audun1 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hei. Har kjørt ClarkConnect i 1-2 år nå og vil teste noe nytt. Jeg har en P4 3Ghz som står som mail,web,fil,print,dns.dhcp,firewall og ruter. Alt av hardware fungerer kjempe fint i CC rett ut av boksen, mens debian sliter litt. Jeg installerte siste versjon av Debian på systemet hvor installasjonen finner begge nettverkskortene. Jeg velger det nettkortet som jeg kar internett kabelen koplet til. Installasjonen laster ned alt den trenger og starter så fint i gnome. Derrimot når jeg kjører "ifconfig" så får jeg opp "loop" og "eth1". I nettverkskonfigurasjonen for jeg også bare opp eth1 og eth0 er totalt forsvunnet. eth1 er innebygd i hovedkortet (realtek) og eth0 er pci med realtek chip. Oppsett. eth1 sitter med fast ip fra ISP og er også konfigurert som fast på debian. eth0 er konfigurert med fast 192.168.2.1 fordi dette da skal være gatewayen. Redigerte så /etc/network/interface for og se om det hjalp og legge kortet inn manuelt. Jeg kan jo ikke påstå at det hjalp siden når jeg aktiverer kortet ifup eth0 så ryker begge nettverkskortene og ingen ting funker av nett. Jeg feilsøkte litt etter at jeg tror jeg fikk begge kortene opp hehe og gjorde følgende: apt-get install firestarter slik at jeg kan sette den opp som dhcp, firewall. Etter konfigeringen så maskinen og starte dhcp serveren, men der får jeg bare feil og blir bedt om og sjekke loggene som jeg da ikke finner. Prøver manuelt /etc/init.d/dhcp start men får samme feil. Mitt spørsmål er da, hva i hutti kan være feil tro? EDIT: Beklager langt innlegg med noen linjer som kansje ikke er det er behov for. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 dmesg | less ## se om du finner informasjon fra der driveren for kortet lastes Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Beklager sent svar. Har jobbet en del nå og alt fungerer fint Kan ikke forklare, men etter noen restart så fungerte det bare. Men nå er det jo selvsakt fler problem samt email men det får heller bli en ny tråd hehe. Takk for tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå