Gå til innhold

Ville du kjøpt Tamron 17-50/2,8 om du var meg?

Gjest Slettet+149837134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+149837134

Jeg vurderer å skaffe meg objektivet nevnt i emnetittelen, men vil gjerne ha noen synspunkter på det. Dette er min situasjon:

Jeg har KM 5D, som ligner en del på Sony alfa. En del optikk har jeg også, blant annet kitzoomen 18-70 som er den jeg vurderer å bytte ut. (Har god nok råd til det). Den fungerer forsåvidt greit, og jeg har tatt mange bilder med den som jeg er fornøyd med. Men det er fristende med et objektiv som er enda litt skarpere. Og det er heller ingen ulempe at Tamronobjektivet er mer lyssterkt. Men litt dårligere tele...Må skyte inn at jeg tar mange forskjellige typer bilder, spesielt naturbilder. Fra før har jeg:

Tamron 11-18

KM 28/2,0 (dette er en skikkelig røver av et objektiv!)

KM 50/1,7

Tamron 90/2,8 Macro (ikke så gal denne heller!)

Tamron TC 1,4X

KM 70-210

Tamron 200-400

Klarer jeg meg uten 17-50'en ved å satse på fastoptikken min istedenfor? Eller bør jeg vente på 16-80 som kommer neste år? Og hva med Sigma 17-70?

Noen synspunkter fra dere der ute (med begrunnelser/forutsetninger), hadde vært fint å få!

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig for oss å svare på. Hvis du trives med fastoptikken til din fotografering er det ingen grunn til å kjøpe noe nytt.

Edit: Det var litt slurvete uttalt. 11-18mm + fastoptikken vil jo være direkte overlapp med en 17-50mm f/2.8. Dette sammen med "kitzoomen" kan for mange dekke samme behovet som Tamronen. Selv har jeg en 12-14mm f/4 og en 28-75 f/2.8, og synes allerede at det er én linse for mye i dette "reportasjeområdet". Men det er som sagt bare slik jeg opplever det.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Må si meg enig med CWalken, du vil få overlapp og gjøre fastoptikken din mer eller mindre overflødig. Hvis du er ute etter skarphet er fastoptikk veien å gå, og når du allerede har en 28/2.0 skal du bruke mye penger på å ta et steg opp. Jeg hadde ihvertfall fått vondt i magen over å gjøre en 28/2.0 overflødig...

Hvis du tar mye naturbilder ville jeg heller gått for Sigma 12-24 (og samtidig solgt 11-18 objektivet), da har du null overlapp og også et objektiv som også kan brukes den dagen Sony kommer med et kamera med FF-sensor. Da selger du 5D´en sammen med 18-70´en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Må si meg enig med CWalken, du vil få overlapp og gjøre fastoptikken din mer eller mindre overflødig. Hvis du er ute etter skarphet er fastoptikk veien å gå, og når du allerede har en 28/2.0 skal du bruke mye penger på å ta et steg opp. Jeg hadde ihvertfall fått vondt i magen over å gjøre en 28/2.0 overflødig...

Hvis du tar mye naturbilder ville jeg heller gått for Sigma 12-24 (og samtidig solgt 11-18 objektivet), da har du null overlapp og også et objektiv som også kan brukes den dagen Sony kommer med et kamera med FF-sensor. Da selger du 5D´en sammen med 18-70´en.

7387381[/snapback]

Synes du har et godt argument med at jeg får overlapp med fastoptikken hvis jeg kjøper 17-50'en. Andre synspunkter?

Lenke til kommentar

7387381[/snapback]

Sigmas 12-24 er ikke spesielt, bra da dette er laget til å være en super-super vidvinkel til 35mm film, derfor er det en del ekstreme kompromisser i det. Å de fleste tester har vist at selv senterommerådet som man bruker hvis man putter det på et APS-c hus her dårligere skarphet og mer forvrengning enn vidvinkelzoomer tilpasset APS-c.

Lenke til kommentar

Tester er tester og må tas for det det er, jeg har lest både positive og negative. Jeg har også lest mange brukererfaringer fra folk som bruker det på APS-C hus, noen er ekstremt misfornøyde, andre er i lykkerus. Noen liker mora, andre liker dattera, sånn er det bare.

Jeg nevnte jo nettopp at han ville ha et vidvinkelobjektiv den dagen Sony kommer med FF-sensor om han kjøper 12-24. Og det gjør de, listen over objektiver som er på vei kan ikke bety noe annet. Dessuten vil de andre objektivene trådstarter er i besittelse av kle et FF-hus meget godt, og tyder på at han legger lista såpass høyt at et FF-hus står på innkjøpslista når Sony får ut fingern. Kanskje mange ifs and buts der, men jeg tror ikke jeg tar veldig feil... :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Takk for kommentarer og råd. Ut fra dem tror jeg venter litt med eller glemmer 17-50'en. Kommer likevel til å beholde 11-18-objektivet. Kanskje blir det fullformathus på meg etter hvert, men den tid den sorg (glede). Eller er det noen som har andre innspill?

Lenke til kommentar

Herlig å se hvordan 5D gutta samles og støtter hverandre :) Nå mangler vi bare Litejk, Rotekaizer har vel 7D.

Dersom du ønsker å ha et zoomobjektiv tilgjendlig ville jeg ha kjøpt et som som du kan bruker på FF senere, og her har Minolta flere tilgjenglige.

