MysticoN Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Hello, min Maxtor lager en "klikke" lyd når den booter, vil ikke boote opp. så det var vel sikkert den også ødelakt. eller finnest det et HD program som kan redde den? Endret 30. november 2006 av MysticoN Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Nei, jeg er redd harddisken kan ha tatt kvelden. Var det en ny disk? Gjorde du noe spesielt med maskinen før feilen oppstod? Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Nei, jeg er redd harddisken kan ha tatt kvelden. Var det en ny disk? Gjorde du noe spesielt med maskinen før feilen oppstod? 7389863[/snapback] relativt ny disk ja.. satt og spillte wow, plutselig låste pc'en seg (har skjedd av og til før) måtte restarte.. fikk en svart skjerm med en "T" og noen piler på... slo av pc'en og når jeg slo den på igjen var det gjordt. har som sakt hatt litt problemer med denne hardisken før.. skjedde det samme med min andre Maxtor HD også uff nei, tilbake til gode gammle stabile WD Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Har du sjekket etter at plaseringa på harddiskene er sånn at dem ikke koker. Hvilken temperatur ligger harddisken på normalt? Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Har du sjekket etter at plaseringa på harddiskene er sånn at dem ikke koker. Hvilken temperatur ligger harddisken på normalt? 7390236[/snapback] var vel litt varmt til de ja, men de kokte vel ikke. skal vel tåle litt varme så lenge det ikke er extreme varme. tempraturen vet jeg ikke, men jeg brenner meg ikke når jeg tar på disken. noe som jeg har gjordt på andre disker hos en kompiss.. men ny diskene mine skal nokk få egen luft kjøling i en cd brøn ja.. kanskje maxtor tåler mindre varme enn WD? de står i HD brønnen som følger med lian li kabinettet. er vel 1cm mellomrom mellom de 2 diskene. no kommer det magiske/dumme spørsmålet.. er IDE mer stabilt enn S-ATA? dette er vel 3. hd jeg "svir" av no. og alle 3 er S-ATA. men mine 2 gammle WD ide er 3 år og virker fint fint enda. Endret 30. november 2006 av MysticoN Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 skjedde det samme med min andre Maxtor HD også uff nei, tilbake til gode gammle stabile WD 7389947[/snapback] Jeg har hatt tre WD-disker som har dødd på samme måte, så jeg ville ikke satset på at det vil bli så mye bedre. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 skjedde det samme med min andre Maxtor HD også uff nei, tilbake til gode gammle stabile WD 7389947[/snapback] Jeg har hatt tre WD-disker som har dødd på samme måte, så jeg ville ikke satset på at det vil bli så mye bedre. 7390258[/snapback] hva er grunnen til at slikt skjer a? kan det være varme? jeg har ikke vært så snill mot de når det gjelder kjøling. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Ingen disker liker varme... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Jeg har personlig hatt en god del harddisker, mange av de Western Digital. Jeg ser veldig ofte at Maxtor disker dør, relativt, pga av varmeutvikling og deretter den kommende click of death. Som egentlig er death of power Jeg har bl.a. en 12 år gammel WD disk som fungerer fortsatt, jeg har flere SATA disker som jeg har brukt i noen år nå og aldri noen problem, WD der og. til deg Mysticon; du har ikke vært så snill mot de når det gjelder varme sier du, hvis du har flere disker inne i en pc så må du virkelig tenke på å ha kjøling på de. Forsåvidt er det håp for å redde iallefall innholdet på disken. Du trenger å pakke inn harddisken slik at ingenting kan komme inn, væske osv og helst ikke noe luft i innpakningen rundt disken. Dette fordi at det neste steget er å putte disken,som er godt pakket inn, i en fryser. Deretter må du jo ha en tom harddisk for å kopiere filer over derifra.. Så begynner du med å ha harddisken i fryseren i 25 minutter, hvis ikke det går, 50 minutter og går ikke det, 2 timer. Dette fungerer forsåvidt ganske bra. Anbefaler deg at du flytter filene over hvis du skal gjøre det fra windows explorer(utforsker). Ellers så kan du bruke ett program som total commander, directory opus, som gjør at du kan skippe filer som allerede finnes på disken, og generelt er mye bedre på kopiering/flytting av filer... For hvis disken når seg opp til ett visst punkt så vil den gå inn i "click of death" modus igjen... Og da må du tilbake til fryseren igjen =) Tried & Tested, dette fungerer! Generelt; enten setter man på aktiv kjøling eller så bør man idet minste holde ett øye med temperaturene for harddiskene... Selv har jeg vært så heldig at jeg har aldri hatt noen harddisker som har direkte dødd på meg. Bruk sunn fornuft! Endret 30. november 2006 av amiganostalgia Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Jeg har personlig hatt en god del harddisker, mange av de Western Digital.Jeg ser veldig ofte at Maxtor disker dør, relativt, pga av varmeutvikling og deretter den kommende click of death. Som egentlig er death of power Jeg har bl.a. en 12 år gammel WD disk som fungerer fortsatt, jeg har flere SATA disker som jeg har brukt i noen år nå