Gå til innhold

Hjelp med vanskelig skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg går første året på MK-linjen på Elvebakken og vi har nettopp fått en sinnsykt vanskelig oppgave.

Slik lyder oppgaveteksten:

Du skal lage fire forskjellige portrett av deg selv. Portrettene skal løses i fire forskjellige stilarter; impresjonisme, ekspresjonisme, kubisme og surrealisme.

Du velger selv om du vil lage portrettene som tegning på papir, digitale bilder (Photoshop, Illustrator) eller som foto.

Hvert av portrettene skal produseres i A4-format.

Vi har tre uker. Er det noen som har noen gode råd eller tips?

Noen forslag?

Tegning på papir er forøvrig uaktuellt

Endret av Kris R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn uttrykkene for de forskjellige periodene, og ta bilder av deg selv som da er "typisk" for de fire periodene. Så kan du i PS etterbehandle bildene så de ser mer ut som de er gamle (ikke overdriv). Det er jo en idè :)

Dette er ikke en veldig vanskelig oppgave. Jeg regner med at lærerne vil se at du kan være kreativ, og at du kan litt uttrykkshistorie (de fire periodene) og hva som er typisk for disse.

Lenke til kommentar

Oppgaven høres ganske artig ut =)

Lærerne på MK når jeg gikk første året var utrolig ukreative på slike oppgaver. Jeg synte soppgaven høres ganske grei ut jeg. 4 bilder på tre uker er ikke veldig vanskelig.

Bruk lys! Tenk kontraster og komposisjon (gylne snitt 3:4 osv). Bruk den artige medieboka du har fått og slå opp på foto :w00t:

Jobb mye med forarbeidet. Planlegg photoshooten. Bruk sminke, dilldall og andre effekter (kunstig blod, "møkk i trynet", babyolje?? :D )

Det er bare fantasien som setter grenser innen foto :)

DeviantART kan gi deg mange ideer. Ta inspirasjon fra andre fotografer. Søk på de forskjellige ismene overalt og prøv å gjengi den "tingetangen" som blir beskrevet.

Lykke til! Håper du poster resultatet her :)

Endret av Aleck
Lenke til kommentar

Et problem jeg har, er at jeg ikke helt vet hvordan resultatet skal bli. Skal det se ut som et maleri(selv om det er et foto), eller hvordan skal jeg få bildet til å se f.eks impresjonistisk ut uten å få det til å se ut som et maleri.

Lenke til kommentar
Et problem jeg har, er at jeg ikke helt vet hvordan resultatet skal bli. Skal det se ut som et maleri(selv om det er et foto), eller hvordan skal jeg få bildet til å se f.eks impresjonistisk ut uten å få det til å se ut som et maleri.

Det kan være en idé å kikke på gallerier hos andre, bruk Internet. Du bør selvfølgelig ikke ta like bilder, men hvis du bruker de stikkordene du har, så kan du finne mye fint.

Ellers kan det også være at folk på Foto.no har litt mer oversikt over aktuelle gallerier. Har inntrykk av at mange der er mer "kunstnerisk inspirert", og det er nok også flere som er fotografer av yrke. Vil også påstå at hele nettstedet er mer "kunstnerisk" (merk anførselstegnene) anlagt, og legger større vekt på fotografering som kunstart en det tekniske. (Dette er på ingen måte ment som kritikk av Akam - for de som måtte tro det! Jeg synes det er flott at forskjellige nettsteder utfyller hverandre, og Akam og Foto.no gjør det på en veldig fin måte...)

Galleriet på Foto.no kan selvfølgelig også være et fint sted, men du må selv avgjøre stilart/stilretning i mange tilfeller. Om det ikke kommer til nytte til denne oppgaven, er det uansett mange veldig bra bilder der, så en titt er det verdt å ta uansett :o)

Lenke til kommentar

Hej Kris,

Gå ind på flickr.com og skriv dine stikord i søgefeltet, så kan du i al fald se nogle bud på hvordan amatørfotografer fra hele verden tolker de fire genrer i fotosammenhæng. Hvis du f.eks. søger på "impressionism" får du denne besked:

We found 2,344 photos about impressionism.

Eller "cubism":

We found 1,092 photos about cubism.

Selvfølgelig vil de ikke alle sammen være relevante. Men der er i al fald inspiration at hente!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...