Daniel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg går VK1 allmenne fag for tiden, og tar blant annet 2MX. Vil karakteren min fra 1MX likevel komme på vitnemålet? Vil det i så fall være standpunktkarakteren eller snittet av standpunktkarakteren og eksamenskarakteren som føres på? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) 1MX og 2MX er to forskjellige fag og begge karakterene vil komme på vitnemålet. Eksamenskarakteren er også en helt egen karakter og står som eget punkt. Det gjelder for alle eksamener i alle fag. Fag som Norsk og Gym endrer ikke "fagkode" for hvert år og er de blandt de få fagene hvor vitnemålskarakteren er et resultat av alle 3 årene. Hvordan vektleggingen foregår er induviduelt for hver skole, men vanlig praksis er å legge mest vekt på siste halvår og siste skoleår. Første halvår første året er da normalt sett det halvåret som teller minst. Dette gjelder altså kun for fag som Norsk og Gym (kommer ikke på flere fag som er slik) For fag som 1MX, 2MX og 3MX vil da "kun" siste halvår hvert år telle mest. 1MX-karakteren påvirker ikke 2MX-karakteren. Endret 29. november 2006 av Blib Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tror det.. skal ikke si det helt sikkert men... Spør på skolen din du ! MVH Kristian Moe Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Hm, ok. Når jeg tenker meg litt om, så var det kanskje i forbindelse med opptak til universiteter jeg fikk det om snitt av standpunkt og eksamenskarakter fra; kan det stemme? Hvordan vil det være med 2MX og 3MX og lignende? Vil det der kun være 3MX-karakteren som kommer på vitnemålet, eller har jeg misforstått der òg? Lenke til kommentar
EDB Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 1MX, 2MX og 3MX kommer på vitnemålet ditt. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Må rette deg litt blib (4) Enkelte fag kan ha opptil fire delkarakterer på vitnemålet, det vil si at det kan være inntil to standpunktkarakter, og i tillegg en eller to eksamenskarakterer avhengig av om vedkommende har vært trukket ut til skriftlig og/eller muntlig eksamen. Grunnlaget for middelkarakteren i faget vil da være én, to, tre eller fire delkarakterer. .... (7) Tverrfaglige eksamener regnes som egne fag. http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20051010-1191-007.html Sånt jeg tolker det: Eksamenskarakterer gjelder kun for det aktuelle faget, tverrfaglige eksamner er egen karakterer. Endret 29. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Heh, okay, så hvis du blir trukket ut i samme faget mer enn 3 ganger i eksamen (2 for norsk) så blir reglene litt mer spesielle. Dette med tverrfaglige eksamener har vel bare noe å si for hvor på arket karakteren skal stå. Kanskje også noe for hvordan en regner totalt karaktersnitt, men det gadd jeg aldri regne ut selv. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Man regner middelverdi av alle karakterer en elev har fått i et fag. Dette vil vanligvis si at det er standpunktkarakter og eksamenskarakter som legges sammen, og så regner man snittet av de to karakterene. I noen fag er det slik at man har både en muntlig og en skriftlig standpunktkarakter, i tillegg til at man kan bli trukket ut til eksamen både muntlig og skriftlig. Da er vi oppe i fire karakterer som man skal regne middelverdi av. Norsk hovedmål og norsk sidemål teller som egne fag, dvs. at de ikke skal legges sammen. Alle studieretningsfag (f.eks. 2ENG/3ENG, 2FY/3FY, 2MX/3MX) skal føres med karakter for begge årene, mens dette ikke gjelder for allmenne fag som går over flere år, f.eks. vil norsk kun føres med karakter for siste året, det samme gjelder kroppsøving. B-/C-språk føres også bare med karakter på det høyeste nivået (f.eks. VKI for de som har B-språk). Unntaket er dersom en elev med B-språk (ferdig i VKI) velger å ta B-språket videre også i tredjeklassen, men da som studieretningsfag. Da skal karakteren fra VKI føres opp (som det høyeste nivået på B-språk som allment fag, samtidig som karakteren fra B-språk på VKII skal føres, siden det er et studieretningsfag. Forvirret? Ikke etter neste episode av "Forvinklingar"! Det positive er at en ny forskrift er ute på høring, og denne foreslår: - fjerne middelverdirekning --> tilbake til det gode gamle "snittet" - fjerne fordypningspoeng - færre realfagspoeng - færre poeng for høyere utdanning/militærtjeneste/folkehøgskole/siviltjeneste Jeg klarer knapt å vente... Denne forskriften vil da gjelde fra opptaket til studieåret 2009/2010. Endret 30. november 2006 av swanky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå