Gå til innhold

Holder denne for å slippe førstegangstjenesten?

NyLakkert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et år i Kongens klær etter 18 års loffing i steinrøysa med gratis ditt og gratis datt; er det virkelig så mye å be om?

7395477[/snapback]

Har betalt skatt for "gratis ditt og datt" siden jeg var 15, har aldri vært på sykehus eller mottatt stipend eller noen form for trygdestøtte...så de har egentlig ikke krav på et år av livet mitt. Det skal jeg heller bruke til noe fornuftig som å se på tv, sove til 12 og drikke meg dritings.

7395714[/snapback]

fornuftig hadde vært å få deg en jobb eller studere. Jeg ble nektet millitæret og begynte rett på bachlor i økonomi, er om 5 måneder ferdig med andre året :p

7395810[/snapback]

Hehe...det siste var ment ironisk, bare for å understreke hvor dumt militæret er. Skal nok studere musikkproduksjon eller media i London når jeg er ferdig med VGS :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble ferdig med VGS i år. Omtrent halvparten av guttene i klassen ble innkalt til førstegangstjeneste. Jeg og et par andre slapp unna... med det første. Fikk et nokså bedritent brev i posten idag :(

"Med dette får DU innkalling til pliktig 12 måneders Førstegangstjeneste" :cry:

Huff.. men så er jeg i den prosessen ved å forbedre karakterene mine (skal søke medisin til høst 07). Så jeg blir å søke utsettelse av førstegangstjenesten.

Forhåpentligvis godtar de den. Sitter nå å tenker på den dagen jeg hadde sesjon... skulle kanskje ha fikset det der ved å få ikke erklært tjenestedyktig.

Men men...

Det er ikke så farlig å møte opp på sesjon. Si klart ifra at du ikke liker militæret og er virkelig ikke motivert til å bruke 1 år av livet DITT på det. Kryss fingrene og sats på å få erklært "ikke tjeneste dyktig".

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er: Når man er på førstegangstjeneste og man ikke klarer å gjøre ting, som f.eks gå på lange utmarsjer i skogen, jeg er nemlig sinnsykt allergisk mot trær og gress og jeg blir som regel syk av det hvis jeg er for mye ute i skogen og sånt. Sender de meg bare hjem eller noe da?

Eller sender de meg bare et annet sted? Noen som er i militæret nå som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på er: Når man er på førstegangstjeneste og man ikke klarer å gjøre ting, som f.eks gå på lange utmarsjer i skogen, jeg er nemlig sinnsykt allergisk mot trær og gress og jeg blir som regel syk av det hvis jeg er for mye ute i skogen og sånt. Sender de meg bare hjem eller noe da?

Eller sender de meg bare et annet sted? Noen som er i militæret nå som vet noe om dette?

7532731[/snapback]

Finnes andre steder enn skauen....mange som tar 1. gangs tjenesten med f.eks data. har du bakgrunnen til å gjøre det så skal du ikke se bort ifra det...

Lenke til kommentar

7532731[/snapback]

Det er mange steder for en kar som du ja. Det er faktisk mange oppgaver for personer som har slike ting du nevner. Hva med en radarskjerm 2 km inn i et fjell? Ikke mye trær der.

Endret av butare
Lenke til kommentar

Har lest hele tråden nå; IKKE ETT eneste fornuftig svar på hvorfor du på død og liv skal unngå førstegangstjenesten. Og hvis du er ærlig med deg selv, hva har du å tape på den tia tjenesten tar? Er du så slapp?

Du kan få venner for livet, mye _gratis_ kompetanse og ikke minst alle opplevelsene og erfaringene man tar med seg.

For ikke å glemme en viktig ting: de aller fleste av oss må ut på jobbmarkedet i det voksne liv. Arbeidsgivere ser på gjennomført verneplikt som et pluss, et kvalitetsstempel!

Og ja, jeg skal selv inn i Forsvaret. Har fått læreplass (søkte frivillig). På denne måten sparer jeg tid både på førstegangstjenesten og læretiden, altså slik jeg ser det; kun fordeler.

Hvorfor? For å avklare en ting, jeg er ikke våpengal (har hørt den før), ikke voldelig osv. Anser meg som vanlig norsk frisk 18-åring. Jeg gjør det pga. av blant annet det jeg har skrevet over, men også mange andre ting (regner ikke med dere vil høre hele leksa?)...

Greit nok, forsvaret er kanskje ikke for alle. Hvis du ikke er i fysisk stand til og gjennomføre den så vil sesjonen avdekke det. Enkelt og greit. Hvis du fremdeles nekter finnes det (som nevnt av andre her) sivil verneplikt.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar
Har lest hele tråden nå; IKKE ETT eneste fornuftig svar på hvorfor du på død og liv skal unngå førstegangstjenesten. Og hvis du er ærlig med deg selv, hva har du å tape på den tia tjenesten tar? Er du så slapp?

Du kan få venner for livet, mye _gratis_ kompetanse og ikke minst alle opplevelsene og erfaringene man tar med seg.

For ikke å glemme en viktig ting: de aller fleste av oss må ut på jobbmarkedet i det voksne liv. Arbeidsgivere ser på gjennomført verneplikt som et pluss, et kvalitetsstempel!

Og ja, jeg skal selv inn i Forsvaret. Har søkt (frivillig) om læreplass. På denne måten sparer jeg tid både på førstegangstjenesten og læretiden, altså slik jeg ser det; kun fordeler.

Hvorfor? For å avklare en ting, jeg er ikke våpengal (har hørt den før), ikke voldelig osv. Anser meg som vanlig norsk frisk 18-åring. Jeg gjør det pga. av blant annet det jeg har skrevet over, men også mange andre ting (regner ikke med dere vil høre hele leksa?)...

Greit nok, forsvaret er kanskje ikke for alle. Hvis du ikke er i fysisk stand til og gjennomføre den så vil sesjonen avdekke det. Enkelt og greit. Hvis du fremdeles nekter finnes det (som nevnt av andre her) sivil verneplikt.

7534620[/snapback]

Alle andre har lest første posten nemlig, og der spør han hvordan han kan unngå førstegangstjeneste, ikke hvor bra millitæret er.

Lenke til kommentar
Alle andre har lest første posten nemlig, og der spør han hvordan han kan unngå førstegangstjeneste, ikke hvor bra millitæret er.

7534636[/snapback]

Ønsker meg fremdeles et svar på det, siden det tydeligvis er et tema mange bruker tid på å fundere ut...

Uungåelig tema spør du meg, kanskje jeg skulle laget egen tråd?

Blir ganske engasjert av det... :blush:

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

7534636[/snapback]

Ønsker meg fremdeles et svar på det, siden det tydeligvis er et tema mange bruker tid på å fundere ut...

Uungåelig tema spør du meg, kanskje jeg skulle laget egen tråd?

Blir ganske engasjert av det... :blush:

7534660[/snapback]

Må bare slenge med denne her. Passet så godt.

Forumbruker 1, la oss kalle han Martin1, vil skrive et langt innlegg om lyspærens oppbygging og virkemåte. Han vil gå inn på den sannsynlige utviklingen videre, f.eks. nanoteknologiens muligheter innen lysbruk, og beskriver en skisse over hvordan han ville laget en fremtidig lyspære.

Samtidig vil han kritisere myndighetene for at de har økt avgiftene på lyspærer siden vi er for dårlig til å kaste disse i riktig beholder. Han lager da en ny tråd som i sin helhet er viet til boikott av å kaste lyspærer riktig, eventuelt å kaste emballasjen i papir/pappdunken.

Forumbruker 2, en trønder som kaller seg KnutT, vil komme med en rekke bra og totalt ukjente filmer fra 1960 tallet som ble laget om lyspærer. Av disse filmene er 14 italienske, 10 franske og 2 av de er sågar fra Chad. Det blir laget en ny tråd som heter "filmer fra 60-tallet som omhandler lyspærer".

Forumbruker 3, som nå kaller seg Ola Olsen, men som også har hatt nick som "Joggern" og "Øystein Lund", vil komme med flere nettspill som handler om å skru i lyspærer, sette riktig lyspære i riktig hull, osv. Samtidig vil han komme med en påstand om at lyspærer kommer til å bli levert i sin nåværende form også om 100 år. Dersom dette ikke skjer vil han jogge naken med en rosa tanga over hodet fra Lindesnes til Nordkapp. Midt på vinteren selvfølgelig.

All verdens lyspæreprodusenter kommer senere med en erklæring om at de ikke kommer til å levere lyspærer i sin nåværende form, men heller gå over til en slik lyspære som forumbruker 1 akkurat har beskrevet i en tidligere post (selvfølgelig), fra 2060 og utover. Det blir laget en ny tråd under navnet "Olsens joggetur til Nordkapp", hvor man finner frem utstyr som Olsen (egentlig Lund) kan bruke på sin joggetur.

Dette vil imidlertid kun gjelde på Diskusjon.no som er så heldig å ha disse forumbrukerne.

Lenke til kommentar
Si du er en pasifistisk homofil, som tisser i sengen.

7395827[/snapback]

Er nok av homofile i militæret. Også folk som tisser i sengen (og andre steder de sovner i fylla). Og pasifister.

Når det gjelder trådens tema så må man i utgangspunktet ha dokumentasjon på sine påstander om hvorfor man mener at man ikke er skikket til førstegangstjeneste.

7532731[/snapback]

Dette kan være grunnlag for at du regnes som ikke tjenestedyktig. Er avhengig av hvilken grad allergien er. Og hva det medisinske personalet sier. :)

Lenke til kommentar
Si du er en pasifistisk homofil, som tisser i sengen.

7395827[/snapback]

Er nok av homofile i militæret. Også folk som tisser i sengen (og andre steder de sovner i fylla). Og pasifister.

Når det gjelder trådens tema så må man i utgangspunktet ha dokumentasjon på sine påstander om hvorfor man mener at man ikke er skikket til førstegangstjeneste.

7532731[/snapback]

Dette kan være grunnlag for at du regnes som ikke tjenestedyktig. Er avhengig av hvilken grad allergien er. Og hva det medisinske personalet sier. :)

7536357[/snapback]

Jeg er erklært tjeneste dyktig. Fikk topp score på alt utenom fysikk, pga allergi og schlatters. Fikk forresten skryt av den gode hørselen min :)

Lenke til kommentar

Haha. Jeg fikk ikke akkurat skryt av hørselen min. Heller tvert imot. Fikk fem av ni på hørsel som er latterlig dårlig. Har nok vært litt uforsiktig med ørene mine ja. At jeg fikk pip (øresus) halveis inn i testen gjorde det ikke akkurat bedre ^^. Legen tok til og med en titt i ørene mine for å se om det var noe galt. Hadde visst blitt noe forkalkninger elns inni der, ikke at ejg skjønte bæret av hva han mente. :blush:

Nei, ser man veldig dårlig er det et gratiskort ut av militæret, det samme er veldig dårlig hørsel. Om du har stor grad av astma og/eller allergi slipper man vel kanskje også førstegangstjeneste. Det anbefales dog ikke å jukse på noen av disse testene da det kan få sine konsekvenser å bli tatt. Jeg er så heldig at jeg faktisk sliter med synet. Eller hell i uhell da det dårlige synet ikke er til mye hjelp ellers i livet.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel trygt karakteriseres som nærsynt, men da jeg var inn på sesjon og ikke passerte synstesten sa jævern at det har ingenting å si allikevel. Jeg så ingenting på skytebanen, men jeg juksa meg gjennom skytinga på godkjent infanterist glatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...