Gå til innhold

OK å koble strøm fra èn PSU til jord på en annen?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei

Er det trygt og problemfritt å koble strøm fra en PSU (gjennom et komponent) og inn til jord på en annen PSU (i stedet or tilbake der strømmen kom fra) ?

Grunnen til at jeg gjør det slik er at jeg bruker en PSU#2 med forlengede ledninger for å gi strøm til crossfire skjermkortene mine. Lange ledninger = spenningsfall, så derfor vil jeg korte ned så mye som mulig ved å koble til jord på den PSU som står i kabinettet i stedet for å strekke lang kabel tilbake til den PSUen strømmen kom fra.

Jeg antar jord er jord uansett hvor du jorder det, men vil dobbelsjekke med guruene her så jeg ikke svir noe :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer da er jo at strømmen vil forsøke å finne en vei tilbake til den første PSUen. Dersom begge er koblet til jordet stikkontakt, eller jordet forgrener, altså at jordingene på begge strømforsynerene er sammenkoblet, eller at det er annen vei (f.eks via chassis) til den første strømforskyneren fungerer det.

Dersom det ikke er noen kontakt mellom jordingene på de to strømforsynerene vil det ikke fungere.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Den forsto jeg ikke helt. Hvorfor vil strømmen søke tilbake til den originale PSUen framfor å søke til nærmeste jord?

Begge PSUene vil selvfølgelig være jordet, men jeg kan ikke se behoved for at de må være i "jordet kontakt" med hverandre for at det skal fungere. Forklar gjerne logikken bak, så kanskje det blir klart for meg. Jeg kan _noe_ grunnleggende elektronikk fra ingenør studiet :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Sånn i praksis, om du går helt tilbake til PSUen, så går all strømmen som skal ut av strømforsyneren igjennom en spole. Strømmen ut av spolen kan ikke bli mindre enn strømmen inn i spolen, dvs. at det kan ikke bare "forsvinne" strøm som går ut fra denne spolen til jord et annet sted. Det samme gjelder da den andre strømforsyneren. Det kan ikke bare oppstå mer strøm inn på inngangen av spolen, enn det går ut på utgangen, strømmen må derfor tilbake til den samme spolen som den kom igjennom i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er på tynn is på akkurat ditt oppsett, men jeg har et 2-PSU oppsett. Jeg bruker en hoved PSU til å drive HK, og så har jeg en annen PSU med felles jord som driver disker og en DVD-spiller. Etter det jeg sjekket opp på nettet skulle dette være greit, og jeg har ikke svidd noe enda. Det jeg leste var iaf at man ikke skulle blande forskjellige PSU'er på noen av HK-kontaktene, og akkurat det at du bruker en PSU til HK og en annen til å feede et kort på HK faller vel kanskje under det man ikke burde gjøre ?

Lenke til kommentar
Mulig jeg er på tynn is på akkurat ditt oppsett, men jeg har et 2-PSU oppsett. Jeg bruker en hoved PSU til å drive HK, og så har jeg en annen PSU med felles jord som driver disker og en DVD-spiller. Etter det jeg sjekket opp på nettet skulle dette være greit, og jeg har ikke svidd noe enda. Det jeg leste var iaf at man ikke skulle blande forskjellige PSU'er på noen av HK-kontaktene, og akkurat det at du bruker en PSU til HK og en annen til å feede et kort på HK faller vel kanskje under det man ikke burde gjøre ?

7390179[/snapback]

Nei akkurat det har jeg gjort lenge uten problemer, altså kjøre 2 stk PSUer for hovedkort + skjermkortene. Det nye nå er at jeg skal flytte på den ene PSU'en, og dermed kunne tjent en del avstand på kablingen dersom jeg kunne koblet til en annen jord.

-Stigma

Lenke til kommentar
Sånn i praksis, om du går helt tilbake til PSUen, så går all strømmen som skal ut av strømforsyneren igjennom en spole. Strømmen ut av spolen kan ikke bli mindre enn strømmen inn i spolen, dvs. at det kan ikke bare "forsvinne" strøm som går ut fra denne spolen til jord et annet sted. Det samme gjelder da den andre strømforsyneren. Det kan ikke bare oppstå mer strøm inn på inngangen av spolen, enn det går ut på utgangen, strømmen må derfor tilbake til den samme spolen som den kom igjennom i utgangspunktet.

