Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

skjøte 8 stk Cat5 kabler

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å skjøte 8 stk nettverskabler.

De har tidligere kun hatt isdn men nå vil vi bruke de til nettverk.

Nå er det en feit telefonkabel med 32 ledere eller no, som går opp til 3 etasje, og der er det koblingssplinter og så cat5 kabler ut til kontaktene.

Kablingen til frem til kontaktene er ganske kronglete så de bytter vi ikke.

Men vi har planer om å bytte denne feite kabelen med 8 TP kabler.

Vil det funke å skjøte de?

Burde man satse på koblingsplinter, eller sette på plugger og bruke skjøtestykker?

Jeg har prøvd å lete etter koblingsplinter for kroneverktøy, men har ikke funnet no.

Vil det funke? Eller burde jeg sette en switch der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes skjøter som er Cat5(e) godkjente. Ser ut som små mettalbokser med to rader med LSA plinter inne i. Ville gått for slike, og da skal det fungere fint.

Muligt det funker vist du setter på RJ45 og bruker et skjøtestykke også, men da er man fort mere på kanten, og kan risikere ustabiliteter.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Kjøpe lenger kabel er ikke en issue. De TP kablene som er der, er der, og de har vært der siden det ble bygget. Ingen praktisk mulighet å bytte ut de :(

Finner ikke slike som du snakker om Big_JJ. Du har vel ikke no link? Til et sted de kan kjøpes i Norge?

De er som sagt skjøta sånn det er nå, men bare med 4 ledere. Det er er slags krone plinter tror jeg (telemotørstilen) En backup løsning er å bare bruke de, men da å skjøte bare 4 av kabelene.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor langt dette blir, men husk at max lenge på et stykke 100 mbit tp-kabel er ca 100 meter uten skjøt. Hvis du har lange strekk tror jeg det lønner seg med aktivt utstyr i mellom som f.eks en god switch.

Å bruke gammelt spredernett som er designet for telefon tror jeg ikke er så lurt. Nye spredernett av CAT5 eller høyere standard bruker ikke 32-par kabel som du snakker om, så jeg tror ikke din kabel er helt egnet for å transportere mange tp-strømmer.

Lenke til kommentar

Om kabelen opp har 32 ledere. Så deler du bare denne opp i 16 par. Da en TP kabel ikke trenger mere enn 2 par for og virke. Så setter du CAT6 veggkontakter oppe og nede, og pacher da vidre med CAT6 pachekabler. Har vært med på og montert noe lignende. Ble for mye signaltap gjennom CAT5 kontakter. Men med CAT6 var ikke dette noe problem.

--

Marius

Lenke til kommentar
Å bruke gammelt spredernett som er designet for telefon tror jeg ikke er så lurt. Nye spredernett av CAT5 eller høyere standard bruker ikke 32-par kabel som du snakker om, så jeg tror ikke din kabel er helt egnet for å transportere mange tp-strømmer.

7389816[/snapback]

Om kabelen opp har 32 ledere. Så deler du bare denne opp i 16 par. Da en TP kabel ikke trenger mere enn 2 par for og virke. Så setter du CAT6 veggkontakter oppe og nede, og pacher da vidre med CAT6 pachekabler. Har vært med på og montert noe lignende. Ble for mye signaltap gjennom CAT5 kontakter. Men med CAT6 var ikke dette noe problem.

7390534[/snapback]

Om dere leser første post ser dere at trådstarter ikke tenker å bruke den 32-par kabelen, men bytte den ut i 8 nye Cat5 kabler.

Lenke til kommentar

Du kan jo sette en switch der hvor 32-par-kabelen går over i cat5 kabler, men jeg vet ikke om dette er på ett sted, så kanskje det ikke lar seg gjøre. Hvis du skaffer en Gbit switch eller en 100Mbit med Gbit uplink, så kan du legge en Cat6 isteden for 8 Cat5 kabler, og likevel få raskere overføring (du vil nok ikke få Gbit hastighet på en skjøtet Cat5 kabel)

Lenke til kommentar

Har vurdert det med å sette inn switch. Hastigheten er ikke no problem, skal bare brukes til internett (5mbit). Det viktigste er at det er stabilt. Men jeg ønsker også fleksibiliteten å ha alle kontaktene på patchepanelet...

Så de skjøtestykkene til Big_JJ, de så fine ut. Fant pris på 200,- inkl mva Det blir 1600 det...

http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...a7cfdb7f494f8ab

Vi handler også gjennom grossit. Tror du det blir vesentlig billigere? får ikke sjekka nå...

Tar man med arbeidskostnader er det kanskje billigere å bytte hele kabelen... Må sjekke litt ut om de ligger i rør og sånn.

Hvordan vil det funke å bruke bare vanlige kroneplinter? de som er der fra før... Vil det bli for ustabilt?

Avstanden det er snakk om er runt 30m. Rommet hvor de er skjøta nå, ligger rett over rommet med patchepanelet, men jeg tror kabelen går en lang omvei (20m). Fra Skjøten og til kontaktene er det 10-15m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...