O_neal Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" eller AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor Jeg skal kjøpe ny pc og er temmelig usikker på hva jeg bør kjøpe ! Kunne dere kommet med argumenter for og imot! tips ol, hadde det vært utrolig fint ! Takk for alle svar ! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hvis du kun er ute etter hva som gir høyest fps, sjekk Toms Hardware. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Datanaut Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 AMD holder i lange baner etter min mening. Den blir billigere enn pentium men er litt "tregere". Pentium kjøper du hvis du har mye penger og er ute etter en rask maskin... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 22:47, skrev Datanaut:AMD holder i lange baner etter min mening. Den blir billigere enn pentium men er litt "tregere". Pentium kjøper du hvis du har mye penger og er ute etter en rask maskin... Tegere?? Hva mener du? AMD er bedre til spilling, men intel er ikke akkurat svak den heller :smile: Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 hvem fortalte deg at amd var tregere? de er like kjappe p4 er bedre i noen spill og amd er bedre i andre hva man skal kjøpe bestemmer lommeboka og ikke farten skal man overklokke p4 skal man bare spille og har lite penger amd så enkelt Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Pentium4 3.06 HT gir best :wink: Lenke til kommentar
eLjay Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 har 2400+ jeg å den funker som **** til spilling! men d kommer jo mye ann på vilket skjermkort du har oxo da(lr??) kombinasjonen min med AMD Athlon XP 2400+ og RADEON 9700pro er hvertfall überkurrant til spilling! piis Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 23:23, skrev Lufen:hvem fortalte deg at amd var tregere?de er like kjappep4 er bedre i noen spill og amd er bedre i andrehva man skal kjøpe bestemmer lommeboka og ikke fartenskal man overklokke p4skal man bare spille og har lite penger amdså enkelt bare spille ? masse programmer hvor AMD er kjappere! ikke bare spill Lenke til kommentar
O_neal Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Takk for alle svar ! Setter stor pris på det !! Jeg er enda ikke sikker på hva jeg skal kjøpe men nå har jeg mye å forholde meg til ! Takk! Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 HVOR får dere det fra at amd er så mye billigere ?? amd xp2400+ = 1744 kr ( billigste jeg fant ) intel p4 2,4b 533 = 1869 kr ( billigste ) er prisforskjellen stor ???? neppe.. alt i alt blir ikke prisen så annerledes husk på at p4 er boxed mens til amd påkoster du deg en vifte og kjøleribbe til tilsammen 700kr++ for å holde den stabilt på 54 grader.. og ikke klag på den boxed viften heller.. min kjører 2,4b@2,9 stabilt på 48grader max load. boxed vifte Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 00:30, skrev Syfer:HVOR får dere det fra at amd er så mye billigere ??amd xp2400+ = 1744 kr ( billigste jeg fant )intel p4 2,4b 533 = 1869 kr ( billigste )er prisforskjellen stor ????neppe..alt i alt blir ikke prisen så annerledeshusk på at p4 er boxed mens til amd påkoster du deg en vifte og kjøleribbe til tilsammen 700kr++ for å holde den stabilt på 54 grader..og ikke klag på den boxed viften heller..min kjører 2,4b@2,9 stabilt på 48grader max load.boxed vifte Hvor har deet med at kjøling til amd-cpu'er koster over 700 spenn?? de behøver ikke koste så mye vett..... Lenke til kommentar
Kasus Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 P4,den er mye sikkrere å overklokke og vil klokke seg ned vist de blir problemer! Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Du blir forbannet over å bruke AMD, det er da min mening. Hadde en tbird 1ghz inntil nylig, sparer deg for så mye ved å bruke intel. Ikke bare er det mer kompatibelt, men det yter faktisk bedre. Det er klart amd yter bra den og, ser jo det utifra tester, og den er grei nok til å spille med. AMD eiere er ikke som andre eiere. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 13:09, skrev Kasus:P4,den er mye sikkrere å overklokke og vil klokke seg ned vist de blir problemer! Litt off topic: Jeg tror dette bygger på en lite missforståelse. Jeg har klokket mye med forskjellige P4 systemer, og har enda ikke oppplevd at de klokker seg ned når de er klokket for mye. De krasjer/låser hele systemet på samme måte som AMD maskiner når de klokkes for langt. Ja, jeg har sett Tomshardware videoen som sakker farten på Q3 når de tar av kjøleribben. Og som starter opp igjenn når de setter ribben tilbake. Men jeg har aldri opplevd dette. For varm P4 grunnet overklokking resultarer i krasj akkurat som AMD maskinene er min erfaring. det er mulig at Intelprosessoren er bedre beskyttet dersom du fjerner kjøleribben, men det har ikke jeg for vane å gjøre, så det kan ikke jeg uttale meg om :smile: On topic: Når det kommer til prosessorenes ytelse i spill og andre applikasjoner, så finnes det haugevis med tester som kan gi svar på dette. Jeg vil selvfølgelig anbefale dere å ta en titt på vår test av Abit KD7-RAID hovedkortet som er testet med en XP2400 prosessor. Grafene sammenligner kortet med et P4 system, og gir en pekepinn på ytelsen til AMD systemet. En t-bred prosessor på Abit KD7-kortet vil uansett være ulåst, derfor et det overhode ikke problem å kjøre et slikt system med 166Mhz FSB. Hovedkortet tillater endring av multiplikator selv på låste t-bred prosessorer :smile: . Dette resulterer i særdeles bra ytelse på AMD systemet. Sjekk overnevnte test. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Hvorfor skryter "intel-folk" av at p4 2,8 er så mye raskere? AMD xp 2800+ har mye færre mzh, men yter cirka like godt... noen her som kan stå for at intel er sååå mye bedre. men ikke la dette bli en amd/intel diskusjon.... :wink: Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 xp 2800+ yter **** ikke godt!!!! har selv amd men for å si det sånn så ville jeg heller hatt p4 2400 mhz enn xp 2800+!!!!!!! den er kaldere, følger med kjøler, og man trenger ikke være redd for å knuse den forpult skjøre amd kjernen. amd grisedengte intel for et år siden men det siste 6,7,8 månedene har intel stadig vekk tatt mer og mer overtaket, innse det. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 At AMD-cpuer er så mye varmere enn P4 har jeg vanskelig for å tro. Den nyeste P4 med HT slår jo for pokker varmerekord. Grunnen til at P4 "fiksa" THGs prøvelse er utelukkende pga. at den klokker ned seg selv (noe ingen av AMD-cpuene gjør), men det skal ikke bli noe problem med Hammer :smile: Så kom Palomino-kjernen. Selv om denne ikke kuttet strømmen når CPUen ble for varm, hadde den en temp. sensor. Problemet (med de hk som støttet denne sensoren) var at temperaturmålingen ble gjort hvert sec og da er CPUen svidd... Men det er ikke noe problem med nye hk. Da bruker man en egen krets som fixer den saken. Når det gjelder programmer, så er det en kjent sak at Athlons FPU er P4s overlegen. Nå er det ikke alle programmer som krever masse flyttalsregninger, men dette gjelder spes. 3d-applikasjoner (spill er vel mest relevant). Likevel så veier P4 opp for dette med å støtte SSE2, og såvidt jeg vet så inkl. dette økt styrke på flyttallsoperasjoner(MMX støttet kun heltall). Et annet problem som har forfulgt P4 er dens jaevla lange pipeline, og da prosessoren ikke klarer å forutsi (branch prediction) hvilken retning koden skal ta (dette gjelder vel "uforutsigbare" progs som, ja du vet...) innebærer et at den må tømme hele pipelinen før den kan begynne på noe nytt. Tok kanskje med litt for mye unødvendig stæsh, men pytt pytt. Dette forklarer hvorfor Athlon yter mer pr. Mhz +mer jeg ville gått for AMDen, men P4 er absolutt ikke noe dårlig valg. Men for min del gjelder det å ikke bryte vaner, så jeg holder meg til AMD :smile: Måtte fikse noen skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: SysError på 2002-11-19 19:12 ] Lenke til kommentar
Ash Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 AMD og et nForce2 hovedkort er tingen. Da får man en RASK og stabil maskin. Dessuten slipper du utgifter til lydkort og nettverkskort. nForce2 hovedkortene kommer med begge deler (2 nic). Lydkort delen er overlegen Creative sine produkter på mange områder. Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 skal du ha stabil pc som du i det hele tatt kan klokke litt så må du ha god kjøleribbe og god kjøler, det kommer vanligvis på rundt 700 kr.. sjekk microplex for gode kjølere så ser du selv prisen.. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 15:17, skrev Syfer:skal du ha stabil pc som du i det hele tatt kan klokke litt så må du ha god kjøleribbe og god kjøler, det kommer vanligvis på rundt 700 kr..sjekk microplex for gode kjølere så ser du selv prisen.. Bra kjølere hos Microplex ligger på 3-400kr. De dyreste kjølerene ligger på ~600. Pluss på en bra vifte og vi snakker 4-500 for en bra kjøler og ca 700 for den villeste. For folk flest får du kjølere til ~150kr som funker helt greit. Og takler overklokking innen rimelighetens grenser. Samme gjelder for P4, skal du først klokke sinnsykt så kan du bare ta og kaste den boxed kjøleren allikevel. Dermed har du samme utgiften der og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå