Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke bare en .bat fil en "snarvei" til en .exe fil? Nå er det veldig lenge siden jeg lekte meg med .exe -> .bat filer, men mener å huske at jeg brukte de som snarveier til .exe filene. Så etter min kunnskap er det ikke mulig å gjøre den om til en .exe fil, men du kan fortsatt kjøre(execute) en .bat fil så lenge den peker til riktig .exe(executable) fil.

Men deng meg gjerne hvis jeg tar 100% feil her nå, så jeg i alle fall kan lære/friske opp gammel og glemt kunnskap

Lenke til kommentar
Er ikke bare en .bat fil en "snarvei" til en .exe fil?

7386547[/snapback]

Nei, det er mer et skriptspråk enn simple snarveier. Filer av denne typen består av en rekke kommandoer og karakterer som eksekveres av en tolker. Disse kommandoene kan kjøre programmer eller innebyggede prosedyrer, men språket er i stand til langt mer enn som så.

Dersom en ønsker å konvertere BAT-filer til EXE-filer, kan en jo alltids benytte bat2exe.

Lenke til kommentar

start "C:\Mine programmer og sånn\ett program.exe"
start C:\Programmer\EttProgramm.exe
call NyBatFil.bat
start EnAnnenBatFil.bat

Forskjellen på start og call er at start starter et program/batch uten å vente til det er ferdig med å kjøre.

Skal du ha opp et nytt cmd vindu, skriver du rett og slett "cmd" og "start cmd" for at den ikke skal vente til det nye vinduet er ferdig.

For at dette skal skje når minnepennen blir satt i, blir på samme måten som i en CD

Autorun.inf:

[Autorun]
open=(bat/exe fil)
icon=(ikon/ressursfil, .exe, .dll eller .ico)
label=(tekst)

Lenke til kommentar

Må jeg ha noe mere enn en autorun.inf fil og en lol.bat fil for å få autorun til å kjøre bat fila? Som den er nå skal jeg skru av pcn ved å putte den inn.

Autorun.inf

[autorun]
open=lol.bat

lol.bat

shutdown -s -t 120

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Hva er kommandoen i CMD så jeg kan lage ny mappe med spesifikt navn i en spesifik bane.?

7386499[/snapback]

MD mappe1

= Make directory: mappe1

Og DRIT i å fjern det første spørsmålet i første post etter du har fått svar på det.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...