Gå til innhold

Offentliggjøring av kriminelle

Gjest medlem-82119

Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?  

227 stemmer

1. 1. Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?

• Ja
      59
    • Nei
      155
    • Vet ikke/ingen formening.
      12

Anbefalte innlegg

Jeg mener at man ganske enkelt må ta sjansen på den grunnleggende godhet som finnes i mennesket, og heller sjekke opp systemet som har ansvaret for å luke ut blindgjengerne, samtidig som man er kritisk men ikke bombastiske. 

Jeg tror ikke på godhet i et menneske, heller det motsatte.

7563670[/snapback]

Tror du virkelig ikke på at et menneske kan gjøre andre lykkelige? Tror du ikke på gode handlinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg mener at man ganske enkelt må ta sjansen på den grunnleggende godhet som finnes i mennesket, og heller sjekke opp systemet som har ansvaret for å luke ut blindgjengerne, samtidig som man er kritisk men ikke bombastiske. 

7563670[/snapback]

Greit nok, men da påstår jeg at du heller ikke tror på deg selv.

Lenke til kommentar

7563670[/snapback]

Du har et temmelig negativt menneskesyn med andre ord :thumbdown:

Da anbefaler jeg at du ikke plasserer ungene dine i noen barnehage likevel, for vi vet jo alle at de er de reineste pedo-reir. Helst bør du vel heller ikke får barn heller, for de vil vel heller ikke ha noe godhet i seg?

Du kan si hva du vil om barnehagers ansettelsesrutiner, men en ting er sikkert: Med mindre det er en gedigen pedo-konspirasjon hvor samtlige ansatte er med på en evil masterplan, så er kollegaene langt bedre kvalifisert til å gjennomskue ansatt som ikke burde ha noe i en barnehage å gjøre, enn andre tilfeldige mennesker som bare browser gjennom en liste på internett.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Barnehage er ett sted der alle småunga blir putta fordi foreldra er noen drittsekker og ikke har tid til barna fordi de bare tenker på karriere.

Jeg har veldig stor tro på meg selv faktisk....

Ja jeg tror på gode handlinger, men jeg tror også på at det alltid er ondskap i bunden av ett hvert menneske.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har veldig stor tro på meg selv faktisk....

7564995[/snapback]

Faktisk er det litt vanskelig å tro deg på, fordi hvis du hadde hatt troen på deg selv så måtte du samtidig ha troen på medmennesker. Når du fokuserer på det negative i andre, som du ikke kan bevise, så bidrar det fokuset på negativitet til å dra deg selv ned til det nivået du plasserer andre. Hvis du mener at andre mennesker er insekter til det motsatte er bevist, og ikke mennesker til det er motbevist så har du tapt.

Lenke til kommentar
Camper_killer, du sier altså at alle andre er onde, og du er det eneste enkelt eksemplar av et menneske som ikke er det? :)

7565465[/snapback]

Nei

Faktisk er det litt vanskelig å tro deg på, fordi hvis du hadde hatt troen på deg selv så måtte du samtidig ha troen på medmennesker. Når du fokuserer på det negative i andre, som du ikke kan bevise, så bidrar det fokuset på negativitet til å dra deg selv ned til det nivået du plasserer andre. Hvis du mener at andre mennesker er insekter til det motsatte er bevist, og ikke mennesker til det er motbevist så har du tapt.

Jeg kan bevise det negative i andre.

Lenke til kommentar

7565491[/snapback]

Okay, da kan du få lov til å prøve deg på meg :)

7566251[/snapback]

Godhet og ærlighet går i ett, så her er ett spørsmål:

Du fant en lommebok uten ID med en hundrelapp i, hva ville du gjort?

Hvis du beholdt hundrelappen og senere ble stoppet av en politimann som spurte om du hadde sett en lommebok, ville du da sagt ja og gitt tilbake penga?

*Muligens usannsynlig, men mindre ting oppfordrer til større onder.

Hvis du så noen ble slått ned i ett smug, ville då gått forbi eller hjulpet han som ble slått?

Jeg kan lage en lang liste over spørsmål, og du vil til slutt velge ett onde. Det finnes ingen mennesker som bare ville valgt det gode, men det finnes derimot mennesker som bare ville valgt det onde.

Lenke til kommentar

7565491[/snapback]

Okay, da kan du få lov til å prøve deg på meg :)

7566251[/snapback]

Godhet og ærlighet går i ett, så her er ett spørsmål:

Du fant en lommebok uten ID med en hundrelapp i, hva ville du gjort?

Hvis du beholdt hundrelappen og senere ble stoppet av en politimann som spurte om du hadde sett en lommebok, ville du da sagt ja og gitt tilbake penga?

*Muligens usannsynlig, men mindre ting oppfordrer til større onder.

Hvis du så noen ble slått ned i ett smug, ville då gått forbi eller hjulpet han som ble slått?

Jeg kan lage en lang liste over spørsmål, og du vil til slutt velge ett onde. Det finnes ingen mennesker som bare ville valgt det gode, men det finnes derimot mennesker som bare ville valgt det onde.

7567126[/snapback]

det har ingen ting med generelle onde i et enkelt individ a gjore. Da burde vi heller se pa samfunnet og se om hvorvidt de normer og tanker en vokser opp med er problemet.

jeg vil heller si at det du henviser til er egoismen og kaldheten som lever i samfunnet, ikke en direkte ondskap med den tanke at de bevisst onsker andre vondt.

personlig ville jeg ha gatt forbi, tatt opp mobil og ringt politiet asap. Det er fordi jeg vet jeg er for svak til a ta en selv.

Der i mot, sporr du meg til sommeren sa kan det hende jeg endrer mening.

hva angar hundrelappen: forutsetter da at den bare ligger og slenger osv. Mye mulig jeg beholder hundrelappen, men hvis jeg ser hvem som mister den, sa far han/hun den tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg har også mistanke om at mange av de som er mest imot en offentliggjøring er de som vet at de kommer til å stå på listen.

Det er naturlig, og forståelig.

Noe liknende argumentasjon har blitt brukt for å prøve å innføre f.eks. overvåkning (om man ikke har noe å skjule så har dere vel ikke noe imot å bli overvåket).

Om man blir dømt for straffbare forhold må man ta straffen sin, om det er en bot eller fengsel eller samfunnstjeneste eller whatever. Når man har sonet straffen sin har man betalt gjelden sin til samfunnet. Med en slik oversikt ville aldri noen bli ferdig med sin kriminelle handling, de ville blitt straffet hver eneste dag ved at handlingen forfulgte dem. Om det ikke er vanskelig nok for tidl. straffedømte å holde seg unna kriminelt miljø. Det vil i bunn og grunn si; "ingen vits å prøve å forandre seg, du vil alltid være en kriminell i våre øyne uansett hva du gjør".

Dette bærer egentlig mer preg av å være et ønske om å finne "dritt" om naboen, sjefen, en du misliker etc etc etc. I tilfeller der det faktisk betyr noe (ansettelse av lærere etc) er det allerede en slik sjekk. Det får holde.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Det finnes et strafferegister, som kun er tilgjengelig for myndighetene og kanskje en og annen forsker ved behov. Så registreringsbehovt er dekket.

Frykten for represalier har lite å si for om du utfører en forbrytelse eller ikke. At det er bot for å bryte fartsgrensa gjør selvsagt at du ikke bryter fartsgrensa unødvendig mye, om det var dødsstraff for å bryte fartsgrensa ville du sikkert lagt 5-25 km/t under, uten at det er et argument for å innføre dødsstraff uansett forbrytelse. Straff må stå i samsvar med forbrytelsen som er begått og veies opp mot menneskeverd, preventiv effekt etc. Dødsstraff har vist seg å ha ekstremt liten innvirkning på drapsraten, dette fordi det finnes i hovedsak tre typer drap. Drap i affekt (da tenker du selvsagt ikke på straffa du kan få), ikke-planlagte drap, altså skremmende vold som går for langt (du hadde ikke planlagt å drepe og tenkte derfor ikke over straffa du kan få) og planlagte drap (du planla selvsagt ikke å bli tatt). Dødsstraff har altså knapt nok preventiv effekt og eksisterer i dag utelukkende som hevnverktøy.

Det samme kan man si om offentlige strafferegister. Noe slikt ville selvsagt ikke ha en preventiv effekt, eller en preventiv effekt så liten at det ikke veier opp mot skadene et slikt system kan gjøre. Det eneste et slikt system vil gjøre er å mette kikkeren i folk og skape mer kriminalitet i form av selvtekt, mobber som skal "ta" pedoen på hjørnet eller skattesnyteren på bakketoppen.

Lenke til kommentar

Stemte nei, rett og slett fordi jeg har tro på at alle mennesker er i stand til å forbedre seg og endre sine veier, og det blir dermed feil å stemple dem for livet for noe dumt de har gjort en gang.

Hvis noen gjentar sine kriminelle handlinger igjen og igjen, synes jeg de bør sperres inne for godt, men på det punktet er hele vårt rettssystem for snill. Livstid burde være livstid, og bør deles ut kun til gjentagende, grove kriminelle.

Lenke til kommentar

7563670[/snapback]

Du er klar over at menneskelig ondskap faktisk er et av de beste argumentene for at kriminelt rulleblad ikke skal være offentlig. Når onde mennesker får vite om andre onde menneskers handlinger, så fører ikke det til annet enn mer ondskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Enig med modin. En tilgjengelig oversikt vil også være en gavepakke til kriminelle som vil finne likesinnede, eller folk som vil gjøre hevnaksjoner, for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Enig med modin. En tilgjengelig oversikt vil også være en gavepakke til kriminelle som vil finne likesinnede, eller folk som vil gjøre hevnaksjoner, for å nevne noe.

7567931[/snapback]

....Da får man ivertfall alle på ett sted, og de organiserte kriminelle har god tilgang til politiets register uansett.

Hvis alle slår seg sammen så er det bare for politi å lade med grov ammo.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis alle slår seg sammen så er det bare for politi å lade med grov ammo.

7569438[/snapback]

Yess, and then let all hell brake loose....oopsann a couple of bystanders were wasted...well what the heck :cool: mission acc....can I have a coockie and a glass of milk :w00t:

Lenke til kommentar
Hvordan forventer man at disse kriminelle personene skal kunne forbedre seg og komme inn i samfunnet når de er stemplet med "KRIMINELL" i panna?

7565022[/snapback]

Jeg kan legge til at de aller fleste voksne mennesker har ett eller flere lovbrudd bak seg. Om de er tatt er en annen sak. Man kan jo se for seg samfunnet om alle skal ha noe på personer man ikke liker og hetse dem for alt det er verd. Samt at alle går med et lokk av mørk usikkerhet for at andre skal finne ut hva de har gjort en gang i tida. Selv om de har gjort opp for seg for lenge siden i form av bøter, erstatninger, fengsel osv.

Lenke til kommentar
Hvordan forventer man at disse kriminelle personene skal kunne forbedre seg og komme inn i samfunnet når de er stemplet med "KRIMINELL" i panna?

7565022[/snapback]

Jeg kan legge til at de aller fleste voksne mennesker har ett eller flere lovbrudd bak seg. Om de er tatt er en annen sak. Man kan jo se for seg samfunnet om alle skal ha noe på personer man ikke liker og hetse dem for alt det er verd. Samt at alle går med et lokk av mørk usikkerhet for at andre skal finne ut hva de har gjort en gang i tida. Selv om de har gjort opp for seg for lenge siden i form av bøter, erstatninger, fengsel osv.

7586550[/snapback]

Litt sånn som i USA, hvor spesielt politikere skal tas for alt mulig småplukk de har gjort i sine yngre dager :no:

Slik offentliggjøring er rett og slett bare en drøm for alle skinnhellige folk som skal ripe opp i for lengst tilbakelagte bagateller :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...