Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover dårlig og har lite overskudd...

WaterMarked

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å sove skikkelig, og dette resulterer i lite overskudd. Jeg fikk dette problemet etter jeg var syk, var syk en god stund.

Problemet er ikke å sovne, men noen ganger kan jeg ligge våken en stund, men det er ikke det om er problemet.

Men når jeg sovner så sover jeg ikke godt, før sov jeg ca 8timer og var fin i formen, nå kan jeg sove 9 timer og meir og være dødstrøtt når jeg står opp. Jeg drømmer mye, eller for mye for å si det slik. Er som jeg ikke sover dypt, for å si det på den måten.

Dette er ikke altid like ille, men det begynner å bli plagsomt.

Jeg tror det kan ha noe med at jeg ikke ligger godt, derfor vurderer jeg å kjøpe en slik anatomisk pute. Ellers vett jeg rett og slett ikke hva jeg kan gjøre viss ny pute ikke utgjør noe forskjell. Men jeg tror det vil hjelpe mye.

Men jeg spør her. Har noen av dere hatt samme problem? Har dere noen råd eller tips dere vil dele? Tror dere at det vil hjelpe med feks vitaminer? Har dere noen råd om et kosttilskudd som jeg kan prøve. For jeg skal ikke se vekk ifra at det og kan hjelpe. Kanskje kroppen min trenger pga jeg var syk for en stund siden?

Dette er et plagsomt problem, normalt så har jeg mye overskudd, nesten for mye overskudd.

Takker for svar.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg har noe å tilføye, men jeg trenger også ekstremt mye søvn. Uansett om jeg sover 6 eller 13 timer (ja, ingen problemer med å sove 13 timer i strekk), så er jeg like trøtt når jeg står opp. Det samme gjelder "normale" mengder søvn, som åtte-ni timer om natta.

Her står litt om forsinket søvnrytme.

Søvnforeningen har også en interessant artikkel om forsinket søvnfasesyndrom. Men her er det lett å overføre alle symptomene til en selv, så ta det med en klype salt og oppsøk heller lege dersom du tror dette kan gjelde deg.

Lenke til kommentar
Kan man ikke veldig lett bli avhengig av sovepiller?

7387581[/snapback]

Hmm.

Du har vallergan, som er allergi piller(bivirkning som gjør deg søvning).

Du har Stilnoct som er benzodiazepiner(som valium, vival osv, avhengighetskapende)

Du har melatonin som du kan få problemer å med å sove uten(forsterker et hormon i hjernen din).

Vallergan er nok best, men da blir man gjerne trøtt neste morgen.

Jeg bruker å ta de "litt" før jeg legger meg. Tar 3 timer noen ganger før de funker for meg. Og man burde være sikker på at man får 7-8 timer søvn når man har tatt pillene.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Ommøblerte soverommet for ca. et halvt år siden. Etter ommøbleringen begynte jeg å sove dårlig, kunne sove lenge men være forferdelig trøtt og lite opplagt dagen etterpå... Har nå flytta møblene tilbake dit de brukte å stå, og sover som en stein... Har også hørt om at folk som sover ved siden av vinduer har problemer med å sove skikkelig...

Marius.. ;)

Lenke til kommentar
Ommøblerte soverommet for ca. et halvt år siden. Etter ommøbleringen begynte jeg å sove dårlig, kunne sove lenge men være forferdelig trøtt og lite opplagt dagen etterpå... Har nå flytta møblene tilbake dit de brukte å stå, og sover som en stein... Har også hørt om at folk som sover ved siden av vinduer har problemer med å sove skikkelig...

Marius.. ;)

7391598[/snapback]

Har hatt samme problem som deg siden jeg fikk meg pc og stokket om på døgnrytmen, det som har hjulpet var da jeg ble innkalt til militæret. Hardt fysisk arbeid, riktige tider å spise på og behov for restutisjon gav meg muligheten til å sovne som en sten bare jeg traff bakken. I etter rekrutten har det ikke blitt så mye fysisk arbeid lenger, men fortsatt bare 6 timer søvn. Men nå er det vanskeligere å stå opp og holde seg våken hele tiden. Start å tren ;)

Lenke til kommentar

Merker at jeg trenger mye søvn selv.

Jeg har store problemer med å stå opp fordi jeg heller vil sove (Da mener jeg ikke at jeg ikke vil stå opp, jeg får faktisk ikke til å stå opp. Jeg må få andre til å dra meg ut av senga). Jeg sovner ofte på lesesalen og på forlesninger.

Når jeg har lange dager, så må jeg gå på lesesalen etter en forlesning bare for å sove i en time ellers har jeg ikke sjans til å klare meg igjennom neste forelesning.

Det er varierende hvor mange timer jeg sover hver natt. Noen dager er det 4 andre er det 9.

Jeg er veldig lite fysisk aktiv, og jeg holder en knapp på at det er problemet, men jeg har ikke tid til å trene spesielt mye, selv om jeg skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Plomma, ta deg tid.

Slutt med enkelte ting... Lettere er det vel kanske ikke ?

Forresten, kan jo skrive noe mer med kanskje litt mer vett i...

Jeg å trenger mye søvn, ellers blir jeg helt ødelagt, vondt i hode osv, jeg blir slapp, jæææævlig grinete og meget sinna, samt en veldig kort lunte.

Jeg legger meg på puta, og strekker ryggen, det er så godt , at jeg ikke husker noe lenger :p Da sover jeg med en eneste gang :)

Dagene mine i uka består av

Trening av rygg, bein, biceps, triceps, bryst,skuldre, legger osv. Det meste. Er vel rundt 1,5 - 3 timer hver dag og det hjelper på søvenen og konsentrasjon , og humøret betraktlig ! Og for ikke å nevne formen og kroppen..

Skaff deg et par kompiser som kan trene littegrann, så blir du med, blir _MYe_ bedre med engang, og er kjempe morsomt med positive kommentarer av venner :)

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Har bestillt ny pute. Tror ikke at jeg ligger godt og sover urolig.

Uansett, funker ikke ny pute så tar jeg nokk turen til legen.

Men sovetabletter er ikke noe god løsning, kan ikke ta sovetabletter hver kveld, og når man har tatt sovetabletter så sover man ikke slik som man skal. Eller søvnen er ikke effektiv. Men jeg har tatt sovetabletter noen ganger og sover mye betre. :p

Finnes det noen naturlige alternativer som man kan ta for å sove betre?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...