Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gyldigheten av leiekontrakt


marmar

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Da jeg i August flyttet til en ny by for å studere, så trengte jeg bopel. Og som mange andre studenter valgte jeg å flytte inn i et kollektiv.

Fant meg et relativt billig rom, i et kollektiv.

Men jeg fant fort ut at kollektiv ikke var tingen for meg. Så jeg ønsker å flytte ut.

Derfor lurer jeg på hvilke muligheter jeg har til å bryte kontrakten.

Litt info:

 

Utleier er en bedrift som leier ut de samme rommene til turister om sommeren.

 

På grunn av dette så er leietiden tidsbestemt. Som jeg har forstått så skal utleier da ha en saklig grunn til tidsbestemt leie hvis den er under tre år. Leieperioden min er et vanlig skoleår, 10 mnd. Utleier har begrunnet i kontraken at leietiden begrenses til 10 mnd pga " Sommerutleie 2007 ".

 

Ifølge kontrakten (hvis jeg har tolket den rett) så kan jeg ikke si opp kontrakten. Jeg må betale leie fram til kontraktens slutt.

 

Men, for en liten tid tilbake. Så solgte utleier huset til en privatperson. Jeg fikk et brev som informerte om dette, og at kontrakten var tatt over av den nye huseier.

Så da kommer spørsmålene mine:

* Er kontrakten gyldig? Nå som jeg har ny utleier, mens kontrakten står i den gamles navn?

 

* Har den nye utleieren nå lov til å kreve tidsbegrenset leie? Som privatperson har han ingen saklig grunn til å holde meg igjen fram til 30.Juni.

 

* Den gamle huseier ønsket også at jeg skulle forhåndsbetale leie for de tre siste månedene. Han var flink til å presisere at dette ikke var depositum. Har jeg rett til å få igjen pengene hvis jeg flytter ut før tiden?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ønsker å kunne ha en saklig diskusjon med huseier når jeg velger å si opp.

 

På forhånd takk.

 

ps: kontrakten er standardkontrakt hentet fra Forbrukerportalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke si opp en tidsbestemt leiekontrakt før tiden. Det er i alle fall utgangspunktet.

 

Det eneste du kan prøve på er å finne en eller annen feil utleieren har gjort og prøve å kreve avtalen ugyldig.

 

Edit:

Jeg kom til å tenke, skal den nye eieren leie ut hybelene om sommeren?

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar
* Er kontrakten gyldig? Nå som jeg har ny utleier, mens kontrakten står i den gamles navn?

 

* Har den nye utleieren nå lov til å kreve tidsbegrenset leie? Som privatperson har han ingen saklig grunn til å holde meg igjen fram til 30.Juni.

 

* Den gamle huseier ønsket også at jeg skulle forhåndsbetale leie for de tre siste månedene. Han var flink til å presisere at dette ikke var depositum. Har jeg rett til å få igjen pengene hvis jeg flytter ut før tiden?[/b]

7387725[/snapback]

Det er ikke tillatt å kreve forskudd for mer enn én måned. Se husl. §3-2. Det overskytende kan kreves tilbakebetalt umiddelbart.

 

Hvis den nye eieren ikke har "saklig grunn" til tidsbestemt kontrakt, vil jeg anta at kontrakten går over til å være tidsubestemt.

Lenke til kommentar

Stemmer som klilleng sier.

Dersom ikke den nye eieren skal leie ut hybelene eller har annen saklig grunn, så er avtalen i strid med husleieloven §9-3 om at en tidsbestemt leiekontrakt ikke kan være kortere enn tre år (eller ett år for lofts- og sokkelboliger) og avtalen går da over til å være ubestemt.

 

Den kan da etter §9-4 sies opp hvis ikke annet er avtalt.

Lenke til kommentar

I husleieloven § 3-5 står det at det kan avtales at det skal stilles et depositum som sikkerhet for utleieren.

Det står ingenting om at utleieren kan kreve et depositum.

Du har alt skrevet en kontrakt og jeg finner ikke et grunnlag for at han kan kreve den omgjort.

 

For å få tilbake et depositum må du enten ha et skriftlig samtykke fra den andre parten eller en rettskraftig dom eller en annen avgjørelse som har samme virkning som en rettskraftig dom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper jeg ikke stjeler tråden din marmar, men trenger bare svar på ett lignende spørsmål.

 

Jeg har en muntlig avtale med husvert om 10mnd tidsbestemt leie. Men §9.3 i husleieloven så står dette.

 

" Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. "

 

Har aldri mottatt noe skriftlig fra husvert.

 

Litt lenger opp står dette

" b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen."

 

Er det en sakelig grunn at ett skoleår er 10mnd?

 

Kan jeg kreve at leien blir omgjort til tidsubestemt leie med oppsigelsestid på 1mnd (er ett kollektiv)?

 

Husleieloven

Endret av CHB3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...