Dersom lysstyrke er viktig ville jeg gått for

Minolta 28-75 f/2,8 som vil koste deg ca 3000 NOK inkl porto og evt moms fra Adorama.

Ønsker du større fleksibilitet i forhold til brennvidde på zoomen og heller benytte fast optikken når lysstyrke er viktig ville jeg gått for Minolta 24-105mm f/3,5-4,5 fra bhphotovideo.

Begge objektivene er skarpe og bra du kan lese mer om dem på Dyxum

Mitt siste alternativ er Minolta 28-135 f/4-4.5 Legendarisk objektiv fra Minolta, som er litt stort og tungt, men det leverer varene. Dersom du ønsker dette prøver du på salgsforumet på dyxum, Ebay eller keh

Lenke til kommentar
Herlig å se hvordan 5D gutta samles og støtter hverandre :) Nå mangler vi bare Litejk, Rotekaizer har vel 7D.

Må jo holde sammen mot Canikon-banden. :-)

To makroobjektiver til salgs? Skal du redde julen?

7421059[/snapback]

Nye prosjekter = nye objektiver. Er vel egentlig bare 50mm 2,8 jeg aktivt prøver å selge, vil ha et mer lyssterkt objektiv her. 100mm skal jeg bare selge for å flotte meg med D-versjonen (noe som strengt tatt er unødvendig og snobbete :innocent: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Dersom du ønsker å ha et zoomobjektiv tilgjendlig ville jeg ha kjøpt et som som du kan bruker på FF senere, og her har Minolta flere tilgjenglige.

Dersom lysstyrke er viktig ville jeg gått for

Minolta 28-75 f/2,8 som vil koste deg ca 3000 NOK inkl porto og evt moms fra Adorama.

Ønsker du større fleksibilitet i forhold til brennvidde på zoomen og heller benytte fast optikken når lysstyrke er viktig ville jeg gått for Minolta 24-105mm f/3,5-4,5 fra bhphotovideo.

Begge objektivene er skarpe og bra du kan lese mer om dem på Dyxum

Mitt siste alternativ er Minolta 28-135 f/4-4.5 Legendarisk objektiv fra Minolta, som er litt stort og tungt, men det leverer varene. Dersom du ønsker dette prøver du på salgsforumet på dyxum, Ebay eller keh

7420763[/snapback]

Takker igjen for gode råd. Dette er klart noe jeg kommer til å vurdere. Ser ut som om Tamron 17-50 får vente litt foreløpig. Blir forresten spennende å se hvordan CZ 16-80 klarer seg i tester neste år.

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på anbefalingen av 28-75/2.8. Kjapp autofokus, skarpt og f2.8 i hele brennviddeområdet gjør det ypperlig til innendørs såvel som utendørs bruk. Det som skiller det fra å være helt perfekt er at det starter på 28mm, det skulle gått ned til 24mm.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje sittet litt på gjerdet og ventet på Carl Zeiss 24-70/2.8 som er på trappene.

Lenke til kommentar

Og VISS du ikke skulle få tak i Minolta sin verisjon a 28-75 F2.8 kan du alltids kjøpe det som jeg har, nemlig samme verisjon fra Tamron. Dette fikk jeg for 3000 på Mpx for en stund tilbake, men jeg ville heller kjøpt Minolta verisjonen, så viss du får tak i det til under 3500 er det er røverkjøp!

Åja, vi Minolta folk må stå sammen!

Lenke til kommentar
Jeg hiver meg på anbefalingen av 28-75/2.8. Kjapp autofokus, skarpt og f2.8 i hele brennviddeområdet gjør det ypperlig til innendørs såvel som utendørs bruk. Det som skiller det fra å være helt perfekt er at det starter på 28mm, det skulle gått ned til 24mm.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje sittet litt på gjerdet og ventet på Carl Zeiss 24-70/2.8 som er på trappene.

7450320[/snapback]

Dette blir nok veldig dyrt, så er ikke så mye å vente på.

Evt så kan han jo selge 28-75F2.8 viss han har råd til det CZ objektivet senere. For har en råd til CZ objektivet, har en råd til å miste noen hundringser på å selge en zoom :ph34r:

Lenke til kommentar
Og VISS du ikke skulle få tak i Minolta sin verisjon a 28-75 F2.8 kan du alltids kjøpe det som jeg har, nemlig samme verisjon fra Tamron. Dette fikk jeg for 3000 på Mpx for en stund tilbake, men jeg ville heller kjøpt Minolta verisjonen, så viss du får tak i det til  under 3500 er det er røverkjøp!

7450839[/snapback]

Ser det er flere enn meg som vil gjøre unødvenige utskiftninger siden tamron og minolta 28-75 2,8 er bortimot identiske objektiver.....

Lenke til kommentar
Og VISS du ikke skulle få tak i Minolta sin verisjon a 28-75 F2.8 kan du alltids kjøpe det som jeg har, nemlig samme verisjon fra Tamron. Dette fikk jeg for 3000 på Mpx for en stund tilbake, men jeg ville heller kjøpt Minolta verisjonen, så viss du får tak i det til  under 3500 er det er røverkjøp!

7450839[/snapback]

Ser det er flere enn meg som vil gjøre unødvenige utskiftninger siden tamron og minolta 28-75 2,8 er bortimot identiske objektiver.....

7453814[/snapback]

Hehe, jeg mente aldri at jeg skulle bytte til et Minolta, det blir bortkastede penger for meg. For JEG har ikke råd til et Carl Zeiss 24-70...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...