Gå til innhold

Intet rot -filsystem...?

mflp

Anbefalte innlegg

jeg skulle til å installere ubuntu på laptopen min i tillegg til windows...

I partisjonsprogrammet som kommer fram når jeg trykker på installer, kommer det fram en fat32 partisjon på 4,88 GB, den står som "hidden". jeg er helt ny på dette med linux, men jeg tror den heter /dev/sdal.

Jeg aner ikke hva den er til, og tror kanskje at det er den som gjør at jeg ikke klarer å installere Ubuntu, siden når jeg prøver å gå videre ("klargjør monteringspunkter") for å legge ubuntu inn på den partisjonen det skal på, får jeg feilmeldingen "Intet rot-filsystem", med samme utropstegn...

kan jeg trygt slette fat32 partisjonen på 4,88 GB? Vil det gå i orden da?

Hvis ikke, hva gjør jeg?!

Btw; det er viktig at jeg ikke skader Windows installasjonen på noen som helst måte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Tar opp tråden igjen

Stoppe opp her jeg og...

Har delt disken i 2.

sda1 - XP

sda2 ønsker jeg Ubuntu.

Men kommer ikke lengre - Intet rot filsystem?

Formaterte sda2 men kommer likevel ikke lengre?

Hvordan kan jeg være sikker på at den skriver til sda2 og ikke overskrider XP på sda1?

Noen hjelp her?

Lenke til kommentar

Ok

Da får jeg kjøre inst på nytt i morgen.

Swap - er det det som er sidevekslings partisjonen?

Ser nokså imponerende ut - ferdig inst.

Litt tungvint å finne fram, savner litt det jeg er vandt med fra win - enklere med snarveiene til forskjellige tilpassninsger og funksjoner. Får vel smøre meg med litt tålodighet.

Prosjektet mitt er å sette opp en webserver med xampp, linux brannmur joomla, for så se om det er enkelt å drifte og vedlikeholde samt sikkert.

Lenke til kommentar
Swap - er det det som er sidevekslings partisjonen?
Ja, beklager jeg ikke forklarte det der og da.

Liker egentlig swap bedre enn sidevekslings partisjonen, jeg da. sidevekslings partisjonen er så ille langt :)

Ser nokså imponerende ut - ferdig inst.

Litt tungvint å finne fram, savner litt det jeg er vandt med fra win - enklere med snarveiene til forskjellige tilpassninsger og funksjoner. Får vel smøre meg med litt tålodighet.

Bra, er så mange teitinger som gir opp når de ser at det ikke er som de er vant til...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...