Gå til innhold

QXL fakturerer for avbrutt auksjon?! Møkkafolk.


Anbefalte innlegg

Her står det ikke om mye penger, faktisk bare kr. 39,50 men etter min mening er det prinsippet som teller.

 

Kort oppsummert:

* Jeg la ut en gjenstand til auksjon, og ba om å få den vist "øverst på listesidene". Minstepris var kr 1, hvilket medfører et listegebyr på kr 0,50, i tillegg til kr 39,- for den ekstra promoteringen (øverst på listesidene).

* Auksjonen ble vunnet med et bud på kr. 600,- hvilket medfører et provisjonsgebyr på kr 30,75.

* Kjøper viste seg å være umulig å få tak i.

* Jeg sendte mail til QXL og spurte hva jeg kunne gjøre med saken. De sa jeg skulle gå inn på QXL-kontoen min, avbryte salget og be om refusjon av provisjonsgebyret.

* Jeg fikk refundert kr. 30,75, prøvde å trykke på knappen for å kontakte neste budgiver (som tilbød kr 550,- for gjenstanden), men den gjorde ingen ting.

* Brukeren som vant auksjonen ble umiddelbart utestengt fra QXL.

* Jeg la ut gjenstanden til salgs igjen, betalte på ny kr 39,- for å få auksjonen øverst på listesidene, den endte på kr. 500, og jeg ble nok en gang fakturert for et provisjonsgebyr, denne gangen på kr. 26,50

* Handelen gikk i boks.

 

Her var det mange tall, men resultatet ble at på grunn av en dustete bruker fikk jeg 100 kroner mindre for gjenstanden min, og i tillegg til dette krever QXL kr 39,50 for promoteringen på en avbrutt auksjon som jeg ikke hadde noen som helst mulighet til å forhindre?!

 

Jeg mener bestemt at vinneren av den første auksjonen ikke burde slippe så lett unna (budene på QXL er "juridisk bindende," hva nå det måtte bety), og at jeg ikke burde måtte betale for promotering på en auksjon jeg ikke får noe ut av. Derfor skrev jeg mail til QXL kundetjeneste:

 

 

--------------------- Fra meg til QXL ---------------------

Fikk nylig refundert salgsprovisjonen på en vare, da selger var useriøs og utilgjengelig. Likevel ser det ut som om jeg har blitt fakturert for promoteringspakken jeg brukte på auksjonen. Jeg brukte den samme promoteringspakken på den nye auksjonen og skjønner ikke hvorfor jeg må betale for begge. At QXL har useriøse medlemmer er da ikke noe jeg skal måtte betale for? Jeg har i utgangspunktet tapt 100 kroner i forhold til hva budet endte på på den første auksjonen og synes det er tåpelig å måtte bruke nesten 100 kroner til på promoteringspakker. Prøvde først å tilby varen til neste budgiver, han som bød 550,-, men denne funksjonen gjorde absolutt intenting på min auksjon, trolig fordi den alt var refundert?

-----------------------------------------------------------

--------------------- Fra QXL til meg ---------------------

Når handel blir avbrutt blir du refundert suksessprovisjonen, men ikke listepris og promoteringer.

 

Dersom andre budgivere ikke svarer på tilbudet om å kjøpe gjenstanden i etterkant av auksjonen vil du ikke høre noe fra dem.

 

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

 

Anja

-----------------------------------------------------------

 

 

QXL viste lite forståelse for min situasjon og skjønte ikke at jeg mente at knappen for å tilby gjenstanden til neste budgiver ikke gjorde noe som helst. Ny mail.

 

 

--------------------- Fra meg til QXL ---------------------

Hvorfor blir man ikke refundert listepris og promoteringer?

 

Dette betyr jo at hvem som helst kan lage qxl-kontoer, på falske navn, med falsk e-post og via en proxy så ip-adressen ikke kan spores, for dermed å legge inn et høyt bud, vinne en auksjon og aldri svare på e-post eller telefon, hvilket vil føre til at vedkommende som la ut gjenstanden til auksjon må betale qxl uten å ha en eneste mulighet til å forhindre dette.

 

Dette blir det samme som da teleselskapene en gang i tiden måtte slutte å ta betalt for sms-meldinger mottatt i utlandet. Hvem som helst kan "bombe" en person i utlandet med meldinger, og om vedkommende må betale for å motta disse har han ikke noe annet valg enn å skru av telefonen. Med qxl blir det tilsvarende valget å ikke legge ut gjenstanden i utgangspunktet, og det er ikke bra for noen parter.

-----------------------------------------------------------

--------------------- Fra QXL til meg ---------------------

Listepris og promoteringer må man betale uavhengig av om gjenstanden blir solgt eller ikke, og da heller ikke refundert ved avbrutt handel.

 

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

 

Anja

-----------------------------------------------------------

 

 

QXL bekrefter at man ikke blir refundert listepris og promoteringer. Det visste jeg, for det hadde de alt sagt. Jeg spurte om hvorfor. De ignorerte også alt jeg sa om muligheten for å sabotere auksjoner. Jeg sitter nemlig med en følelse av at første budgiver var en fyr jeg ikke har noe godt forhold til, selv om jeg ikke vet det sikkert. Her måtte det enda en mail til.

 

 

--------------------- Fra meg til QXL ---------------------

Det har du sagt allerede. I mailen spurte jeg om HVORFOR, og jeg spurte også om hva dere tenker om muligheten til å utnytte denne situasjonen til å tappe folk for penger. Vær så snill å lese mailen min, i stedet for å gi meg et standardsvar.

 

Faktum her er at det er godt mulig at "vinneren" av min forrige auksjon var en person jeg har hatt en tvist med tidligere, og som ikke var ute etter annet enn å legge inn et vinnerbud uten å gjøre noe med det, i den hensikt å gi meg ekstra omkostninger.

 

Her er mailen igjen:

...(forrige mail fra meg til dem, gjentatt)...

-----------------------------------------------------------

--------------------- Fra QXL til meg ---------------------

I min tid hos QXL har jeg aldri opplevd at noen byr på en auksjon og deretter trekker seg bare for å ødelegge en auksjon.

 

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

 

Anja

-----------------------------------------------------------

 

 

QXL avviser blankt teorien min som usannsynlig, og mener fortsatt at det er en selvfølge at jeg skal betale mine surt opptjente 39,50. Vi prøver EN gang til.

 

 

--------------------- Fra meg til QXL ---------------------

Faktum er uansett at denne personen kostet meg både tid og penger. Dere

har navn og adresse, og bør kreve ham, ikke meg, når han ødelegger

auksjonen min.

 

I tillegg har brukeren, etter hva jeg kan se, blitt utestengt fra QXL

etter bare å ha deltatt på min auksjon, noe som må bety at også dere

mener det var hans feil, og en grov sådan.

 

Dere ville sikkert fått akkurat like store problemer som jeg hadde med å

kreve penger av denne personen, men det er fortsatt han som er skyld i

det hele, og han som burde betale for det.

-----------------------------------------------------------

--------------------- Fra QXL til meg ---------------------

Hei

 

Dersom du vil kreve han for dine kostnader kan vi anbefale deg å ta dette med Forbrukerrådet. Deres telefonnummer er 815 58 200.

 

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

 

Anja

-----------------------------------------------------------

 

 

 

Her er det tydeligvis håpløst å komme noen vei. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre med saken, og heller ikke om jeg skal gi meg og betale de 39,50 de har så voldsomt lyst på. Forhåpentligvis har jeg hvertfall klart å få dem til å bruke omtrent den summen på at "Anja" sitter og svarer på mailene mine. En stund vurderte jeg seriøst å opprette en haug med falske QXL-kontoer via en proxy og legge inn skyhøye bud på ting for å illustrere poenget mitt, men jeg lot være.

 

Kommentarer? Tips?

 

 

Edit: Fete typer noen steder.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forhåpentligvis har jeg hvertfall klart å få dem til å bruke omtrent den summen på at "Anja" sitter og svarer på mailene mine. En stund vurderte jeg seriøst å opprette en haug med falske QXL-kontoer via en proxy og legge inn skyhøye bud på ting for å illustrere poenget mitt, men jeg lot være.

7386608[/snapback]

Tipper denne Anja ikke har brukt mer enn 1-2 minutter på å svare på mailene dine totalt sett, de får inn haugevis av klager iløpet av èn dag, og skumleser mailene og slenger på en standard-mal som svar.

Hadde vært morsomt å sabotere for QXL, problemet med eksempelet ditt er at man må få tilsendt brukernavn/passord via. posten før man kan bruke kontoen på QXL.

 

Det er snakk om prinsipper, med ingen gidder å gå videre med dette da det er små beløp. -Dette er lettjente penger for QXL.

 

Hadde vært herlig å møtt litt ydmykhet når man presenterer en problemstilling ovenfor QXL :roll:

Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt å sabotere for QXL, problemet med eksempelet ditt er at man må få tilsendt brukernavn/passord via. posten før man kan bruke kontoen på QXL.

 

Man må få tilsendt en "sikkerhetskode" før man kan selge, og før man kan by på mer enn én auksjon. Det er fullt mulig å registrere en bruker med en gratis e-post-adresse, få tilsendt verifiseringsmail og by på en gjenstand.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt å sabotere for QXL, problemet med eksempelet ditt er at man må få tilsendt brukernavn/passord via. posten før man kan bruke kontoen på QXL.

Man må få tilsendt en "sikkerhetskode" før man kan selge, og før man kan by på mer enn én auksjon. Det er fullt mulig å registrere en bruker med en gratis e-post-adresse, få tilsendt verifiseringsmail og by på en gjenstand.

7387182[/snapback]

My bad... :ermm:

 

Da er det bare å kjøre på da! ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som "Anja" har tatt over for den beryktede "Tove" på kundeservice.

 

Har aldri fått et vettugt svar fra noen i QXL.

 

Skulle nesten tro at de hadde en pc som lagde standar svar etter noen ord som man bruker i henvendelsen.

 

Men, det er slik de tjener penger. De sender ut svada svar så lenge at folk gir opp.

 

Synd de ikke har en real konkurrent.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg blitt så forbanna at jeg hadde kontaktet større media og spurt de om de synes denne saken angående QXL sin kundeservice er interessant for dem. Ikke er bare er QXL Norges største "brukt"auksjon for folk flest, men også et veldig stort og veletablert navn som tydelig benytter seg av sin posisjon i markedet ved å svare på en slik måte. Dette ikke bare på grunnlag av din sak, men også av mine egne erfaringer og andres som stadig dukker opp.

Lenke til kommentar

Det står forsåvidt klart og tydelig i auksjonbestemmelsene at promoteringsgebyr ikke refunderes ved avbrutt handel. Den betingelsen har man akseptert når man legger ut en auksjon. Vil man begrense mulighten for evt. tap ved bruk av promotering kostnader, så må man legge det ut som ren KJØP NÅ auksjon, for da kan du bestemme at budgiveren må ha f.eks minst 10 positive tilbakemeldinger i karakterboka for å kunne by.

 

Årsaken til at dyre promoterings-pakker ikke refunderes, er nok at de kan misbrukes. Hvis noen pøser på med forside-promotering etc, men så oppnår ikke gjenstanden den prisen de håpet på, da kan man risikere at selger sjøl benytter en Fake konto til å "vinne" budet, for så å søke refusjon på utgiftene.

Lenke til kommentar
...da kan man risikere at selger sjøl benytter en Fake konto til å "vinne" budet, for så å søke refusjon på utgiftene.

 

Akkurat derfor burde det jo ikke være mulig å bruke en falsk konto i utgangspunktet. Slik det er nå kan jeg finne hvem som helst som har en auksjon på forsiden, lage en falsk konto og dermed gi fyren godt over en hundrings i utgifter.

 

Vet at det står i reglene at man ikke skal få tilbake pengene for promotering, men det er forskjellige grader av avbrutt handel. At kjøper er fullstendig utilgjengelig og blir kastet ut av QXL straks jeg melder fra er en avbrutt handel hvor skylden absolutt ikke er på min side i det hele tatt....

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Dette bekrefter berre min erfaring med Qxl.

Har vært medlem en del år og kjøpt/solgt en del iløpet av min periode.

Hadde nesten samme problem som deg, og det du har fått erfart en nok ikkje unikt. Qxl har eit stort problem når det kommer til kundeserivce og rein normal forståelse mangler kundebehandlerne totalt. Det er vel mangel på kompetanse, og dette er vel for å holde kostnadene nede....for dette betyr lave lønninger.

Hadde våre godt å gitt Qxl en på tryne, rart ikkje media har satt meir søkelys på denne aktøren.

Lenke til kommentar

Hadde en lignende sak mot QXL for en del år tilbake. Det gikk faktisk så langt at en sum på 60-70 kr steg til langt over tusenlappen. Jeg bestred, forbrukerrådet ble kobla inn, jeg endte opp med kreditnota.

 

Etter det har jeg aldri så mye som skumma gjennom QXL. Jeg ble møtt med lignende arroganse i korrespondansen. Sikkert 10-12 mail fram og tilbake hvor dem knapt gjorde annet enn å gjenta seg selv, eller at jeg måtte forklare saken på nytt pga ny saksbehandler.

 

Meen... det ordna seg, ikke takket være dem, men forbrukerrådet og en sta mann som meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg blir skikkelig irritert når jeg leser om sånne saker som dette!

 

"Juridisk bindende" blir garantert bare brukt når QXL ser muligheten til å tjene mer penger. Ikke til å hjelpe misbrukte kunder. Jeg har selv aldri brukt QXL og har etter dette ikke tenkt å anbefale de til noen heller.

 

Håper OP tar kontakt med forbrukerrådet og kjører denne saken, han vil nok ikke få medhold, men kanskje QXL kan få belyst registreringsproblemene de har. Netthandel har jo blitt så stort at det kanskje er på tide at et eller annet forbruker TV-program tar en titt på dette?

Lenke til kommentar

Takk for all støtte! Vil gjerne høre historien til dere som sier dere har vært bordi liknende situasjoner.

 

Har på følelsen at "Anja," eller noen andre fra QXL, vil komme innom her og titte snart. I min siste mail ga jeg dem en link, slik at dersom de på noen måte mener uttalelsene mine avviker fra sannheten, kan de sende meg en rettelse.

 

--------------------- Fra meg til QXL ---------------------

Dette blir tåpelig. Jeg har aldri sagt at jeg personlig ønsker å kreve penger av denne fyren, og dere vet like godt som jeg at noe slikt aldri ville føre frem gitt auksjonens nåværende tilstand.

 

Hva legger dere foresten i utsagnet "NB: ditt bud er bindende!" som står ved siden av "Gi bud!"-kappen?

 

Jeg har bestemt meg for å gå litt videre med saken og høre hva andre synes om den, samt deres erfaringer med QXL's kundetjeneste.

 

Jeg la inn en post på diskusjon.no, om dere er interessert i å kommentere, eller om dere mener jeg har feilsitert dere eller beskrevet situasjonen på gal måte.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=672924

-----------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
...da kan man risikere at selger sjøl benytter en Fake konto til å "vinne" budet, for så å søke refusjon på utgiftene.

 

Akkurat derfor burde det jo ikke være mulig å bruke en falsk konto i utgangspunktet.

Nei, nettopp. Er mange som har påpekt det urimelige i at Qxl tillater nye, u-verifiserte bruker-kontoer og foreta 2 "kjøp". Strengt tatt burde alle nye brukere måttet bekrefte sin identitet.

 

Sånn sett kan det kanskje hende at trådstarter og andre i lignenede situasjon har "en god sak" vedr. å få refundert promoterings-utgifter. Dette da på bakgrunn av at Qxl selv, som nevnt over, har "lagt denne risikoen til rette" ved å ikke kreve bruker-verifisering "fra dag 1".

 

Er det forbrukerrådet som evt. er rette adressat ved en slik klage/henvendelse? Hadde vært interssant hvis noen hadde orket å prøve å gå videre med det.

Lenke til kommentar

gothtec; bruk heller din tid på å ta denne saken videre. Du kommer neppe noen vei ved å skrive mer til Anja/QXL.

 

QXL er aldri i livet så tøffe at de våger å poste noe her. Jeg har sett flere store firma gjort det i lignende saker som dette iløpet av de siste åra, og de har rett og slett blitt så "eid" at de etter en stund har forsvunnet fra forumet. Det er mange dyktige folk her som vet hva de vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...