Gå til innhold

Er ren kullkraft mulig? Hvordan?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan ikke trekke slike konklusjioner uten å vise til faktiske tall. Husk at det ikke bare er hus vi binder CO2 i, men også ting som papir og plast.

7441719[/snapback]

Plast er laget av olje, så der lagrer vi ikke CO2..

Argumentet med at vi binder CO2 er ikke holdbart. Vi binder ikke opp så mye CO2 som du ser ut til å tro. I beste fall bindes det bittelitt CO2 i hus og papir og sånn, men det har ingen særlig stor innvirkning på det totale utslippet.

Lenke til kommentar
Man kan ikke trekke slike konklusjioner uten å vise til faktiske tall. Husk at det ikke bare er hus vi binder CO2 i, men også ting som papir og plast.

7441719[/snapback]

Plast er laget av olje, så der lagrer vi ikke CO2.

7442112[/snapback]

I trær inngår CO2 i reaksjoner der organiske forbindelser er produktene. Poenget er ikke at materialer må inneholde CO2-molekyler for å binde CO2, men at de inneholder karbon.

Endret av haugsand
Lenke til kommentar
Er det ikke hovedsakelig nitrogen som er problemet med utarming av jord?

7431505[/snapback]

Hmm.. Det er vel også et problem, men mindre karbon betyr mindre mold. Mold består av hovedsaklig karbon. Dersom det høstes inn mye planter (= mye karbon) uten at karbonet erstattes så vil jordsmonnet minke i karboninnhold. Satt på spissen blir det bare sand igjen hvis man tapper jordene for for mye karbon i for lang tid.

For ordens skyld: Jord = mold + sand

7436542[/snapback]

Nå minker jo ikke massen til jorda i en blomsterpotte på langt nær like mye som massen til planten øker... Mesteparten av karbonet kommer da virkelig fra lufta (binding av CO2)...

Lenke til kommentar

Hmm.. Det kan godt hende. Jeg er litt ute på tynn is her. Skal se om jeg finner noe mer info om det på wikipedia eller noe sånt.

Det er vist noe usikkerhet rundt emnet: Rainforests: Carbon Sink or Carbon Source?

Personlig tror jeg det er fullt mulig å utarme jord for karbon. La oss heller si at man planter noen gulrøtter i potta og lar de vokse seg store før man høster de inn. Slik fortsetter man 100 runder ved å plante nye frø, høste inn osv. Da tror jeg nok jorda utarmes for karbon selv om mye av karbonet i gulrøttene kommer fra CO2 i lufta.

Hjelp, har vi en biolog her? :) Hvor mange prosent av karbonet i planter kommer fra CO2 og hvor mye kommer fra karbon i jordsmonnet? (Det varierer sikkert voldsomt, men det holder fint med et grovt anslag)

Lenke til kommentar
Plast er laget av olje, så der lagrer vi ikke CO2..

Argumentet med at vi binder CO2 er ikke holdbart. Vi binder ikke opp så mye CO2 som du ser ut til å tro. I beste fall bindes det bittelitt CO2 i hus og papir og sånn, men det har ingen særlig stor innvirkning på det totale utslippet.

7442112[/snapback]

Det er riktig at plast ikke deltar i CO2 omløpet, men han ber da om tall mer enn din synsing på dette emnet. Har du ingen slike?

Lenke til kommentar
Hmm.. Det kan godt hende. Jeg er litt ute på tynn is her. Skal se om jeg finner noe mer info om det på wikipedia eller noe sånt.

Det er vist noe usikkerhet rundt emnet: Rainforests: Carbon Sink or Carbon Source?

Personlig tror jeg det er fullt mulig å utarme jord for karbon. La oss heller si at man planter noen gulrøtter i potta og lar de vokse seg store før man høster de inn. Slik fortsetter man 100 runder ved å plante nye frø, høste inn osv. Da tror jeg nok jorda utarmes for karbon selv om mye av karbonet i gulrøttene kommer fra CO2 i lufta.

Hjelp, har vi en biolog her? :) Hvor mange prosent av karbonet i planter kommer fra CO2 og hvor mye kommer fra karbon i jordsmonnet? (Det varierer sikkert voldsomt, men det holder fint med et grovt anslag)

7442943[/snapback]

Molda inneholder nok en del karbon ja, men det viktige er at den har bundet nitrogen fra DNA, proteiner etc., da de fleste planter ikke kan produsere dette selv - det må bakterier, lyn, kunstgjødsel etc. til for å produsere nitrogenoksider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...