Gå til innhold

C++ i Xcode (OS X)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat starta med C++, men jeg ville bare teste om det funka og det gjorde det ikke. Når jeg bruker Build and Run funksjonen står det bare "Build Failed". Når jeg sjekker hva som er feil står det:

Command /usr/bin/g++-4.0 failed with exit code 1

Noen som skjønner hva som foregår?

Her er en av de flere tekstene jeg brukte for å teste:

#include <iostream> 
using namespace std; 

int main() 
{ 
  int age; 
  cout<<" How old are you? "; 
  cin>>age; 

return 0; 
}

Takker for svar...

Endret av Fekke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Jeg gjør egentlig ikke noenting. Jeg bare trykker "Build and Run". Mener du at jeg skal skrive det der inn i terminalen eller noe sånt?

EDIT: Jeg bruker forresten noe som heter Carbon C++ Application. Det var noen andre å velge mellom når jeg skal lage et nytt dokument, men det var det som så mest naturlig ut.. De andre alternativene var bare for å lage library tror jeg, og et test app :hmm:

Endret av Fekke
Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg bruker OS X og orker ikke lese 536 sider i manualen til Xcode :p

Nå tror jeg kanskje jeg har kommet litt lenger.. Jeg får kjørt fila (måtte bare lage nytt prosjekt et annet sted) men det står bare hello... vent litt! Nå får jeg ikke kjørt det lenger!! :nei: Jeg skjønner ingenting jeg.. Hvor var det egentlig jeg skulle skrive den koden du ga meg? :hmm:

Beklager hvis jeg er for noob nå, men jeg skjønner ikke stort av dette...

Takker for all hjelp så langt og i framtiden :thumbup:

Endret av Fekke
Lenke til kommentar

Heh, sorry meg, jeg tenkte at du kjørte Linux da jeg så /usr/bin/g++ skjønner du. :p Mulig jeg misforstod nå, men er problemet nå at programmet forsvinner med en gang du har starta det? Isåfall kan du skrive følgende før "return 0;":

cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n');
cin.get();

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Det går bra ;)

Men problemet er det at programmet ikke vil kjøre i det hele tatt. Det blir alltid avbrutt av errors.. En gang kjørte det faktisk men viste "Hello, world" som da ikke tod noe sted i dokumentet :hmm:

Jeg vet ikke om jeg kanskje har plassert prosjektet på feil sted og at den derfor ikke finner iostream.h, men jeg kunne jo velge å plassere det hvor jeg ville så...

Takker for hjelp så langt....

EDIT: Fant akkurat ut at hvis jeg velger Build and Debug så vises Hello, world (noe jeg tror kanskje er for å sjekke om programmet funker eller noe?), men hvis jeg velger Build and Run så kommer den samme gamle

Command /usr/bin/g++-4.0 failed with exit code 1

På slutten står det

test(navnet på fila) has exited with status 0.

EDIT igjen :D : Nå fant jeg den fila den snakker om i usr/bin osv. men jeg kan ikke åpne den.. Utifra teksten over virker det som om det er noe gærent med den fila eller noe :hmm:

EDIT: Nå fikk jeg det til... Jeg bare ominstallerte programmet, så funka det plutselig :hmm:

Endret av Fekke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Fekke! Virker som du ikke har rørt i programmeringsfaget før, så anbefaler deg å lese den manualen jeg. Ihvertfall skumme igjennom mesteparten.

Det å kunne sno seg rundt i det IDE (Integrated Development Environment eller integrert utviklingsmiljø på norsk) du har valgt er viktig for å få gjort saker.

Lær deg også litt om hvordan kompilatorer fungerer (compilers). Ofte når du lærer å programmere og skal teste de bittesmå kodesnuttene du finner i læreguider og bøker så kan det være lettere å bruke kommandolinjen og kjøre g++ (GNU Compiler Collections sin C++ kompilator) eller gcc (C kompilator) selv uten bruk av IDE som er litt sløvt å starte opp når du skal kompilere maks 8 linjer.

Skal du begynne å kode litt selv på det så klart du kan bruke Xcode for å redigere koden da du får syntax highlighting som hjelper godt på.

Selv bruker jeg Microsoft Visual Studio 2005 på Windows. Har aldri brukt Xcode selv om jeg har testa Mac OS X. Men det virker som om Xcode er lett å bruke av de skjermbildene jeg har sett. Ihvertfall så lenge du har litt basiskunnskaper om programmering.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er klar over at dette er en _veldig_ gammel tråd, men den enkle løsningen er at trådstarter har valgt feil prosjekt-type. Det er viktig å velge "Command Line Utility > C++ Tool" hvis du vil at xcode skal kompilere c++ kode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...