Gå til innhold

Offentliggjøring av kriminelle

Gjest medlem-82119

Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?  

227 stemmer

1. 1. Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?

• Ja
      59
    • Nei
      155
    • Vet ikke/ingen formening.
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett hva noen har gjort, må vi ikke gjøre oss selv til noe lignende ved å mobbe de som har gjort noe galt.

7517722[/snapback]

Det er der du beviser rettferdighet. Hadde du da visst uvitenhet, eller ignoranse.

Endret av K-F-J
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal prøve å svare noen av de siste innleggene:

Mrbjoern: Jeg ville IKKE hatt noe imot å stå på en slik liste forutsatt at jeg var skyldig i noe.

Har jeg gjort noe galt så har jeg ingenting imot at det offentliggjøres.

Slik det er nå så tar mange private saken i egne hender og lager slike lister, delvis hvor naboer advares mot bestemte personer og delvis slik som se & hør gjør (dvs plukker ut enkeltpersoner som identifiseres for alle leserne.

Litt av poenget her er også å få en seriøs og korrekt liste, ikke lister som deles ut av en hevngjerrig eks.

I samme kommune som mitt forrige bosted hadde en fyr en one-night stand.

Kameratene hans spøkte med at hun var hiv-positiv.

Før de fikk fortalt at det bare var en spøk, så hadde fyren drept dama i redsel og hevn for at hun hadde smittet han.

Man så jo også hvordan Terje Søviknes over en lang periode ble kallt for pedofil fordi han hadde hatt en one-night stand med en 16 åring.

Jeg mener at en seriøs liste kunne avklart på en ryddig måte hvem som hadde gjort hva slik at rykter kan unngås eller ihvertfall begrenses.

Det er også mange muligheter til å avgrense opplysningene slik jeg har vært inne på tidligere.

Mye går jo også på å ta forholdsregler.

Jeg vil være mye mer forsiktig med å spøke med en kollega hvis jeg vet han har drept fire personer i ulike voldsepisoder, og jeg ville ikke latt naboen passe ungene hvis jeg vet at han er dømt for åtte overgrep de siste tre årene.

Det er også en tendens ut i fra debatten som går her at flertallet synes mest synd på gjerningspersonen og det er tilsynelatende viktigst å beskytte gjerningspersonen.

Man må jo ha lov til å mene det man vil, på samme måte som jeg må ha lov til å mene det motsatte.

Jeg ser heller ikke problemet i at en som har ødelagt livet til et offer får sitt eget liv "ødelagt" i den grad en offentliggjøring av det man har gjort kan kalles å få livet ødelagt.

Det er ikke det jeg definerer med å få livet ødelagt, ihvertfall.

Jeg ser jo også det paradoksale i at hvem som helst kan lese om min inntekt og formue med mer via offentlige skattelister, og at mer og mer informasjon om hver enkelt offentliggjøres, mens hvis jeg forgriper meg på et barn eller dreper en person eller tre så skal det holdes hemmelig.....DET skjønner ikke jeg.

Det kan jo debatteres mye hvem som skal stå på en slik liste og hvem som skal ha tilgang til den.

Litt av problematikken ved hvem som skal stå der er at straffene gjennomgående er så lave at hvis man skiller ut de som skal stå der etter størrelsen på dommen så vil selv kakekastere stå på listen.

Det vil samtidig være en viss fare for at enkeltpersoner begynner å konkurrere i å få flest og lengst dommer for å øke statusen sin i kriminelle miljøer.

Man må også se på om man skal bli strøket etter en viss tid.

Mange har idag den holdningen at man har lov til å grisekjøre seg til syv prikker over tre år, og hvis man vet at man blir strøket etter en viss tid så vil mye av det preventive forsvinne.

Leser også at endel fokuserer på at kriminelle skal ha rett til å skaffe seg et nytt liv uten at gamle synder skal hindre dem i det.

Jeg vet ikke om de samme personene tenker over at kanskje de samme personene har fratatt offerene den samme muligheten til et liv.

Jeg skjønner ikke hvorfor kriminelle skal ha så veldig mye mer rett til et liv enn offrene de etterlater seg.

Mange vil sikkert hevde at det er feil å sette grupper opp mot hverandre, men i dette tilfellet synes jeg at det er på sin plass.

For meg så handler det om et svært grunnleggende verdisyn, og etter å ha lest endel innlegg så kan jeg trygt si at jeg ikke deler verdisynet til alle her inne.

Selv så er jeg veldig glad for det.

Jeg ser også at moderator har vært inne og redigert enkelte motdebattanter.

Det er synd at ikke alle kan argumentere uten å skjelle ut sine motstandere eller komme med argumenter som sier noe mer om hvorfor de mener som de gjør.

Hvis man ikke kan la vær å slenge med leppa så får men heller la vær å skrive innlegg i debatten.

Jeg har forøvrig i det siste også tenkt over den gode statistiske grunnlaget man har mulighet til å få ved en slik liste.

Man krangler ofte om hvem som er mest kriminelle av nordmenn og innvandrere,

menn og kvinner, ung eller gammel, østlendinger eller vestlendinger.

En skikkelig liste ville også vært til hjelp i å få avsluttet mange av disse debattene fordi man over tid ville fått håndfast dokumentasjon som det ikke kunne debatteres mot.

Selvsagt vil resultatende av slik statistikk kunne misbrukes av ytterligående personer og organisasjoner, men de samme misbruker allerede idag informasjon som det er vanskelig å etterprøve.

De blir igjen fakta som visker ut tro.

Forøvrig er det mange gode forslag til navn på nettstedet en slik liste kunne ligget på.

Hadde vært moro med tiden å fått en avstemming på beste navneforslag.

Lenke til kommentar

Mrbjoern: Jeg ville IKKE hatt noe imot å stå på en slik liste forutsatt at jeg var skyldig i noe.

Har jeg gjort noe galt så har jeg ingenting imot at det offentliggjøres.

7532582[/snapback]

Hvordan kan du uten å være skyldig i en forbrytelse gå utifra hvordan det føles å være skyldig i en forbrytelse du blir forfulgt for resten av livet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Marley: Går ikke ut ifra noe, jeg sier bare at JEG ikke hadde hatt noe imot å bli satt på en slik liste hvis jeg hadde begått noe kriminelt.

Det å havne på en slik liste synes jeg må regnes som en minimal tilleggsbelastning sett i forhold til de skadene ofrene ofte må leve med i verste fall resten av livet.

Og hvis kriminelle oppfatter det å havne på en slik liste som ekstremt belastende så kan en slik liste medvirke til å forebygge og unngå at den kriminelle handlingen blir begått i utgangspunktet.

Det blir mye mas fra min side om forebygging, men det er nå engang det det er.

Jeg passer på å holde fartsgrensene fordi jeg vet at hvis jeg blir tatt i å kjøre over fartsgrensen så får jeg bot.

Hvis det ikke hadde vært bøter så hadde jeg kjørt mye fortere enn hva jeg gjør med bøter.

På samme måte, hvis man vet at man havner på en slik offentlig liste så tror jeg enkelte vil tenke seg om flere ganger før de begår noe kriminelt og mange vil også tenke seg om så godt at de lar vær.

Jeg ser jo problemstillingen i at angsten for å bli tatt kan øke hvis man vet at man havner på en slik liste og at man derfor vil gjøre mer motstand for å unngå å bli tatt.

Allikevel synes jeg den problemstillingen er så marginal at jeg velger å se bort fra den.

Lenke til kommentar
Og hvis kriminelle oppfatter det å havne på en slik liste som ekstremt belastende så kan en slik liste medvirke til å forebygge og unngå at den kriminelle handlingen blir begått i utgangspunktet.

7545863[/snapback]

Folk dreper selv om dei kan få dødsstraff... At strengere, hardere og lengre straffer virker forebyggende vil jeg gjerne at du skal bevise, for det tviler jeg på at du kan.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser min fremtidige pedofile nabo sitte i traileren klar til å lempe møbla inn i det nye huset, så kan du tro at jeg kommer til å klippe over bremsekablen og se han kjøre ned bakken og dø en grufull død.

Man må stå ansvarlig for det man har gjort, jeg viser ingen respekt til pedofile eller voldtektsmenn.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ser min fremtidige pedofile nabo sitte i traileren klar til å lempe møbla inn i det nye huset, så kan du tro at jeg kommer til å klippe over bremsekablen og se han kjøre ned bakken og dø en grufull død.

Man må stå ansvarlig for det man har gjort, jeg viser ingen respekt til pedofile eller voldtektsmenn.

7558367[/snapback]

Hva får deg til å tro at en pedofil har gjort noe galt?

Lenke til kommentar

7558367[/snapback]

7560203[/snapback]

Det samme som får meg til å tro at en homse er homo.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7558367[/snapback]

7560203[/snapback]

7560337[/snapback]

Skal du ta dem på "lukta". eller handlinger?

Lenke til kommentar

7560203[/snapback]

7560337[/snapback]

Homofil og pedofil er seksuelle legninger, og betyr ikke nødvendigvis at man praktiserer dette. Det er derfor ingenting galt i om en person er pedofil så lenge vedkommende ikke misbruker barn.

Forøvrig mener jeg idømming av straff bør være opp til rettsapparatet, og ikke tilfeldige naboer som saboterer bremsene til folks biler.

Det er jo nettopp noe av problemet med en slik offentliggjøring (som jeg er sterkt imot), at det kan resultere i sjikane mot tidligere straffedømte personer som for lengst har sonet ferdig sin straff, og dermed HAR gjort opp for seg.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

7560203[/snapback]

7560337[/snapback]

Homofil og pedofil er seksuelle legninger, og betyr ikke nødvendigvis at man praktiserer dette. Det er derfor ingenting galt i om en person er pedofil så lenge vedkommende ikke misbruker barn.

Forøvrig mener jeg idømming av straff bør være opp til rettsapparatet, og ikke tilfeldige naboer som saboterer bremsene til folks biler.

Det er jo nettopp noe av problemet med en slik offentliggjøring (som jeg er sterkt imot), at det kan resultere i sjikane mot tidligere straffedømte personer som for lengst har sonet ferdig sin straff, og dermed HAR gjort opp for seg.

7560364[/snapback]

Jaja, du ville vel sendt sønnen din i en barnehage der flere pedofile menn var ansatt......

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jaja, du ville vel sendt sønnen din i en barnehage der flere pedofile menn var ansatt......

7560538[/snapback]

Her vet jeg om noen på dette forumet som ville skreket stråmann, men uannsett så ville jeg ikke kjent de ansatte så godt i "barnehagen", så jeg måtte stolt på at ansettelsesrutinene fungerte.

Lenke til kommentar

Stråmann?

Uansett, jeg stoler ikke på noen, og det er ikke fordi jeg er paranoid, men det er fordi jeg veit hva som skjer når man stoler på alle....

Ansettelsesrutinen fungerer ikke alltid nei, det var ikke lenge siden det var i avisa at det jobba en pedofil i barnehagen. En seksuell legning der den praktiserende delen er ulovlig bør forbyes. Det blir vel som nynazister, så lenge de veiver med hakekorset så er det "ikke noe galt", men når de dreper en neger ja DA skal man reagere. Da er det litt for seint....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Stråmann?

Uansett, jeg stoler ikke på noen, og det er ikke fordi jeg er paranoid, men det er fordi jeg veit hva som skjer når man stoler på alle....

Ansettelsesrutinen fungerer ikke alltid nei, det var ikke lenge siden det var i avisa at det jobba en pedofil i barnehagen. En seksuell legning der den praktiserende delen er ulovlig bør forbyes. Det blir vel som nynazister, så lenge de veiver med hakekorset så er det "ikke noe galt", men når de dreper en neger ja DA skal man reagere. Da er det litt for seint....

7562634[/snapback]

Jeg mener du har med den tankegangen sperret ute faktorer som du kan lære viktige ting av. Å gå gjennom livet med den innstillingen blir for meg destruktiv. Jeg mener at man ganske enkelt må ta sjansen på den grunnleggende godhet som finnes i mennesket, og heller sjekke opp systemet som har ansvaret for å luke ut blindgjengerne, samtidig som man er kritisk men ikke bombastiske. :)

Fint at du nevner nynazister, fordi jeg hadde en meget fin opplevelse med en såkalt. På forhånd hadde vi fått advarsler om hvor "farlig" denne personen var. Når han ankom ble han såklart plassert hvor han kunne gjøre minst skade...Hehe...kjøkkenet :whistle: Jeg fikk gutten på mitt skift, og det tok meg ikke mange dager å finne ut at han hadde masse kvaliteter. For å gjøre historien kort så ble han med hjelp av åpen støtte og oppmuntring en utmerket leder for det teamet jeg hadde ansvaret for.

Lenke til kommentar

pa et eller annet tidspunkt gav jeg opp denne traden, noe fordi jeg rett og slett glemte den.

Ha i mente at jeg er klar over konsekvensene av misbruk, bade ung som gammel. heldigvis ikke gjennom egen erfaring. Dog, jeg ser flere ankerpunkter mot slik liste, og jeg frykter at enkelt individer vil benytte sjansen til a ta loven i egne hender straks noe tvilsomt skjer, eller de ikke er fornoyd med straffen den skyldige far.

En slik liste vil i mine oyne kunne bidra til selvtekt, generasjonsforfolglse (som andre har nevnt) og de som lager sitte vil undergrave rettssystemet.

Selv om USA har gjort det, sa ser jeg ikke nodvendigheten for a gjore det samme her i Norge. Statestikken ovenfor gjennspeiler akkurat dette ogsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...