Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei,

har relasjoner mellom 3 forskjellige tabeller. Informasjonen blir hentet opp i formen, dersom jeg taster 1 som ID, så kommer resterende informasjon opp i formen.

Problemet er at dette vil ikke lagre seg i den nye tabellen. Altså, informasjonen jeg henter via relasjon fra en annen tabell vil ikke lagre seg.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal vi se:

Er litt kjinki å forklare, så dersom du er grei og tar det litt tid:

her er fila

7392503[/snapback]

Det er ikke noe problem at det ikke lagres i den andre tabellen. På grunn av at det ikke skal lagres der. Hele poenget med relasjonene er at du slipper å lagre samme data i to forskjellige tabeller.

Lenke til kommentar

Ja, men hadde du giddi å sett hva jeg var ute etter, så er nemlig poenget at det skal lages en billett ved at jeg velger "forestillingsID". All informasjon som blir hentet opp via relasjon med annen tabell og det jeg skriver inn selv, skal bli lagret i tabellen med bestillinger.

Har gjort dette tidligere med en relasjon, men dette vil seg ikke.

Gjort alt på nytt plenty av ganger.

Lenke til kommentar

Kan ikke se noe galt med tabellene dine. Men hvor for skal du taste 1 ? Nøkkelfelet ID er autonr og dette lager relasjon til sekundær ID.

Glem tallene og lag heller søkefunksjon på tekstfelt....

Litt usikker på om jeg forstår spr ditt helt...

Lenke til kommentar
Ja, men hadde du giddi å sett hva jeg var ute etter, så er nemlig poenget at det skal lages en billett ved at jeg velger "forestillingsID". All informasjon som blir hentet opp via relasjon med annen tabell og det jeg skriver inn selv, skal bli lagret i tabellen med bestillinger.

Har gjort dette tidligere med en relasjon, men dette vil seg ikke.

Gjort alt på nytt plenty av ganger.

7396669[/snapback]

Den fungerer akkurat som den skal.

Feltene: Tittel, Aldersgrense, Dato, Start, Slutt og Sal kan du bare slette i tabellen bestillinger... De skal ikke være der... ;)

Lenke til kommentar

Er redd dere ikke forstår det jeg er ute etter.

For hver bestilling, skal det lages en ny rad med _samtlige_ av de feltene som nå er i tabellen bestilling.

Det skal nemlig være mulig å telle antall ledige plasser til senere.

Hvorfor ikke svare på det jeg spør om?

Jeg lurer på hvorfor data ikke lagrer seg i kolonnene jeg relaterer fra en annen tabell.

Takk

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg galt?

7391755[/snapback]

Du er bl.a. off-topic. Microsoft Access kan med nød og neppe kalles en database, og spørsmålet du stiller har ihvertfall ingenting med databaser å gjøre.

Werner

7396811[/snapback]

Det der er noe av det dummeste jeg har lest. Hvorfor gidder du å poste noe sånt, for å prøve å få andre til å føle seg dumme?

Du driter kun deg selv ut, og ingen andre.

Relasjoner har mye med databaser å gjøre.

Lenke til kommentar
Er redd dere ikke forstår det jeg er ute etter.

For hver bestilling, skal det lages en ny rad med _samtlige_ av de feltene som nå er i tabellen bestilling.

Det skal nemlig være mulig å telle antall ledige plasser til senere.

Hvorfor ikke svare på det jeg spør om?

Jeg lurer på hvorfor data ikke lagrer seg i kolonnene jeg relaterer fra en annen tabell.

Takk

7398083[/snapback]

Problemet er at du ikke har satt deg godt nok inn i databaser. Det skal nemlig ikke lagres noe i de kolonenne du prøver å lagre i.

De feltene i tabellen bestilling skal ikke være der. Fordi de allerede finnes i en annen tabell. Du får dermed dobbeltlagring i databasen, og dermed ødelegger du hele poenget med databasen.

Selv om du fjerner alle de feltene jeg nevnte, så har du muligheten til å finne ut antall ledige plasser (oag antall reserverte).

Lenke til kommentar

Hmm, daså...dette har jeg gjort tusen ganger tidligere med postnummer og navn, så ser ikke helt hvorfor dere sier så...

greit, får se om jeg klarer å dra noen flere svar ut av andre forum...

Takk til de som kom med konstruktive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...