satadisken til data.

har testet å bruke en liten 13g disk til os, men det går egentlig saktere. mistenker at den muligens snurrer på 5400rpm...

har tenkt å bytte ide disken med en raptor, men er usikker på hva som gir best ytelse:

37g raptor til os og 'kritiske programmer' (mye lasting og lesing), ide til resten og sata2 til data.

74g raptor istedetfor ide-disken, data på sata og ide disken

regner med at 74g holder en stund, bruker langt mindre pr i dag. supplerer heller med en 74g til senere.

på forhånd takk for svar.

Endret av waerg34g
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

har i dag et oppsett med en 120g IDE disk og en 250g sata2 disk. bruker ide-disken til os, programmer og spill på hver sin partisjon og satadisken til data.

har testet å bruke en liten 13g disk til os, men det går egentlig saktere. mistenker at den muligens snurrer på 5400rpm...

har tenkt å bytte ide disken med en raptor, men er usikker på hva som gir best ytelse:

37g raptor til os og 'kritiske programmer' (mye lasting og lesing), ide til resten og sata2 til data.

74g raptor istedetfor ide-disken, data på sata og ide disken

regner med at 74g holder en stund, bruker langt mindre pr i dag. supplerer heller med en 74g til senere.

på forhånd takk for svar.

7392393[/snapback]

Kjøp en 250Gb S-ata2 disk til. Sett dem opp i Raid0. Bruk de til OS og spillene. Lagre andre ting på 120Gb disken. Har du raid kontroller på hk?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat satt opp 2 x 74gb raptor disker i raid 0 og gikk fra at windows load saken gikk en halv gang over skjermen til at du så vidt ser vinduet flashe på skjermen før windows er loadet :tease:

2 x sata disker i raid 0 holder nok i massevis. Om du skal ha raptor disk, IKKE kjøp 36gb saken da den er trengere.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat satt opp 2 x 74gb raptor disker i raid 0 og gikk fra at windows load saken gikk en halv gang over skjermen til at du så vidt ser vinduet flashe på skjermen før windows er loadet  :tease:

2 x sata disker i raid 0 holder nok i massevis. Om du skal ha raptor disk, IKKE kjøp 36gb saken da den er trengere.

7392537[/snapback]

Ikke nødvendigvis. De har laget 36Gb med 16Mb cache også.

Jeg har 2stk 36Gb disker m/8MB, og de er IKKE trege. Bare ikke så rask som den nye typen :p

Uansett, billigste løsning er vanlige s-ata disker, i.o.m at han allerede har en.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat satt opp 2 x 74gb raptor disker i raid 0 og gikk fra at windows load saken gikk en halv gang over skjermen til at du så vidt ser vinduet flashe på skjermen før windows er loadet  :tease:

7392537[/snapback]

Jeg har 2stk 36Gb disker m/8MB, og de er IKKE trege. Bare ikke så rask som den nye typen :p

Uansett, billigste løsning er vanlige s-ata disker, i.o.m at han allerede har en.

7392601[/snapback]

Cache har jo ikke noe å si i spørsmålet om hvor raskt det vil gå, da cache brukes til å lagre små filer som brukes mye og ikke hjelper når det kommer til søketid på harddiskene.

Søketiden er mindre på 74gb og 150gb enn 36gb.

Lenke til kommentar

7392537[/snapback]

7392601[/snapback]

Cache har jo ikke noe å si i spørsmålet om hvor raskt det vil gå, da cache brukes til å lagre små filer som brukes mye og ikke hjelper når det kommer til søketid på harddiskene.

Søketiden er mindre på 74gb og 150gb enn 36gb.

7392830[/snapback]

36GB/8MB

Seek Times

Read Seek Time 4.5 ms

Write Seek Time 5.9 ms (average)

Track-To-Track Seek Time 0.7 ms (average)

Full Stroke Seek 10.2 ms (average)

74GB/8MB

Seek Times

Read Seek Time 4.5 ms

Write Seek Time 5.9 ms (average)

Track-To-Track Seek Time 0.6 ms (average)

36GB/16MB

Seek Times

Read Seek Time 4.6 ms

Write Seek Time 5.2 ms (average)

Track-To-Track Seek Time 0.4 ms (average)

74GB/16MB

Seek Times

Read Seek Time 4.6 ms

150GB/16MB

Seek Times

Read Seek Time 4.6 ms

Som vi ser, søketidene til 16 MB versjonene av raptor er like raske. 8MB versjonene er "litt" tregere enn 16 MB versjonene, men neppe kritisk mye tregere.

