Gå til innhold

Offentliggjøring av kriminelle

Gjest medlem-82119

Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?  

227 stemmer

1. 1. Bør mennesker sitt kriminelle rulleblad være tilgjengelig for offentligheten?

• Ja
      59
    • Nei
      155
    • Vet ikke/ingen formening.
      12

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Se og hør har nylig trykket bilde av en pedofil.

Jeg synes at man burde gått mye lenger og offentliggjort navn og bilde på absolutt alle som hadde brudt en eller annen lov en eller annen gang.

Arbeidsgivere, naboer, butikker osv vil ha stor nytte av å vite hvem den enkelte er.

Å låne firmabilen blir kanskje ikke så lett når arbeidsgiveren ser at man har to fartsbøter og en parkeringsbot.

Å handle er kanskje heller ikke lett når butikkeieren ser at man har blitt tatt for butikktyveri.

En som er tatt for drikking på offentlig sted, passer den som for eksempel lærer?

Her er det mye å ta tak i.

Lag en nettside, kall den straffedømte.no eller noe slikt og list opp absolutt alle som er dømt for ett eller annet med navn, bilde, adresse osv.

Gjør listene søkbare, slik at man kan søke på navn, bosted og lignende.

Trykk så gjerne tilfeldige fra listen i se og hør og lignede blader og aviser, og lag en "pass deg for denne personen" reportasje.

Se og hør: Nå har dere tatt et skritt i riktig retning...fortsett med det!

-Let the game begin-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kunne vært interessant til en hvis grad. Det vil si, om man har en fartsbot eller ikke burde være irrelevant. Har man derimot drept 3 personer burde man forsåvidt ikke løpe rundt i samfunnet heller. Men har man det, så syntes jeg godt at man kunne finne de på en slik liste.

Lenke til kommentar

Når jeg leser slikt som dette er jeg glad det er på ett internett fora og ikke i ett seriøst rådgivnings/beslutningsorgan.

Har du blitt tatt, fått dom og så sonet så har du gjort opp for deg. Diskriminering pga tidligere lovbrudd skal ikke være lov. Unntaket er en begrenset bruk av vandelsattest fra politiet til enkelte jobber.

Lenke til kommentar
Se og hør har nylig trykket bilde av en pedofil.

Jeg synes at man burde gått mye lenger og offentliggjort navn og bilde på absolutt alle som hadde brudt en eller annen lov en eller annen gang.

Arbeidsgivere, naboer, butikker osv vil ha stor nytte av å vite hvem den enkelte er.

Å låne firmabilen blir kanskje ikke så lett når arbeidsgiveren ser at man har to fartsbøter og en parkeringsbot.

Å handle er kanskje heller ikke lett når butikkeieren ser at man har blitt tatt for butikktyveri.

En som er tatt for drikking på offentlig sted, passer den som for eksempel lærer?

Lag en nettside, kall den straffedømte.no eller noe slikt og list opp absolutt alle som er dømt for ett eller annet med navn, bilde, adresse osv.

Trykk så gjerne tilfeldige fra listen i se og hør og lignede blader og aviser, og lag en "pass deg for denne personen" reportasje.

Se og hør: Nå har dere tatt et skritt i riktig retning...fortsett med det!

-Let the game begin-

7388855[/snapback]

God ide`, man kunne få et bilag til Se & Hør (3 ganger tykkere enn telefonkatalogen) som man kunne kalle Gapestokken :thumbup::p

Lenke til kommentar

...

Denne lista fins allerede, bortsett fra at det ikke ligger bilder der :p

Lenke til kommentar

For no teite argumenter.

La de kriminelle få råtne i sin egen skam. Å offentlig gjøre en pedofil vil til slutt ende med en annen kriminell handling, det er jeg ganske sikker på. Å da har man det gående.

En kan ikke bli lærer, fordi man har drikket på offentlig sted ? Haha, tror jaggu de fleste lærere har det.

Å offentlig gjøre en liste over kriminelle er det samme som å håne familien til en kreft pasient.

Fy skam.

Lenke til kommentar

Å gjøre en slik liste ville bare gjort ting verre. Om en tidligere kriminell ville stått på en slik liste, og han vil prøve å leve et ordentlig liv, kan han bli nekta det pga den lista, fordi folk ser ned på han.

Det vil gjøre at denne personen innser: "Dømt en gang, alltid dømt" og vil løpe ut å fortsette sitt kriminelle liv.

Nei, for all del, tror ikke disse listene hjelper.

Lenke til kommentar
ironi - ironi' -en (fra gr eironeia 'forstillelse') det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom

7390906[/snapback]

Si ikke det, husk hvor vi er. Folk mener mye rart her. ;)

7390963[/snapback]

Jeg vet, men denne gangen syntes i hvertfall jeg det var ganske tydlig. :)

Lenke til kommentar
ironi - ironi' -en (fra gr eironeia 'forstillelse') det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom

7390906[/snapback]

Da må hele brukeren til trådstarter være ironi, for vedkommende har luftet minst like menneskefiendtlige holdninger overfor kriminelle i andre tråder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Meningen er vel å provosere frem en prinsippiell debatt ved å krydre med litt ironi.

Sannsynligheten for at en bestemt offentliggjort pedofil skal begå overgrep mot mine barn er relativt liten, all den tid jeg ikke bor i nærheten og passer på barna eller overlater dem til trygge hender.

Allikevel offentliggjør Se og hør kun denne mannen for hele nasjonen.

Jeg anser det som mye større risiko om en nabo har flere fartsbøter og passerer innkjørselen hvor barn leker.

Jeg anser det også som en mye større risiko hvis en pyroman som er dømt flere ganger flytter inn i nabolaget.

Og, jeg anser det som en mye større risiko om en innbruddstyv med masse dommer flytter inn i nabolaget.

Jeg finner det derfor litt snodig at Se og hør kun konsentrerer seg om en enkeltsak, når det finnes så mange andre man bør advares mot.

Bør man da ikke behandle alle kriminelle likt, dvs offentliggjør man navn, bilde, og bosted på en så kan man vel offentliggjøre navn bilde og bosted på flere/alle?

Hvodan dette teknisk sett gjøres, spiller ingen rolle.

Man kunne hatt et nettsted som man kunne listet opp alle, sortert alfabetisk eller etter adresse, man kunne hatt et nettsted hvor man tastet inn egen adresse, så fikk man eventuelt listet opp kriminelles adresser i en radius på x km.

Man kunne alternativt hatt .pdf filer (Jada, jeg ser navnelikheten med pdf og pedofil) på ett nettsted sortert etter for eksempel kommune eller fylke eller landsoversikt og så kunne de som var interressert lastet ned filene og sett om det var noen slemme naboer.

Jeg har sett ulike lister laget av private som er lagt ut på ulike nettsteder, men det er alltid en viss fare for feil i slike lister (en sinna eks som tipser om eksens navn bare på tull for eksempel) og slike lister er heller ikke fullstendige.

Det man kunne gjort var å ha en tipsordning hvor folk kunne sende inn navn, bilde og adresse på folk de kunne dokumentere var kriminelle, for eksempel de dømte i Baneheia slik at man kunne tatt visse forhåndsregler mot det man kjenner til.

Disse tipsene kunne først havnet hos noen som kontrollerte opplysningene, og så la ut verifiserte kriminelle på listen.

Men igjen, poenget er å skape en debatt om det er greit å offentliggjøre kriminelle og om man kun skal offentliggjøre enkeltpersoner eller grupper mens andre ikke blir offentliggjort.

Lenke til kommentar
Meningen er vel å provosere frem en prinsippiell debatt...

...

Allikevel offentliggjør Se og hør kun denne mannen for hele nasjonen.

....

Jeg finner det derfor litt snodig at Se og hør kun konsentrerer seg om en enkeltsak,

7396191[/snapback]

Kanskje du og Se&Hør har noe felles. :)

Lenke til kommentar
Jeg anser det også som en mye større risiko hvis en pyroman som er dømt flere ganger flytter inn i nabolaget.

Og, jeg anser det som en mye større risiko om en innbruddstyv med masse dommer flytter inn i nabolaget.

Jeg vet ikke hva slags grunnlag du har for å hevde slikt, men mobiliteten til kriminelle er nok større enn som så. Hadde jeg vært innbruddstyv, hadde jeg neppe robba naboene mine (som jeg kanskje også kjenner godt).

Det eneste jeg kan se at skulle komme ut av dette, er at tidligere kriminelle får det vanskeligere med å komme tilbake til samfunnet, etablere seg, og skaffe lovlig arbeid :thumbdown:

I Norge er forholdene tvert i mot lagt godt til rette for å komme tilbake til et lovlydig liv. F.eks er politiet meget strenge med å utlevere vandelsattester, noe som gjør det lettere for tidligere kriminelle å søke jobb, siden de slipper å bli uglesett hvor enn de går. Såklart må dette også veies opp mot hensynet til øvrigheten, og kriminelle skal definitivt få sin straff. Men de må også ha anledning til å skjerpe seg når de kommer ut fra en evt. fengselsstraff. Og hvis de er såpass farlige at de fortsatt anses som en trussel mot samfunnet, får de heller sperres inne lengre (forvaring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...