Ducklink Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg lurte på om jeg kunne kjøpe et domene for alltid for så å "bytte" det fra server til server? Og hva koster dette? Endret 29. november 2006 av Ducklink Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ja. Et domene er ditt når du har kjøpt det, og så lenge du betaler avgiften på det, så forblir det ditt. Et domene er ikke bundet til noen server, det er egentlig bare en adresse på nettet, og ikke selve "huset", om du skjønner hva jeg mener? Altså må du jo skaffe en server selv i tillegg til domenet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Du kan kjøpe et domene for evig og alltid ja, men du kommer alltid til å måtte betale domeneavgift for det så lenge du velger å beholde det. Domener kan settes til å peke til forskjellige servere etterhvert som du trenger det. Det er enkelt og kan gjøres på et par minutter. Enten via kundeservice der du kjøpte domenet gjennom, eller via kontrollpanelet for domenet dersom dem du kjøpte fra har et slikt opplegg. -Stigma Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Du kan IKKE kjøpe det for evig og alltid, i praksis leier du det bare på årsbasis. Du må selv fornye domeneavtalen hvert år, og til og med store firmaer som microsoft har gjort den tabben å glemme å fornye enkelte domener (som da har blitt stjålet av domenehaier). Men om du klarer å huske å fornye det hvert år og betale domeneavgiften hvert år, har du i praksis domenet så lenge du vil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Man kan fornye et domene for 10 år fremover i tid om jeg ikke husker veldig feil. Man må ikke betale på årsbasis altså. (internasjonale. Jeg er usikker på hva NORID har av regler for dette) (et domene er forøvrig ikke hardware, i.o.m at det ikke er en fysisk dings) Endret 1. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
opticus Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Ganske enkelt svar: Nei Litt mer utdypende: Man kjøper ikke domenet, man leier det og det er ikke mulig å eie det. Derfor denne stadige leien kommer på banen og det er heller ikke mulig å leie det for 100år. De fleste steder pleier har en begrensning på 3år i slengen. Ang å flytte det fra server til server, så regner jeg med du snakker om hostingen av nettsiden, domenet(navnet) er det du leier, om du i tillegg vil at det som skal foregå på domenet skal hostes eksternt, dvs ikke av deg selv så må du leie hosting også, hvor denne hostingen finner sted velger du selv. Hosting er uavhengig av hvor du leier domene navnet, men det er ikke uvanlig at folk bruker samme host til både navn og innhold Endret 1. desember 2006 av opticus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå