Gå til innhold

Hvor "viktig" er det å oppgradere bios?

MysticoN

Anbefalte innlegg

Hello. jeg har dette hoved kortet. og jeg har enda ikke oppgradert biosen.. har hatt litt problemer med ustabil pc, og svidd av et par hd.. ikke at det muligens har noe med det å gjøre.

har oppgradert en del bioser før, men var max uheldig sist jeg gjore det og ødla hoved kortet.. fikk liksom skrekken etter det.

så hvor viktig er det å oppgradere biosen? og hvilken fordeler vil det ha vist jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis maskinen din er ustabil, eller du har f.eks en harddisk som er for stor for at hovedkortet ditt takler det, kan det være en løsning å oppgradre BIOS.

Men hvis det virker, ikke fiks det ;)

Edit: Men i ditt tilfelle vil jeg tror det er PSU som er problemet ditt.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Hello. jeg har dette hoved kortet. og jeg har enda ikke oppgradert biosen.. har hatt litt problemer med ustabil pc, og svidd av et par hd.. ikke at det muligens har noe med det å gjøre.

har oppgradert en del bioser før, men var max uheldig sist jeg gjore det og ødla hoved kortet.. fikk liksom skrekken etter det.

så hvor viktig er det å oppgradere biosen? og hvilken fordeler vil det ha vist jeg gjør det?

7390259[/snapback]

Du har fordelene, dvs du kan lese om hva som er nytt i bios oppgraderingene her->

http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=710&kind=1

Msi har noe som heter LiveUpdate, så du kan oppgradere bios via Windows f.eks.

Det kan du jo prøve? Bare lukk ned ALLE programmer du har først, så skal du vel være sikra.

Selv om jeg personlig foretrekker å gjøre det ifra en diskett fortsatt.

Jeg oppdaterer alltid bios, men i noen tilfeller har det vist seg å ikke være lurt, som at bios oppdateringen har kommet med en ny feil, slik at jeg ikke kunne boote fra cd lenger.. Men det var ett enkelt tilfelle..

Har du stabilitets problemer med hovedkortet så anbefaler jeg deg å prøve å gjøre noe med problemet. En ting som står på sjekk lista da er en bios oppdatering!

Føler du deg veldig utrygg, få en lokal pc dude på en shop til å gjøre det evt for deg.

Forutsatt at han gir deg garanti, slik at går det til helvete får du fikset det, kanskje nytt hovedkort.

Du må kanskje betale noen hundrelapper da, men det er jo verdens smaleste ting egentlig...

Men hei, alt er lett om man kan det. Selv om strømmen kan jo alltids gå =)

Og da skulle man gjerne hatt en ups..

På en del nyere hovedkort, kanskje ditt, så skal dewt ikke ha noe å si om strømmen går, eller at bios oppdateringen skjærer seg. Fordi produsentene som f.eks msi, kommer med nye løsninger..

Så prøv å finn ut om MSI har gode bios løsninger for ditt hovedkort!!

Ah stemmer det er jo deg med harddisk problemer også..

Psu? Vel hvilken psu har du?

Forsåvidt skulle du gjerne postet ett bilde med temperaturer for systemet ditt..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

7390259[/snapback]

Du har fordelene, dvs du kan lese om hva som er nytt i bios oppgraderingene her->

http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=710&kind=1

Msi har noe som heter LiveUpdate, så du kan oppgradere bios via Windows f.eks.

Det kan du jo prøve? Bare lukk ned ALLE programmer du har først, så skal du vel være sikra.

Selv om jeg personlig foretrekker å gjøre det ifra en diskett fortsatt.

Jeg oppdaterer alltid bios, men i noen tilfeller har det vist seg å ikke være lurt, som at bios oppdateringen har kommet med en ny feil, slik at jeg ikke kunne boote fra cd lenger.. Men det var ett enkelt tilfelle..

Har du stabilitets problemer med hovedkortet så anbefaler jeg deg å prøve å gjøre noe med problemet. En ting som står på sjekk lista da er en bios oppdatering!

Føler du deg veldig utrygg, få en lokal pc dude på en shop til å gjøre det evt for deg.

Forutsatt at han gir deg garanti, slik at går det til helvete får du fikset det, kanskje nytt hovedkort.

Du må kanskje betale noen hundrelapper da, men det er jo verdens smaleste ting egentlig...

Men hei, alt er lett om man kan det. Selv om strømmen kan jo alltids gå =)

Og da skulle man gjerne hatt en ups..

På en del nyere hovedkort, kanskje ditt, så skal dewt ikke ha noe å si om strømmen går, eller at bios oppdateringen skjærer seg. Fordi produsentene som f.eks msi, kommer med nye løsninger..

Så prøv å finn ut om MSI har gode bios løsninger for ditt hovedkort!!

Ah stemmer det er jo deg med harddisk problemer også..

Psu? Vel hvilken psu har du?

Forsåvidt skulle du gjerne postet ett bilde med temperaturer for systemet ditt..

7390320[/snapback]

det var fra windows jeg brant meg.. psu'en ser ut til å være stabil. helt ny Bzerk eller ka den heter.

Lenke til kommentar
pass bare på at d ikke er en q-tec du har inni PC'n din...

7397346[/snapback]

den forstod jeg ikke. :blush:

7397674[/snapback]

q-tec er et psu-merke som lover mye watt, men som ikke klarer å levere det.

Er kjent for dårlig kvalitet.

Endret av Makky
Lenke til kommentar

7397346[/snapback]

7397674[/snapback]

7397772[/snapback]

ok, AMD her. noen andre lure ting jeg bør vite?

oppgradere bios fra diskett er vel mer safe enn fra win? eller ?

Lenke til kommentar

7397346[/snapback]

7397674[/snapback]

7397772[/snapback]

7397788[/snapback]

Er du sikker på at du skjønte spørsmålet? Eller lager AMD strømforsyninger også?

Han mente IKKE prosessoren din eller hovedkort type , cpu socket eller noe slikt.

Ta og se PÅ den BOKSEN som strømkabelen går ut fra til stikk kontakten.

Hva står det på den boksen inne i pc'n din?

Lenke til kommentar

7397346[/snapback]

7397674[/snapback]

7397772[/snapback]

7397788[/snapback]

Er du sikker på at du skjønte spørsmålet? Eller lager AMD strømforsyninger også?

Han mente IKKE prosessoren din eller hovedkort type , cpu socket eller noe slikt.

Ta og se PÅ den BOKSEN som strømkabelen går ut fra til stikk kontakten.

Hva står det på den boksen inne i pc'n din?

7398746[/snapback]

uff.. ser no at jeg svarte helt feil.. var vel små trøtt den dagen^^

jeg har Bzerk eller hva det heter.. er vel ikke kjent får å ha så bra "kvalitet" men har selv ikke hatt noe problemer med den hitill.. relativt ny er den også.

Lenke til kommentar

Jeg følger den gyldne regelen "if it aint broke..." når det gjelder flashing av BIOS. Men det er veldig trygt i disse dager, man kan som nevnt flashe fra Windows (gjort det flere ganger på en gretten Dell-laptop), og man trenger ikke lenger ty til steinalderredskaper som disketter og slikt lenger.

Vet ikke om det vil løse problemet ditt, men det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Jeg følger den gyldne regelen "if it aint broke..." når det gjelder flashing av BIOS. Men det er veldig trygt i disse dager, man kan som nevnt flashe fra Windows (gjort det flere ganger på en gretten Dell-laptop), og man trenger ikke lenger ty til steinalderredskaper som disketter og slikt lenger.

Vet ikke om det vil løse problemet ditt, men det er jo verdt et forsøk.

7403064[/snapback]

men er det "tryggere" å ta det fra diskett enn windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...