7390164[/snapback]

Sorry, men det du sier der forklarer jo ingenting. Jeg er fullt klar over at strøm ut må være lik strøm inn, og det blir det jo totalt sett fra strøminntaket til huset. Jeg forstår dog ikke hvorfor nødvendigvis elektronene må passere gjennom den samme spolen (jeg er ikke helt sikker hvilken del av PSU du refererer til her) på vei ut som de kom inn. Det du sier i avsnittet over er bare at "sånn er det", og det sier meg ikke så mye :)

Jeg mistenker at dette ikke er riktig. Kan vi få en second opinion av noen?

-Stigma

Lenke til kommentar

"Jeg antar jord er jord" - jeg tror ikke du helt forstår hva jord er for noe.

'Jord' er egentlig bare et navn, en referanse. Når det gjelder å koble ledninger må du fremdeles tenke pluss og minus.

Hvis du tenker batterier og lyspærer istedet for PSU og PC, så tror jeg du ser at du trenger plus og minus ledninger tilbake til begge batteriene. Det nytter ikke å koble plussen fra hvert sitt batteri og minusen til bare det ene batteriet (slik jeg forstår din beskrivelse).

Da har uansett to separate kretser. Men så kobler man minus på begge sammen og kaller det jord, alle spenninger blir da referert til samme jord.

Lenke til kommentar

Takk Hårek. Slik som du forklarte det nå så innser jeg selvfølgelig at jeg har tenkt helt feil. Av og til når du begynner å tenke i feil retning så overser du helt "obvious" feil hehe.

Greit, så da må jeg basere meg på å kable begge veier, både fram og tilbake. Da får jeg gjøre noen beregninger på det og se hvor mye volt-drop det havner på utifra hvilken kabel tykkelse jeg bruker.

Tenker jeg havner på 8 eller 16mm2 på mine ca 3+3 meter tur/retur. Det skulle gi meg godt under 1% volt-drop på opp til 7.5ampere. Noe mer enn det tror jeg ikke et enkelt x1900XTX kort trekker fra aux. kontakten selv i værste fall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er veldig lite spenningsfall i kabel, veldig lite.

RL= rho (Resistans i leder) * l (lengde på leder)

Areal (mm2)

Husk at hvis du går frem og tilbake på som i en kabel, må lengden

på lederen ganges med 2.

Så lenge spenningstapet er under 4% av 230V, er det innenfor forskrifter.

La oss ta et eksempel:

Kobber sin resitivitet er 0.0175 ohm

0.0175 * 6

_________ = 0.042 ohm

2.5 mm2

Spenningstapet blir da:

U = R * I = 0.042 * 10 = 0.42V

1% av 230V er 2.3V

---------------------------------------------

Slik jeg har forstått det er jord, jord.

Men jord er ikke aktiv i vanlig bruk.

Jord skal lede strømmen vekk hvis det blir

kortslutning eller feil i en krets.

---------------------------------------------

Correct me if I'm wrong ;)

Petter

Lenke til kommentar
Jord skal lede strømmen vekk hvis det blir kortslutning eller feil i en krets.

7395418[/snapback]

Det er en type jord. Sikkerhetsjord som det kalles, er en ledning som har samme potensiale som alt omkring oss, og skal kobles til alt elektrisk utstyr hvor det er sjangs for at en overledning fra nettet kan gjøre ting spenningsførende og farlig.

Men det er andre ting som kalles jord. Det er vanligvis brukt som betegnelse på et felles potensiale i en strømkrets, som alle andre spenninger er referert til.

Et eksempel er i en bil. Karosseri / chassis blir brukt som returledning fra alle lampepunkter, så slipper man å trekke så mange ledninger. Da kaller man det for jord. Men det er jo ganske innlysende at dette ikke er koblet til 'jord' i den andre betydningen. Faktisk er det godt isolert med gummi fra terra firma.

Lenke til kommentar

Du misforsto nok Chase. Jeg skal føre DC spenning gjennom denne forlengede ledningen, ikke AC.

Og... siden det er 12Volt, så blir det fort opp i 6-8ampere. med så mange amp så må kabelen være rimelig beefy for at det ikek skal bli mer enn ca 1% spenningsfall.

Hvis det var 230volt så har du skjerdent mange ampere, og derfor trenger du heller ikek spesiellt tykke ledninger :)

Tror forøvrig jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre med dette, men takk for hjelp likevel :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...