Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sikre en delt datamaskin best mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ekstern skrivebord.

Bor hjemme, og her i huset har vi et nettverk med fire datamaskiner koblet med en switch og en ruter.

Bruker programmet fra DynoDNS til og gjøre om min IP til et hostname-adresse, og i ruteren er det port-forward fra nettet til min datamaskin.

Jeg kan gå på hvilken som helst datamaskin i verden og logge inn på min egen datamaskin. Genialt!

Men jeg er ikke helt trygg på hvor trygt dette er.

Antar ikke at en evt. proff hacker har så veldig mye stor nytte av og finne stæsj på min data, men slik det er nå er det vel enkelt og komme seg innpå...

Jeg har min egen datamaskin på mitt eget rom, og jeg har aldri giddet og ha noe passord på denne. Men det må jo jeg når jeg skal ha ekstern skrivebord.

Så brukernavnet er navnet mitt, og så har jeg et passord på seks tegn.

Men nå må jeg altså logge inn med det hver gang jeg starter maskinen eller starter opp etter hvilemodus osv. Det er samme passord for ekstern skrivebord og innloggingen på selve maskinen.

Er det mulig og gjøre dette litt mer avansert og sikkert?

Kan jeg bruke to forskjellige passord?

Et komplisert ett for og logge på med ekstern skrivebord, og et lettere ett kun for pålogging hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett maskinen hjemme til å logge på uten at bruker trenger å taste passord. Da kan det være så vanskelig som du bare ønsker.

start -> kjør: control userpassword2

Merk av den som skal logge inn automatisk, og fjern haken for 'bruker må skrive inn passord..'

Noe i den duren iallefall.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...