furii Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Noen som vil dele notatene sine ? Lenke til kommentar
eNgage Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Vil bare minne om at elektronikk eksamenen her er også tatt opp et annet sted på forumet; www.diskusjon.no/index.php?showtopic=673218& Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Mikrofonforsterkeren er en direktekoplet enkel-supply klasse A småsignalforsterker med nivåskift og inviduell tilbakekopling. Den består av tre transistortrinn: trinn1 - inngangstrinn - felles emitter Kondensatoren C1 avkopler likestrøm, og danner sammen med R2 et lavpassfilter. R2 sammen med R1 danner forspenningen til transistor Q1. R2 vil praktisk talt diktere inngangsimpedansen. R3 begrenser forsterkningen ved å danne lokal tilbakekopling. trinn2 - forsterkningstrinn - avkoplet felles emitter Pga likespenningen som vil stå på basen til vanlig, trengs det ingen forspenningsmotstander. R6 danner tilbakekopling for likestrøm og temperaturstabiliserer dermed kretsen, mens C2 hindrer tilbakekopling for signaler over ca 250Hz (pga høypassfilter dannet av R6/C2) slik at vi får høy forsterkning for audiosignaler. trinn3 - utgangstrinn - emitterfølger/felles kollektor PNP emitterfølger med noe negativ spenningsforsterkning, men lav utgangsimpedanse for å kunne levere mye strøm. Som dere ser av grafene vil jeg si at dette ikke er noen spesielt god forsterker, da direktekoplingen gjør at likespenningen i siste trinn er svært nærme driftspenning (ca 1V fra) noe som begreser det maksimale utslaget. Frekvensresponsen kunne også vært bedre. Jeg orker ikke gå inn på utregning av impedanser og forskerkninger i de forskjellige trinnene, det er for innviklet. Og uansett temmelig irrelevant, vil jeg tro. Totale forsterkningen bestemmes i all hovedsak av trinn2 og dersom dere tror det er aktuelt får dere slå opp i formelsamlingen og skjekke det ut. Håper dette klarner opp litt. Bildet kommer straks! EDIT: sådær, beklager det grusomme bildeformatet. Endret 1. desember 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå