Kimelimm Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hei! Har FL og tenkte å lage en sang som jeg selv skal "snakke" i, men det er så dårlig lyd når jeg tar opp, hvordan får jeg slik at stemmen ligger "BAK" sangen? i vanlig sanger hører du ikke at de puster, og slik, trenger jeg dyrt utstyr da eller? Si ifra hvis dere ikke skjønner, så ska jeg se om jeg kan forklare det nærmere, og de som skjønner det skriv inn her iog så jeg kaN SKJØNNE DET OG Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hva mener du med dårlig lyd? Om du vil ha noe bak i lydbildet, så er reverb tingen. Pusting fjerner du manuelt. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Du burde kjøpe deg ny mikrofon og evt nytt lydkort. Mikrofonen her funker greit og er ikke så dyr (kosta 700,- for tre-fire år siden). Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 En annen plassering av mic vil nok gjøre underverker for "pusteproblemene", og bruk av expander i etterkant kan funke. Noise supressor kanskje, spørs litt. Snakker du rolig er det intet problem å fjerne manuelt. Men hvis du holder på med litt musikkproduksjon ville jeg nok investert i ordentlig lydkort, kanskje eksternt med innebygget preamp og en standard kvalitetsmic. Shure eller Røde feks. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 vel når jeg tar opp sanger så puster jeg i opptakene men jeg puster ikke så høyt at det høres. (skal legge ut 3-4 låter her på forumet om 4-5 mnd ) men du bør jo ha en rimlig bra mikrofon og lydkort. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 jeg mener, det er litt forkjell på en hjemmelagd film der de snakker, enn på The Simpsons liksom Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jasså, mener du det? Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 ja... Det mener jeg, sitter de i lydtett rom når du speller inn lyd eller? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Antakelig. Pluss at de har gode mikrofoner og miksere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Antakelig bruker du vanlig pc-lydkort med en mikrofon som tilkoples 3,5mm minijack. Disse har en karateristikk som gjør at de tar opp lyd fra omtrent alle kanter og vinkler, fordi det er det de er beregnet for. En profesjonell vokal/instrumentmic er beregnet for å fange opp lyd innen et ganske smalt spekter (dette er grunnen til at du må "spise miccen" når du spiller inn med slikt). En slik løsning vil gi HELT andre resultater, selv om du velger å gå for det billigste utstyret. Lenke til kommentar
ådne Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Antakelig bruker du vanlig pc-lydkort med en mikrofon som tilkoples 3,5mm minijack. Disse har en karateristikk som gjør at de tar opp lyd fra omtrent alle kanter og vinkler, fordi det er det de er beregnet for.En profesjonell vokal/instrumentmic er beregnet for å fange opp lyd innen et ganske smalt spekter (dette er grunnen til at du må "spise miccen" når du spiller inn med slikt). En slik løsning vil gi HELT andre resultater, selv om du velger å gå for det billigste utstyret. 7401909[/snapback] Vel, såvidt jeg vet gir det best resultat og ta opp med en kondensator mic, som jo tar opp det meste av lyd, både langt ifra og nærme. Et popfilter kan muligens fjerne noe av denne støyen, men hvis du bare bruker det intergrete lydkortet og en dårlig mic anbefaler jeg deg å kjøpe skikkelig lydkort og mic! Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hei! Har FL og tenkte å lage en sang som jeg selv skal "snakke" i, men det er så dårlig lyd når jeg tar opp, hvordan får jeg slik at stemmen ligger "BAK" sangen? i vanlig sanger hører du ikke at de puster, og slik, trenger jeg dyrt utstyr da eller? Si ifra hvis dere ikke skjønner, så ska jeg se om jeg kan forklare det nærmere, og de som skjønner det skriv inn her iog så jeg kaN SKJØNNE DET OG 7391374[/snapback] Du trenger en mikrofon med støyfjerner (slik filter rundt mikrofonen) og det burde fjerne pusting... Og så trenger du vel et opptaks og redigerings program... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 få tak i en kondis mic (pass på at den står riktig vei)... en pre-amp. en form for phantom power til micen,hvis det ikke er batteri i den. et filter til forrand micen... og kunnskaper til og meikse det hele i et prog, feks cubase Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 1) Ha på (relativt) lydtette hodetelefoner når du tar opp vokalen, slik at den ikke tar opp musikken på samme spor som vokalen igjen 2) Ikke snakk for nærme i mikken, lag deg et "popfilter" (nylonstrømpestoff spent opp på en eller annen passe stor ring eller lignende) å ha foran mikken for å forhindre at du blåser ut mikrofonen ("poff"-lyden du sikert får av og til). Du kan også prøve å synge _litt_ mot siden av mikken, og ikke rett på mikkhodet 3) Kjør en passende mengde kompressor på vokalsporet etterpå for å jevne ut volum/dynamikk og "sette" nivået på vokalen mer presist 4) Kjør en god reverb (romklang), gjerne i stereo og gjerne ikke for "stor", på vokalen. Justèr forholdet mellom romklangen og originalsporet ("wet/dry") etter ønske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå