Valkyria Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det er en tommelfingerregel i vitenskapen som sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne... bare bli omdannet. Så langt er jeg med. Hvis vi tar en vanlig springfjær, og presser den sammen, vil energien vi brukte på å få den sammen, presse fjæren ut igjen, og energien vil bli til.... Hva? En enda mer vrien: Hvis vi legger en spent fjær i press mellom to gjendstander, vil fjæren med tiden bli sløvere, og vil ikke gi fra seg like mye energi som det ble brukt for å få den sammen. Den kan heller ikke bli til varme, for det samme ''fenomenet'' skjer under vakuum. hvor blir det så av energien i fjæren? THX Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 E=F*s. (mer nøyaktig: E = \int^t_{t_0} \overrightarrow F \cdot d\overrightarrow s ) Du trykker den sammen, og du lagrer energi, fordi du gjør et arbeid på fjæren (og fjæren gjør et like stort, negativt arbeid på deg). Du slipper den, og den gir en (nesten) like stort arbeid tilbake (nesten pga. noe går tapt i form av varme under kompresjon/dekompresjon - hysterese). Nemo problemo. Dersom en fjær taper "spenst" slik du sier, så vil den energien gå et sted. Dersom du anntar vakuum, ser jeg ikke det store problemet - fjæren blir da (bittelitt) varmere, og thats it. Videre kan denne varmen videresendes vha varmeledning eller termisk stråling. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Aaahhh... thx. Har altid lurt på det, og takk for svar Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Dersom en fjær taper "spenst" slik du sier, så vil den energien gå et sted. Dersom du anntar vakuum, ser jeg ikke det store problemet - fjæren blir da (bittelitt) varmere, og thats it. Videre kan denne varmen videresendes vha varmeledning eller termisk stråling. 7394712[/snapback] Hvis fjæren blir slakkere, har det skjedd varige deformasjoner. Arbeidet her går vel med på å omrokkere på indre struktur i fjæra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå