Gå til innhold

Billig, og forhåpentligvis lydløs HTPC?

Anbefalte innlegg

Lurer på om dette oppsettet er lydløst, fornuftig og fungerende?

Med "lydløst" mener jeg lydløst, og ikke svak lyd.

Med "fornuftig" mener jeg fornuftig, som i "vil prosessoren overleve uten vifte?", og er oppsettet generelt fornuftig?

Og så lurer jeg på om for eksempel harddisken er kompatibel med hovedkortet, og om den lager lyd.

Silverstone SST-LC17 HTPC, Sølv (Uten PSU)

Asus N4L-VM DH, I945GM,Socket-479,m-ATX, GbLAN, SATAII,DDR2, Intel ViiV, PCI-Ex16

Intel Core Duo T2300E 1.66GHz PC667, 2MB BOXED

TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 64M*8/16chip, 667MHz, 240pin

Hitachi Travelstar 5K100 40GB 5400RPM SATA 2,5"

Fortron/Source Strømforsyning Zen 300W, Vifteløs, Active PFC, 2xSATA, 20/24pin

Microsoft Windows XP MCE SP2 NO OEM m/oppgrad. kupong

Samlet pris: 7405,-

Daniel :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Det er mulig du trenger en overgang fra disken til standard størrelse ide-kabel.

7454121[/snapback]

Han har valgt en SATA disk. For SATA i motsetning til PATA er kontaktene like for 2,5" og 3,5" harddisker.

Når det gjelder om prosessoren trenger den en kjøler. Det leveres en standard vifte i samme pakke som hovedkortet. Ved lav belasting på prosessoren vil viften normalt ikke spinne, men vil starte opp når prosessoren presses. (Pass på at SpeedStep er slått på.)

Jeg ville vurdert å kjøpe en stor kjøler av kobber. På den måten unngår man at viften til prosessoren spinner med mindre prosessoren kjøres på 100% over tid. Det er derimot noe vanskelig å finne kjølere til socket 479 hovedkort, pga. ulik utforming på kortene. For eksempel passer gamle socket 478 kjølere til Aopen sitt 945GT hovedkort med socket 479. Tips: Les installasjonsanvisningen for hovedkortet du har valgt og se hva som passer.

Lenke til kommentar

Jeg ville for øvrig kjøpt 2 rambrikker slik at du får dobbel minnekanal. Det kan dessuten være lurt med ekstra minne når man har 2,5" harddisker. Disse harddiskene er som kjent treigere, og da er det lurt at windows ikke gjør massiv bruk av disse som virtuelt minne, samt at man får mer minne som kan brukes som cache. Vista vil dessuten sluke ram rått!

Veldig bra med 2,5" harddisk på 5400 rpm. Disse er så godt som helt lydløse!

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Jeg ville for øvrig kjøpt 2 rambrikker slik at du får dobbel minnekanal. Det kan dessuten være lurt med ekstra minne når man har 2,5" harddisker. Disse harddiskene er som kjent treigere, og da er det lurt at windows ikke gjør massiv bruk av disse som virtuelt minne, samt at man får mer minne som kan brukes som cache. Vista vil dessuten sluke ram rått!

Veldig bra med 2,5" harddisk på 5400 rpm. Disse er så godt som helt lydløse!

7454400[/snapback]

Kanskje du kan hente noe inspirasjon fra denne tråden om fellesinnkjøp av HTPC med mange fellestrekk med den du skisserer?

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...gurasjonen.html

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...