Edit: Buffer to disk er 84MB/s sustained transfer for alle 16MB utgavene og 72MB/s sustained transfer på 8MB versjonene.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Kjøp en 250Gb S-ata2 disk til. Sett dem opp i Raid0. Bruk de til OS og spillene. Lagre andre ting på 120Gb disken. Har du raid kontroller på hk?

7392497[/snapback]

500g i raid0 blir nok litt overkill... fyller langtfra 120g disken med spill og programmer i dag, mens jeg har drøyt halve 250g disken med ymse data.

ønsker å holde en liten disk (evt 2 i raid0) til os og programmer, og større disker til data. slik jeg har erfart det vil dette gi lavere lastetider da programmene slipper å konkurrere med lesing av data. blir ikke spesielt billigere heller da å bruke sata-disken min i et raid, siden jeg da må ha en disk til for raidet, og enda en disk til lagring.

tror jeg går for 74g disken, for så å sette denne i raid0 etterhvert om det blir for trangt.

Lenke til kommentar

7392497[/snapback]

500g i raid0 blir nok litt overkill... fyller langtfra 120g disken med spill og programmer i dag, mens jeg har drøyt halve 250g disken med ymse data.

ønsker å holde en liten disk (evt 2 i raid0) til os og programmer, og større disker til data. slik jeg har erfart det vil dette gi lavere lastetider da programmene slipper å konkurrere med lesing av data. blir ikke spesielt billigere heller da å bruke sata-disken min i et raid, siden jeg da må ha en disk til for raidet, og enda en disk til lagring.

tror jeg går for 74g disken, for så å sette denne i raid0 etterhvert om det blir for trangt.

7392950[/snapback]

Det er jo en mulighet. Husk at du må reinstallere når du etterhvert setter dem i raid da. En "lettere" løsning er å kjøpe f.eks 2 stk "små" seagate 7200.10 disker og sette dem i Raid0 med en gang. Sparer deg en installasjon, og det blir raskere enn raptor disken alene. (og billigere) + at du får mer lagringsplass. Søketiden er ikke SÅdårlig på seagatediskene.

Lenke til kommentar

7392497[/snapback]

7392950[/snapback]

Det er jo en mulighet. Husk at du må reinstallere når du etterhvert setter dem i raid da. En "lettere" løsning er å kjøpe f.eks 2 stk "små" seagate 7200.10 disker og sette dem i Raid0 med en gang. Sparer deg en installasjon, og det blir raskere enn raptor disken alene. (og billigere) + at du får mer lagringsplass. Søketiden er ikke SÅdårlig på seagatediskene.

7392989[/snapback]

installasjon er ikke noe stort problem.. jeg reinstallerer en gang eller to i året uansett.

spørsmålet blir vel kanskje heller om ytelsen jeg får fra to raptorer i raid0 blir såpass mye bedre enn to seagate el at det lønner seg. uansett ønsker jeg ikke å ha mye over 150g totalt på denne/disse diskene, bruker i dag knappe 60 på os, spill og programmer. som sagt legger jeg data på egen disk.

uansett, takk for mange gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

7392497[/snapback]

7392950[/snapback]

7392989[/snapback]

installasjon er ikke noe stort problem.. jeg reinstallerer en gang eller to i året uansett.

spørsmålet blir vel kanskje heller om ytelsen jeg får fra to raptorer i raid0 blir såpass mye bedre enn to seagate el at det lønner seg. uansett ønsker jeg ikke å ha mye over 150g totalt på denne/disse diskene, bruker i dag knappe 60 på os, spill og programmer. som sagt legger jeg data på egen disk.

uansett, takk for mange gode tilbakemeldinger.

7399668[/snapback]

Har ikke screenshot av raptortesten. Men du får tro meg på at den ligger jevnt på 110MB/s. Det var på en onboardkontroller på et ABIT S939 HK.

Jeg har testet 2x250GB WD S-ATA2 16MB cache i raid 0 nå. Du kan jo se på resultatene.

post-56305-1164982070_thumb.png

post-56305-1164982161_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...