Gå til innhold

Silent twin prosessor vifte

paalrh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Silent Twin er ikke en cpu-kjøler som er designet til overklokking, den er laget for dem som er opptatt av stillet.

Når det gjelder temperatur på cpu.

Alle proffe overklokkere anbefaler under 50 grader. Det går selvfølgelig greit på 60, maks 65, men er du opptatt av levetid, bør du satse på under 50.

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 21:38, skrev paalrh:

Erdet mulig å øke strøm tilførselen til vifta og dermed øke dens effektivitet ?? Og når burde man stanse å overklokke cpuen?? ved 70 eller 80 grader celsius

Først, så har ikke hovedkortet mer enn 12V som høyeste spenning, og det er vel det også cpu-viftene får. De kan derimot ha bygd inn motstand, slik at de går saktere rundt. Men bare for å ha sagt det, Silent Twin er lagt for en ting, og kun denne ene tingen; nemlig å kjøle en AMD cpu nok til at den ikke smelter mens samtidig ikke bråke. Skal du "trimme" viftene og sette på kraftigere vifter forsvinner jo hele poenget med Silent Twin. Da burde du heller få deg noe som AX7 eller Alpha 8045 med en litt bøs vifte.

Nummer to, når du bør stoppe å overklokke. Jo det skal du slutte å gjøre når maskina viser de minste tegn til ustabilitet, samt når den blir noe særlig varmere enn 65grader ... Levetiden reduserers drastisk når temperaturen øker ... samme gjelder for spenninga. Å kjøre en cpu med notorisk for høy spenning kan være nok til at den konker ut etter kort tid. Sånn behandling er den rett og slett ikke laget for. No offense, men siden du spør sånne spørsmål tror jeg ikke overklokking er noe for deg. Overklokking er noe man må finne ut av selv, og er man ikke i stand til det, så bærer det rett "åt skogen".

Lenke til kommentar

Hei igjen

Hvis du er ute etter en cpu-kjøler som er egnet til overklokking, anbefaler jeg "Swiftech MCX4000B" med en delta-vifte (Delta FFB0812SHE).

Denne bråker en del, men er bokstavlig talt super til overklokking :smile:

Med en Pentium 4 [email protected](B)(1.75V), får kjøleren og viften ned cpu temp. ned til 38ºC (romtemp. = 24ºC)

Du kan lese tester av disse to sammen her; http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...4000/index.html

Her er test av kun viften; http://www.overklokking.no/cooling/enkeltv...2she/index.html

Lykke til -)

Lenke til kommentar

Jeg trodde folk med normal hørsel og bakkekontakt hadde sluttet å foreslå deltavifter...

Eneste grunnen/muligheten jeg ser for å handle deltavifter må være et par 120mm vifter for å "lufte" en radiator på utsida av veggen, eller i garasjen hvis man er så heldig å ha pc-rom i nærheten.

Delta == støy

Har selv en Alpha PAL8045, AS3 og en papst8412ngh med potensiometer. I utgangspunktet en vifte med grei lyd i, men når man kveler den litt nedover blir det rolig og stille.

(selvfølgelig ikke i forhold til silent twin som jeg har på en uklokket duron800. Den er helt stille!)

Lenke til kommentar

Du kan benytte deg av en spenningsregulator og øke spenningen til 15-17V eller noe i den duren. Du vil ødelegge vifta, men den går raskere i ett par dager :sad:.

Kjøp deg en annen kjøler er min anbefaling. Skal du overklokke så er ikke stillegående kjølere noe bra. Ved 80C er det omtrent 10C før CPUn tar kvelden. Jeg anbefaler og ikke tyne CPUn så mye. Den vil da i tilleg være meget ustabil.

Lenke til kommentar

Ja, delta-viften bråker en god del. Men det var ikke det som var spørsmålet. Delta er en vifte for overklokkere, og bryr du deg ikke så altfor mye om lyd, er den perfekt. Og den er i tillegg ikke altfor dyr.

Med denne kan du klokke en cpu store mengder før den blir ustabil.

Jojo, man kan klokke en cpu med en silent twin, men ikke med samme resultat som med forslaget mitt.

Alt etter smak og behag! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...