Gå til innhold

"Jorden er 6000 år gammel"

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg diskuterte så gnistrene fløy i klasserommet med en lærer her om dagen. Læreren var 55 år gammel, medlem i pinsebevegelsen og mente at Jorden var 6000 år gammel og at det var veldig synd at så mange trodde på evulosjon. Han sa også at påstandene var støtta med vitenskapelige "bevis" (hva dette er vil jeg gjerne vite hva er. Kameraten min skulle høre og skrive ned dette neste gang han så han). Personlig blir jeg rett og slett provosert av slike påstander, jeg syns det er lattelig! Men finnes det argumenter (sett bortefra at f.eks. alle vitenskapsmenn har gått sammen i en verdensomfattende løgn eller at vi lever i en virituell virkelighet inne i en pc) som kan slå denne til ro? For dette vel så vidt jeg vet umulig? Bare atmosfæren vår trenger over 6000 år på å utvikle seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jorda er jo flere millioner år gammel da, er den ikke? husker ikke hvor gammel akkurat nå

7388146[/snapback]

4,8 mrd. vis jeg ikke husker feil.

Hvilket fag var det denne læreren hadde. KRL eller naturfag?

Å tenke annerledes og å mene andre ting enn folk flest er helt greit for meg, så lenge andre ikke tar skade av det (dvs. vis han er naturfagslærer og driver med vranglære).

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Hvilket fag var det denne læreren hadde. KRL eller naturfag?

Å tenke annerledes og å mene andre ting enn folk flest er helt greit for meg, så lenge andre ikke tar skade av det (dvs. vis han er naturfagslærer og driver med vranglære).

Han er formgivningslærer. Dette var bare hans synspunkt, men det er litt på kanten med tanke på at han er lærer på heltid

Lenke til kommentar
4,6 milliarder ja ;) Det er det vitenskapen har kommet fram til, men vitenskapen er jo ingen garanti :S Men hvis vi skal sette dette, som er så sikkert så kan man jo ikke tro på noe som helst.

7388198[/snapback]

Denne alderen har så vidt jeg vet blitt regnet ut ved å måle radioaktiviteten til en del veldig tunge grunnstoffer med enorm halveringstid. Dette gjør at man med veldig god nøyaktighet kan vite at disse grunnstoffene ble dannet så så langt tilbake.

Uten at jeg kan hele saken i huet regner jeg med at de videre går ut i fra at bare dannelsen av planeten kan ha gitt så mye energi som skal til for å danne disse grunnstoffene, for det er svært energi krevende.

Utifra utallige slike forsøk vil jeg tro at forskerne med meget stor sikkerhet kan si at joren er såså gammel.

Det finnes ingen godkjente vitenskaplige metoder så vidt jeg vet som foreslår at jorda bare er 6000 år gammel. Man har vel også funnet menneske rester som er over 10000 år gamle (datert med carbon-14 metoden, som ligner den over). Så med mindre gud skapte verden for 6000 år siden og samtidig plasserte mange fossiler på jorden bare for å forvirre oss er det nok lite sannsynelig.

Når det er sagt blir det nok vanskelig å forklare dette til en fundamentalist som din lærer. Er også i tvil om en sånn person burde være lærer i det heletatt. Hva underviser han i forresten?

Lenke til kommentar
Denne alderen har så vidt jeg vet blitt regnet ut ved å måle radioaktiviteten til en del veldig tunge grunnstoffer med enorm halveringstid. Dette gjør at man med veldig god nøyaktighet kan vite at disse grunnstoffene ble dannet så så langt tilbake.

Uten at jeg kan hele saken i huet regner jeg med at de videre går ut i fra at bare dannelsen av planeten kan ha gitt så mye energi som skal til for å danne disse grunnstoffene, for det er svært energi krevende.

Utifra utallige slike forsøk vil jeg tro at forskerne med meget stor sikkerhet kan si at joren er såså gammel.

Det finnes ingen godkjente vitenskaplige metoder så vidt jeg vet som foreslår at jorda bare er 6000 år gammel. Man har vel også funnet menneske rester som er over 10000 år gamle (datert med carbon-14 metoden, som ligner den over). Så med mindre gud skapte verden for 6000 år siden og samtidig plasserte mange fossiler på jorden bare for å forvirre oss er det nok lite sannsynelig

Men hva hvis denne dateringen er feil? "Forskere har forsket i blinde, stort avisoppslag om 50 år. Karbon14 dateringen som man første trodde var så nøyaktig viser seg å være totalt feil og ubrukelig" Er det totalt utenkelig?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Men hva hvis denne dateringen er feil? "Forskere har forsket i blinde, stort avisoppslag om 50 år. Karbon14 dateringen som man første trodde var så nøyaktig viser seg å være totalt feil og ubrukelig" Er det totalt utenkelig?

Man unngår helst å bruke sånne uttrykk i vitenskaplige sammenhenger, men det er bare marginalt mer sansynlig enn at jorda plutselig begynner å snurre den andre veien.

Lenke til kommentar
Den beste forklaringen på at man finner fossiler av dinosaurer (og andre dyr og planter) jeg har hørt, er at "det beviser jo bare at syndfloden virkelig fant sted." :roll:

7388612[/snapback]

Preller av sarkasmen og gir deg følgende:

http://www.geocities.com/baqir_ali/noha.htm

http://www.ararat5137.org/afterArarat/nohasark.jsp

Like lang og bred og strander på samme sted som som beskrevet i Bibelen. Hvis du vil kan jeg legge inn personlige foto av stedet som "bevis" på at bildene på nettsidene vertfall ikke er falske (har en far som er geolog og har vert der for å studere diverse geologiske forhold på fjellet).

Men til on topic. Mannen har jo selvfølgelig feil, og er svært trangsynt når han kommer med slike kommentarer. Hvorfor han er slik er meg og et spørsmål siden det ikke på noen måte avkrefter kristendommen at jorden er 1 eller X antall millioner år. Noen burde bare få øynene opp av og til!

Lenke til kommentar
Prøv å vær litt saklige! At det er overveldende bevis på at jorda er eldre enn 6000 år er det ingen tvil om! Men hva gjør disse bevisene så troverdige?

7392277[/snapback]

Det er troverdig fordi man dokumenterer det med vitenskapelige forsøk, ikke bare henviser til bibelen og aksepterer blindt det som står der.

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
4,6 milliarder ja ;) Det er det vitenskapen har kommet fram til, men vitenskapen er jo ingen garanti :S Men hvis vi skal sette dette, som er så sikkert så kan man jo ikke tro på noe som helst.

7388198[/snapback]

Det finnes ingen godkjente vitenskaplige metoder så vidt jeg vet som foreslår at jorda bare er 6000 år gammel. Man har vel også funnet menneske rester som er over 10000 år gamle (datert med carbon-14 metoden, som ligner den over). Så med mindre gud skapte verden for 6000 år siden og samtidig plasserte mange fossiler på jorden bare for å forvirre oss er det nok lite sannsynelig.

Når det er sagt blir det nok vanskelig å forklare dette til en fundamentalist som din lærer. Er også i tvil om en sånn person burde være lærer i det heletatt. Hva underviser han i forresten?

7388425[/snapback]

Nå tror jeg spekuleres i om jorda og universet faktisk kan være omtrent 20% år eldre enn antatt. Mener å huske at jeg leste noe om det i illustrert vitenskap en gang, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...