Gå til innhold

logon - mappe opp stasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

net use x: \\server\plassering

denne skulle fungere fint det.

men hvis du har flere bruker grupper i AD og hver gruppe skal ha forskjellige områder mappet opp så vil jeg anbefalle deg å bruke kiXtart.

dette er et nærmest genialt program som gjør logon script mye enklere å bruke og som gir deg muligeten til å gjøre mye mer med logonscriptet.

med kixtart kan du bruke en kode lignende dette:

If InGroup("AD gruppe 1")
  Use U: \\server\brukere
  Use R: \\server\Bilde
EndIf

If InGroup("AD gruppe 2")
  Use R: \\server\Bilde$
Endif

If InGroup("AD gruppe 3")
  Use Q: \\server\Brukere\Tilsatte
EndIf

som sakt.. genialt!

ps. så nå at kixtart.org (siden til kixtart er nede, så du må enten finne et annet sted å laste den ned eller vente til siden er oppe igjen

Lenke til kommentar

er det kommandoen "net use" du ikke får til å fungere?

i så fall ligger .bat filen du skal bruke i logon-script feltet til brukeren? (dum spørsmål, men jeg må jo spørre)

kunne du kanskje lagt inn en "pause" kommando etter "net use" kommandoen og se om du får noen feilmeldinger?

det er jo også viktig at mappen du skal mappe opp faktisk er delt.. (igjen et dum spørsmål)

Lenke til kommentar

ja net use ja

ingen spørsmål er for dumme, da du ikke veit hvor mye jeg kan ;)

Men, jo mappen er delt, og jeg har lagt inn logon scriptet i group policy der gruppen med brukerne ligger, det skal vel funke? hvordan ser en pausekommando ut? jeg er ikke spesielt god på script.

Lenke til kommentar

pause kommandoen er bare å legge in en linje etter net use kommandoen i skriptet ditt, der det står pause

net use X: \server\plass
pause

ikke sant? da vil den stoppe opp etter net use kommandoen, og vente på at du skal trykke en tast. da kan du ser om det kommer noen feilmeldinger.

men jeg ser du sier at du legger til scriptet i group policy? det blir vel feil...

det du må gjøre er at du må lage en .bat fil, noe jeg regner med at du har gjort.

denne filen må du legge i mappen "\\*servernavn*\NETLOGON"

deretter må du gå inn i AD og gå inn på properties skjermen til den brukren som skal ha skriptet. på fanen "profile" skriver du navnet til .bat filen i linjen "logon script"

her er et eksempel på hvordan det blir:

net use X: \\server\plassering

logonscriptet kaller vi: login.bat

logonscriptet plasserer vi i: \\server\NETLOGON

på brukeren skriver vi login.bat i linjen "logon script" i profile fanen på properties menyen til brukeren i AD

hvis det er noe her du ikke kjønner så må du bare spørre!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det var mulig å legge dette i group policy, slik at det kommer på alle brukerne som ligger under en OU?

Uansett, skal gjøre det som du sa, og se om det virker. Takk for hjelpen :)

Edit: Ja nå kom mappen opp som den skulle :) Tungvint hvis man har mange brukere da..

Edit2: Er det en kode for å rename mappene man legger inn i scriptet? slik at det ikke står f.eks. felles på server (x:), men at det i stedet står f.eks. fellesområde (x:)?

Endret av tundra
Lenke til kommentar

meh.. nå hadde jeg skrevet et laaaaaaangt svar (ok, kanskje ikke så langt, men fortsatt langt..) så ble det borte.. men skriver litt igjen..

jeg vet ikke om noen måte å få en mappet stasjon til å stå som noe annet enn "område på server x:" dessverre.. så den må nok noen andre se på.

ang. det at måten å legge til login skript på er tungvindt, så har vi her en mye enklere måte..

vi bruker et lite program som heter activepython.

dette programmet brukes til å legge til bruekre, og vil automatisk legge til login skript, lage hjemmeområde osv. osv.

det er egentlig et genialt program... men det er på 13MB..

hvis du er interessert i det, så send meg mail adressen din på en PM så kan jeg sende programmet til deg ;-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En annen ting du kan gjøre er å merke alle brukerne under samme OU som skal ha login script, høyreklikke på en av de, da vil du få opp et felles config vindu for alle brukerne. Trykk deg frem til profil fanen, skriv inn login.bat og trykk OK. Dette skal da være på alle brukerne du har merket!

Dersom du vil legge et script i Group Policy under en OU, går du inn i group policy, Datamaskinkonfigurasjon - Windows-instillinger - Skript (Oppstart/avslutning) og under Oppstart legger du login.bat fila.

For å teste ut om scriptet blir kjørt med en gang, må du kjøre en kommando i command prompt som heter "gpupdate". Group Policy instillinger blir oppdatert en gang i løpet av en dag automatisk, men denne kommandoen oppdaterer Group policyen der å da. Viktig at du husker å skru klient maskinen av og på før du prøver å logge inn for å se om scriptet blir kjørt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...