og aldri noen problem, WD der og. til deg Mysticon; du har ikke vært så snill mot de når det gjelder varme sier du, hvis du har flere disker inne i en pc så må du virkelig tenke på å ha kjøling på de. Forsåvidt er det håp for å redde iallefall innholdet på disken. Du trenger å pakke inn harddisken slik at ingenting kan komme inn, væske osv og helst ikke noe luft i innpakningen rundt disken. Dette fordi at det neste steget er å putte disken,som er godt pakket inn, i en fryser. Deretter må du jo ha en tom harddisk for å kopiere filer over derifra.. Så begynner du med å ha harddisken i fryseren i 25 minutter, hvis ikke det går, 50 minutter og går ikke det, 2 timer. Dette fungerer forsåvidt ganske bra. Anbefaler deg at du flytter filene over hvis du skal gjøre det fra windows explorer(utforsker). Ellers så kan du bruke ett program som total commander, directory opus, som gjør at du kan skippe filer som allerede finnes på disken, og generelt er mye bedre på kopiering/flytting av filer... For hvis disken når seg opp til ett visst punkt så vil den gå inn i "click of death" modus igjen... Og da må du tilbake til fryseren igjen =) Tried & Tested, dette fungerer! Generelt; enten setter man på aktiv kjøling eller så bør man idet minste holde ett øye med temperaturene for harddiskene... Selv har jeg vært så heldig at jeg har aldri hatt noen harddisker som har direkte dødd på meg. Bruk sunn fornuft! 7390285[/snapback] takker for at tok deg tid til å lage svare Amiga. jeg satte i 3 timer i cmd og brukte copy *.filnavn til c: i dag tilig.. det var det eneste som virka form meg. etter det pakket jeg diskene inn og er klar får å sende de i retur. kjøling skal komme på plass no som jeg får nye disker. litt nykjerrig på den fryser ide'en din. hva er det som gjør at det hjelper? edit: har du et forslag til program som holder øye med hd temp? eller må jeg feste på en temp måler? Endret 30. november 2006 av MysticoN Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 7390285[/snapback] takker for at tok deg tid til å lage svare Amiga. jeg satte i 3 timer i cmd og brukte copy *.filnavn til c: i dag tilig.. det var det eneste som virka form meg. etter det pakket jeg diskene inn og er klar får å sende de i retur. kjøling skal komme på plass no som jeg får nye disker. litt nykjerrig på den fryser ide'en din. hva er det som gjør at det hjelper? edit: har du et forslag til program som holder øye med hd temp? eller må jeg feste på en temp måler? 7395783[/snapback] Stakkars deg! Huff.. Hvis du vil ha en teknisk forklaring på HVORFOR det fungerer så skal du gjerne få det! Men jeg har gjort det noen ganger med disker som har vært dømmet til døden, klar for slegga, og jeg har brakt de TILBAKE TIL LIVET på den måten der. Lenge nok iallefall til at man får ut de data som er på de til en ny frisk disk (helst ny ) Når det gjelder sensor programmer, temp målere etc, så kommer det jo an på hvilket operativ system du kjører.. Noen alternativer du kan google deg fram til er motherboard monitor, everest ultimate (kommersielt produkt), og en god del til.. Står litt stille i skallen, jeg holder på å flytte til ny leilighet. Uansett, hvis du har everest så følger det med temperatur målere for alt, men programmet bruker litt mye minne.. minst 3megabyte, 3 mb. Forsåvidt, ett VELDIG godt alternativ, om du er villig til å bruke litt minne og cpu kraft, er å installere DESKTOP SIDEBAR. Fantastisk program som lar deg ha winamp, media player, sensor målere, bilde slideshow, og mye mye mer på f.eks venstre side av skjermen. Evt kan du dedikere det til sin egen skjerm. Ta og sjekk det ut du. Kan komme med noen flere alternativer senere når ting har roet seg =)) Bare kjekt å hjelpe til vet du. Håper det ordner seg med harddisk problema. Har jobbet som pc tekniker og lignende så jeg vet den fryser greia høres sprø ut, men det funker.. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 takker igjen for svaret, og beklager at jeg spurte et såpass "dumt" spm. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 takker igjen for svaret, og beklager at jeg spurte et såpass "dumt" spm. 7402905[/snapback] Det er ingen dumme spørsmål! Hvordan skal man ellers lære med mindre man er nysgjerrig? Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Ja. Programmet heter Kjøp-En-annen-Harddisk-Som-Ikke-Er-Maxtor. Har i det siste sett ufattelig mange Maxtor harddisker feile, en god del av de her på forumet. Min leveregel er å aldri kjøpe Maxtor. Stick with Hitachi. Heller ikke WD, de er nesten like ille. Endret 16. januar 2007 av Jahve Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Ja. Programmet heter Kjøp-En-annen-Harddisk-Som-Ikke-Er-Maxtor. Har i det siste sett ufattelig mange Maxtor harddisker feile, en god del av de her på forumet. Min leveregel er å aldri kjøpe Maxtor. Stick with Hitachi. Heller ikke WD, de er nesten like ille. 7732280[/snapback] relativt gammel post dette.. men har enda samme problemet.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3entry7732393 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå