lavitz Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hei, jeg har en Toshiba Satellite 1620CDS. Jeg har ikkeno operativsystem men skulle gjerne legge det inn men så fungere ikke CD-rom'en, og da får jeg ikke gjørt det. Det står på BIOS'en at CD-rom'en er der. Skjønner ingen ting jeg. Kunne noen være så snill å hjelpe meg? :smile: Lenke til kommentar
ols Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 hei.at det står i bios settings noe om cd-rom har ikke noe med drivere å gjøre. bios er hardware-instruksjoner til maskinen og er uavhengig av hva som er på maskinen av operativsystemer. drivere derimot er noe operativsystemer benytter seg av for å arbeide sammen med hardwaren. hvis du i ditt tilfelle bruker for eksempel en win98 installasjonsdiskett vil den laste dos (operativsystem) og deretter cd-rom drivere for dos, slik at setup programmet på installasjons cd'en kan kjøres. (i bios setting skal da FDD stå først under boot priority, det er også standard). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Tviler på at denne maskinen støtter boot fra CD-ROM. Du må da boote fra diskett som har driver for CD-ROM'en din. Hvis du ikke har bootdiskett for det OS'et du skal installere, kan du prøve en eller flere av de du kan finne på Bootdisk.com. Lenke til kommentar
lavitz Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 vel når jeg prøver å boote den opp med en Toshiba Oppstart diskett så står det følgende: CDR101: Not ready reading drive Z Abort, Retry, Fail? Skjønner fortsatt ikkeno jeg :smile: Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Ligger det en "lastdrive=z" setning i config.sys filen på disketten? Hvis ja, kan du poste en melding med innholdet i config.sys og autoexec.bat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå