Iguil Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hei! Driver og tenker litt på mailserverløsninger og ønsker litt innspill fra folk som har brukt/bruker Windows Server 2003 sin innebygde mailserver. Er den stabil og kurant? Eventuelt om det er lett å integrere antivirus/antispam-løsninger i den, og om det går an å få dynamikk opp mot AD-brukerkontoer. Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Har bare dårlige erfaringer. Like korrupt maildatabase, dårlig ytelse osv. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Microsoft Windows small business server 2003 skal jo ha innebygget Exchange server 2003. er det den du har brukt sunbug? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Bare dårlige erfaringer med Exchange Server? Da tror jeg heller det må være noe annet som er galt. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 tror nok ikke han mente dårlige erfaringer med Exchange. Derimot Windows Server 2003s innebygde POP3 server, vil jeg anta. Jeg vil anbefale deg, om du har kompetansen til det, å sette opp en eller annen form for NIX løsning. Jeg har selv kjørt dette i mange år, på mange forskjellige servere. Fungerer utmerket! :-) Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hehe ja. Er primært SBS 2003 jeg har vert borti det på. Vert inne som konsulent for å rette opp når det har tryna noen ganger. Problemene jeg har støtt på går på mailkontoer som ikke lagrer mailen. (bare laater som den mottar men lagrer den aldri) og at hele maildatabasen til exchange slår se korrupt etter tilbakeføring av backup på systemet. Ellers kan jeg bekrefte at pop3 biten ikke er helt frisk også. Selv sverger jeg til postfix og qmail på NIX systemer. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Kan jo hende det er kompetansen til konsulenten det skorter på og da? Nå må det sies at min erfaring med SBS2003 er minimal da jeg har mest jobba med "vanlig" exchange, fra versjon 4.0 til 2003. Exchange og SQL Server på samme server er i seg selv en krig om minneressurser. Og ja, i Exchange 4.0 og 5.0 så ble det en del styr om du fikk korrupt base, noe du kunne få hvis disken med databaser/loggdata på gikk full. Men fra 5.5 og nyere så er Exchange blitt mye mer stabilt og kommer med en rekke recoverytools. Når det gjelder restore av enkeltmail, så er det noe man sjelden trenger i Exchange da man vanlig vis kan restore fra "Recover deleted items" (inkl registry hack). Skal man restore en store så må du huske at dette ikke gjøres på "vanlig måte" (som en filserver), men helst gjennom en recovery storage group. Når det gjelder postfix/xmail/qmail/exim så er alle disse veldig stabile, kjappe og godt fungerende mailservere. Men vi må huske på at exchange er mer enn bare mail. Exchange/Notes/Groupwise er gruppevare med delt kalender, felles kontaktliste, dokumentflyt, kan hoste egne applikasjoner/databaser osv osv. Javisst kan man sy sammen slik funksjonalitet med OSS også, men det blir sjelden en like enhetlig løsning. Hmm.. Zimbra ser forresten interresant ut. Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Etterhvert som jeg har jobbet med Exchange server i noen år, synes jeg det går som hakka møkk. Er en ganske bra terskel å overstige å sette seg inn i hvordan man tar backup, recovery, flytter bokser mm men det er verd det når man får dreisen på det. Nevner bare: skikkelig integrasjon med Outlook, Outlook Web Access, Outlook Mobile Access, Push-støtte, RPC over HTTP (outlook-synkronisering over http-protokoll)... Elsker Exchange Server! Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Etterhvert som jeg har jobbet med Exchange server i noen år, synes jeg det går som hakka møkk. Er en ganske bra terskel å overstige å sette seg inn i hvordan man tar backup, recovery, flytter bokser mm men det er verd det når man får dreisen på det. Nevner bare: skikkelig integrasjon med Outlook, Outlook Web Access, Outlook Mobile Access, Push-støtte, RPC over HTTP (outlook-synkronisering over http-protokoll)... Elsker Exchange Server! 7752654[/snapback] Hva må du gjøre for å få til RPC over http? Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 For å få til RPC over HTTP måtte jeg lese Microsoft sine veiledninger X antall hundre ganger og drikke mye kaffe :-) For min del har dette med rpc/http vært noe av det vanskeligste med Exchange,... vet ikke helt hva som gjorde trikset til slutt, bare pass på å være nøysommelig med beskrivelsene MS gir: http://support.microsoft.com/kb/833401 Dette er lite intuitivt oppsett, så da er det bare å være nøye bruksanvisningen, noe jeg selv stort sett IKKE leser...kanskje derfor jeg slet så mye med akkurat dette området.- Du må selvfølgelig ha siste service packs. BTW jeg har løst det met selvsignerte serifikater, uten å kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå