Evil-Duck Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 jeg holder på å laste ned http://nl2.releases.ubuntu.com/6.10/ den og når jeg instalerer det så lurer jeg på hva som vil skje med windows som jeg vil beholde da. og hvordan instalerer jeg denne den ? sist men ikke minst finnest det noen annen linux som er bedre ? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Først må du finne ut hvor på harddisken(eventuelt hvilken harddisk)du skal instalere ubuntu. Hvis du velger å skrive over windows xp partisjonen vil du så klart miste den, så et lite tips er å ikke gjøre dette. Det å instalere ubuntu er (faktisk) lettere/vakrere enn å instalere windows, så hvis du klarer å legge inn windows og kan det systemet skal dette kunne gå bra. Når du starter opp pcen med cden i vil ubuntu boote opp live-cd, her kan du se hvordan det ser ut, teste litt saker og småting og instalere. Velger du install, kommer det opp et vindu hvor du skriver all mulig informasjon, som jeg vil si sier seg selv. navn brukernavn passord osv.. Så kommer du mot slutten og skal velge hvor du vil instalere ubuntu. Pass på at du ikke tar "slette hele disken" hvis du kun har en disk som inneholder windows. Men du kan fint instalere det på en del av disken, så sant disken er delt opp(Dette må ordnes i windows da jeg ikke gi noe tips om endre på ntfs filsystem i linux) Så er det bare å be installasjonen sette opp partisjonene for deg. Dette var en meget dårlig formulert guide merker jeg nå, for jeg kan ikke huske hva jeg har skrevet. Men satser på at du klarer å lirke ut noe informasjon. Edit: gode hjelpesider er www.ubuntuguide.org og www.wiki.ubuntu.com Jeg vil si at eneste forskjellen du får på linux(når du er nybegynner) er at noen kommer med pakkesystem og noen gjør ikke det. Nå laster du ned en distro som er meget god for nybegynnere, takket være pakkesystemet APT som de har tatt med seg fra Debian(som ubuntu er bygd på). De fleste programmer du kan trenge finnes i dette systemet, og kan instaleres ved hjelp av en liten kommando i et terminalvidu eller ved bruk av programmet synaptic(eller hva det nå heter) lykke til Endret 30. november 2006 av zeltex Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Først må du finne ut hvor på harddisken(eventuelt hvilken harddisk)du skal instalere ubuntu. Hvis du velger å skrive over windows xp partisjonen vil du så klart miste den, så et lite tips er å ikke gjøre dette. Det å instalere ubuntu er (faktisk) lettere/vakrere enn å instalere windows, så hvis du klarer å legge inn windows og kan det systemet skal dette kunne gå bra. Når du starter opp pcen med cden i vil ubuntu boote opp live-cd, her kan du se hvordan det ser ut, teste litt saker og småting og instalere. Velger du install, kommer det opp et vindu hvor du skriver all mulig informasjon, som jeg vil si sier seg selv. navn brukernavn passord osv.. Så kommer du mot slutten og skal velge hvor du vil instalere ubuntu. Pass på at du ikke tar "slette hele disken" hvis du kun har en disk som inneholder windows. Men du kan fint instalere det på en del av disken, så sant disken er delt opp(Dette må ordnes i windows da jeg ikke gi noe tips om endre på ntfs filsystem i linux) Så er det bare å be installasjonen sette opp partisjonene for deg. Dette var en meget dårlig formulert guide merker jeg nå, for jeg kan ikke huske hva jeg har skrevet. Men satser på at du klarer å lirke ut noe informasjon. Edit: gode hjelpesider er www.ubuntuguide.org og www.wiki.ubuntu.com Jeg vil si at eneste forskjellen du får på linux(når du er nybegynner) er at noen kommer med pakkesystem og noen gjør ikke det. Nå laster du ned en distro som er meget god for nybegynnere, takket være pakkesystemet APT som de har tatt med seg fra Debian(som ubuntu er bygd på). De fleste programmer du kan trenge finnes i dette systemet, og kan instaleres ved hjelp av en liten kommando i et terminalvidu eller ved bruk av programmet synaptic(eller hva det nå heter) lykke til 7389851[/snapback] takk for god guide det starter å bli sent så jeg tar natta.. for se om jeg får det instalert i morgen Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 bare et spørsmål til, når jeg skal legge det inn på CD skal jeg pakke ut filene og så legge inn eller legge hele filen på cden :S ? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Du har lastet ned Ubuntu6.10.iso ? Da skal det bare være å velge: Brenn bilde / Burn Image i feks nero. Skal ikke pakke ut filene(kan vel gjøres med winrar bla) da dette vil gjøre at cden sliter med å boote, noe som ikke er ønskelig. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Du har lastet ned Ubuntu6.10.iso ? Da skal det bare være å velge: Brenn bilde / Burn Image i feks nero. Skal ikke pakke ut filene(kan vel gjøres med winrar bla) da dette vil gjøre at cden sliter med å boote, noe som ikke er ønskelig. 7389950[/snapback] jeg bruker PowerISO som brenne program, vil det bli feil vist jeg bare tar burn i det ? Endret 30. november 2006 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det der er riktig. Forsåvidt så hadde du funnet svaret på ale spørsmålene dine ved å søke. Om du leter litt selv før du spør spørsmål så gjør du både deg selv og alle andre en tjeneste Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det der er riktig. Forsåvidt så hadde du funnet svaret på ale spørsmålene dine ved å søke. Om du leter litt selv før du spør spørsmål så gjør du både deg selv og alle andre en tjeneste 7390043[/snapback] Correcto! Du finner det meste du sliter med på www.ubuntuforums.com eller wikien der. Ikke nøl med å spørre hvis du har søkt hele nettet rundt og ikke finner svar. Vi på dette forumet er mye mer kompetente enn i andre forums eksempelvis ubuntuforums.org Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har prøvd å boote fra linux CDen nå men det som skjer er at det kommer mye san tekst å blutselig stopper det og der stå A og noen tegn og en firkant som blinker bakom og ingenting skjer å kan ikke gjøre noe noen som vet hva som er feil ? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 etter en del forsøk så klarte jeg å fikse san at den bootet fra CDen. så til neste problem. når jeg skal instalere det så kommer jeg til der jeg skal velge partisjon og det som skjer da er at jeg får beskjed om at det ikke finnes Rot file og instalasjonen kan ikke gå videre Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hvis du får meldin og om at root filesystem, så får du bare sette det opp. Dette skal vel skje automatisk hvis jeg ikke nå husker helt feil (instalerer jo ikke så ofte). Men kan jo prøve å ordne det med det du har skrevet over her. Du klikker deg gjennom og kommer til partisjoneringen, og får da spørsmål om du vil gjøre detet selv, instalasjonen slette hele disken, eller at instalasjonen skal bruke resterende plass på disken. De to siste setter automatisk opp disken slik at du får to partisjoner, en til SWAP(vir. minne) og en til ROOT ( / ) <--- betyr at det er bunnen av systemet, og at alt kan legges over denne disken. Hjemmemappe feks "home" som kan minne om mine dokumenter vil da ligge i /home/"brukernavn". En liten digresjon :\ Når du nå går videre vil du få opp et bilde av partisjonene du har på disken(e) dine, og hvor disse skal monteres(mount). De to som ble lagd i forrige bilde skal da stå på SWAP og / , og på [x] reformat. Andre disker du kanskje har i pcen vil også dukke opp der, men det tar vi andre steder. Hvis du valgte å partisjonere disken selv, må du her sette opp slik at du får en disk til SWAP og en til /. Får se om dette holder, vet ikke hvor mye mer jeg kan presse ut av hode uten å se det igjen. Hvis du ikke får det til å fungere får du komme tilbake bare.. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 prøvde i evigheter nå og plutselig ville ikke dataen starte så jeg måtte formatere C disken og instalere Windows på nytt. tror jeg holder meg unna linux en stund til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå