Fury Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg vil benytte sjansen til å komme med et ønske for oppfølgerartikkel. Kan dere teste ytelsen i ulike programmer og spill på de ulike OSene? Gjerne også minnebruk og innstallert plass på harddisken. Test f.eks et utvalg spill og programmer i hver av disse: 32bit spill på 32bit Windows XP 32bit spill på 64bit Windows XP 64bit spill på 64bit Windows XP 32bit spill på 32bit Windows Vista <-snip-> 7385227[/snapback] Man må ihvertfall vente til WinVista har kom ut for salg de fleste steder før man gjør grundige ytelses sammenligninger, siden det skranter på skjermkortdrivere fra både ATI og nvidia. Ser også igjen dette fra mange andre store maskinvare produsenter som f.eks. Creative. De har simpel tent ikke fullverdige drivere ute ennå. Håper de henger med. Endret 29. november 2006 av Fury Lenke til kommentar
NeonNero Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hva med Microsoft sitt "Palladium"? 7386063[/snapback] Det er blitt droppet. Utenom støtte for HDCP og spesiell minnebeskyttelse av operativsystemet for programmer som trenger det spesielt. Ellers er der ingen ting nytt. Må minne på at "Palladium" vil kreve spesiell maskinvare for å ha noen mening. 7386330[/snapback] De sluttet å snakke om det fordi at det fikk masse negativ PR. Har ikke hørt noe særlig om dette systemet på en stund nå, men jeg er sikker på at dette vil være noe som blir integrert. Da jeg leste om Palladium, gikk det kaldt nedover ryggen min. 7386391[/snapback] Dette kommer nok til Vista i en Service Pack, tenker jeg (mest sannsynlig SP2 utfra hvor langt de ser ut til å ha kommet). En del av den planlagte Palladium-plattformen er forresten allerede med som BitLocker, om jeg ikke tar helt feil. Palladium fikk forresten navnet "Next-Generation Secure Computing Base" (NGSCB) i 2004 (pga. en trademark-disputt over navnet "Palladium"), og Microsoft omdøpte NGSCB-prosjektet sitt til "System Integrity Team" i februar-mars i år. Bloggen til System Integrity Team finner du her: http://blogs.msdn.com/si_team/ Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det tok jo også ganske lang tid når xp kom før diverse produsenter var jamfør med drivere husker jeg, bl.a store aktører som logitech og creative. Det som er litt dumt med nytt os sånn sett er at om du har enkelte gammle hardware komponenter, er du uheldig, så gidder ikke produsenten å lage nye drivere til din hardware. Før har jeg opplevd dette spesielt med creative utstyr, men nå har jeg heldigvis ingenting av hardware fra de lenger. Virker jo som vista har en ganske omfattende drive database, så slike problemer er det vel kanskje ganske lav risiko for å få nå. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Dette kommer nok til Vista i en Service Pack, tenker jeg (mest sannsynlig SP2 utfra hvor langt de ser ut til å ha kommet). En del av den planlagte Palladium-plattformen er forresten allerede med som BitLocker, om jeg ikke tar helt feil. Palladium fikk forresten navnet "Next-Generation Secure Computing Base" (NGSCB) i 2004 (pga. en trademark-disputt over navnet "Palladium"), og Microsoft omdøpte NGSCB-prosjektet sitt til "System Integrity Team" i februar-mars i år. Bloggen til System Integrity Team finner du her: http://blogs.msdn.com/si_team/ 7386659[/snapback] Akkurat det jeg frykter. Det er hovedgrunnen til at Vista aldri kommer til å bli installert på mine maskiner. Liker dårlig tanken på at programvareprodusenter kan gå inn på maskinen min og slette det de ikke vil skal ligge på min egen maskin, noe det originale Palladium åpnet for. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Det er dog artig å se at Apple kan bundle proprietære løsninger over en lav sko i sine OS - og attpåtil får masse ros fordi ting da selvfølgelig fungerer sømløst sammen - mens MS ikke får lov til det. Enda merkligere blir det jo i og med at Apple eier bukta og begge endene siden de jo leverer både hardware og OS. 7385862[/snapback] Det er naturlig å begynne med den største aktøren når man angriper konkurransevridende virksomhet. Når det er sagt så er der vel ikke så masse som kommer med standard-OSX. Mediespilleren er ikke en fullversjon, feks. iLife-programmene følger ikke med OSet og må kjøpes utenom. Apple er et HW-selskap som leverer sine maskiner med et OS laget av dem. Omtrent som PS og Xbox kommer med egne OS. I tillegg kan andre OS installeres på en Mac Endret 29. november 2006 av ibrotha Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det er dog artig å se at Apple kan bundle proprietære løsninger over en lav sko i sine OS - og attpåtil får masse ros fordi ting da selvfølgelig fungerer sømløst sammen - mens MS ikke får lov til det. Enda merkligere blir det jo i og med at Apple eier bukta og begge endene siden de jo leverer både hardware og OS. 7385862[/snapback] Nå driver M$ med konkurransevridning på et helt annet nivå enn det Apple driver med. Det er riktig at apple kjører proprietære løsninger. OS X er ikke open-source selv om deler av det er basert på open-source programvare. Det er også riktig at OS X kun fungerer skikkelig sammen med Apple-hardware. Jeg skulle gjerne sett at OS X ble tilgjengelig for generell maskinvare. Men Apple driver ikke med konkurransevridning slik M$ gjør. Se bare på hva M$ gjør med DirectX. De nærmest presser spillprodusenter til å bruke Direct3D istedet for den frie og åpne standarden OpenGL. M$ har til og med hatt planer om å nekte OpenGL tilgang til å kjøre direkte på skjermkortet, at OpenGL må bli oversatt til D3D før det kan kjøres i skjermkortet, noe som vil føre til enorm overhead, og nærmest ta knekken på OpenGL. Og vi har sett at M$ sakte, men sikkert skviser forbrukerne mer og mer og tar mindre og mindre hensyn til kundene deres. Det var lenge snakk om at man kun kunne overføre en retail-lisens for Vista fra en maskin til en annen en eneste gang mot at man kan gjøre det samme med XP så mange ganger man vil. Dette nye kravet måtte de fjerne etter storm fra kundene. Ser man Apple holde på slik? Eller hva med de opprinnelige Palladium-planene? Hvem andre enn M$ kan finne på noe sånt? Selv om Palladium kanskje ikke er fullt ut implementert, vil jeg anse sannsynligheten som stor for at Palladium kommer i denne grufulle formen før eller senere. M$ måtte tilogmed fjerne navnet Palladium, både på grunn av copyright, men også på grunn av den massive, dårlige PR som dette ga. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hva har ditt, svært usaklig sådan og feilaktig, innlegg å gjøre i denne tråden stigfjel? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hva har ditt, svært usaklig sådan og feilaktig, innlegg å gjøre i denne tråden stigfjel? 7387576[/snapback] Guide: Vista-programmene Når ingen moderator ordner opp så er de bra å se at noen har vett! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 La oss holde oss til saken her, som er ekstraprogrammer som følger med Vista, Vistas fortreffelighet, eller mangel på sådan i andre sammenhenger er OT. Og for de som ikek fikk det med seg, dette gjelder også palladium, det er ikke endel av det denne tråden handler om, temaet er interessant,og relevant for Vista, men det får man ta oppi en annen tråd. AtW Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Åh! Mahjong Titans kommer på Vista, hadde helt glemt spillet, men husker nå at jeg elska det spillet! Nå må jeg nesten kjøpe Vista da... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg vil fortsette å slette innlegg som ikke handler om disse ekstraprogrammene, så dere kan spare dere for bryet med generell vista-diskusjon, til det finnes det utallig andre tråder. AtW Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Det nye photo-greia til Vista, klarer den noe å vri bilder 90 grader lossless, selv når de er store? Det klarte jo av ukjente (og antakelig idiotiske) grunner ikke XP picture viewer.7385311[/snapback] Det har jeg aldri hatt problemer med - har rotert tusenvis av 10 megapixelbilder i XP. Større enn 3872x2592 punkter har jeg dog aldri prøvd. 7385556[/snapback] Se på filstørrelsen før og etter roteringen. (mulig det ikke gjelder alle dimensjoner dog). AtW 7385638[/snapback] Jeg laget meg en TIFF fil på ca 30 MB (2692*3972) i Adobe, roterte det i picture viewer og gjorde det samme i adobe for referanse. Picture viewer sin fil ble 10 MB større. I Adobe ble den 296 byte større Lagret samme filen i et lossy format (jpeg), og gjorde samme operasjonen, da ble det stor forskjell på filstørelsen i begge programmene. Naturlig nok, da du degradere en jpeg fil hver gang du lagrer den uansett program du bruker. Endret 29. november 2006 av Lucifer24 Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Tror han tenker på på lossless rotasjon av jpg, noen program kan dette. Prøvde selv i gThumb, der fikk jeg disse resultatene på et 2560x1920 jpg bilde. 1996993 1994236 I denne tråden nevnes det ting som kan forklare hvorfor filstørrelsen endrer seg litt. http://www.velocityreviews.com/forums/t252...ze-changes.html (Sykt det med Canon! Enda en på listen over firma som r*vpuler sine kunder. Bare kaste vekk 1/5 av lagringskapasiteten på den måten.) Endret 30. november 2006 av jeg_er_lur Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Et lite spørsmål til dere som har testet Vista og til de som har laget denne ..guiden: Hvor mye av det pisset her kan jeg hindre at blir installert eller slette senere? Fikk forøvrig en epost i dag som sa at vi tydeligvis bare får Business edition på MSDNAA med sine fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg vil benytte sjansen til å komme med et ønske for oppfølgerartikkel. Kan dere teste ytelsen i ulike programmer og spill på de ulike OSene? Gjerne også minnebruk og innstallert plass på harddisken. Test f.eks et utvalg spill og programmer i hver av disse: 32bit spill på 32bit Windows XP 32bit spill på 64bit Windows XP 64bit spill på 64bit Windows XP 32bit spill på 32bit Windows Vista 32bit spill på 64bit Windows Vista 64bit spill på 64bit Windows Vista Jeg vet det jeg spør om er ganske omfattende så det kan gjerne deles opp i flere artikler e.l. Om en del av testene kan kjøres under Linux ville det vært ekstra fint. Da er det muligheter for yttligere oppfølgerartikler. 7385227[/snapback] Jeg har kjørt B6000 i ca et par uker og testet HL2, FarCry (64b) & UT2004. Siste drivere til alt som kan graves opp og de er "offisielle" (Laget av riktige folk). Sitter på 64bit Ultimate. Kan si at spillene loader veldig mye fortere, på samme innstillinger kontra i 64b XP som jeg kjørte før. Dette gjelder universalt for alle programmer. Flyten i spillene er også meget meget bra, overraskende bra hittil synes jeg med Beta drivere fra ATi, ingen artifacts og ingen merkelige lockups. Har ikke kjørt noen FPS sammenligning, og kommer ikke til å gidde å gjøre det. Men føler at det flyter bedre. Videre så har jeg hittil ikke funnet noen programproblemer, kun driverproblemer. F.eks CloneCD/DVD osv. som ikke har signerte drivere noe 64b krever... (Med mindre man booter med F5 osv, men da må man gjøre det hver gang for å laste drivere, det gidder jeg ikke]. Hittil er ikke det et stort problem, kommer sikkert snart. Office 2007 programmene lastes så fort at splash screen nesten ikke får tid til å vises. Photoshop (CS2 9.0) laster også merkbart fortere. WinAmp fungerer dog ikke med min skikkelig. AudioGrabber fungerer fint, BitComet fungerer fint, Nero (Siste) fungerer. Codecs er jo ingen problemer med. DosBox for 16-bit og nedover fungerer flott. Overall: Et mer smidig system hvor prioriteringen faktisk fungerer. Lenke til kommentar
oynes Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Til forfatter: Det er vel WIDGETS man installerer på sidebar og ikke gadgets! Lenke til kommentar
jasco Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Microsoft Max har Microsoft droppa for godt tror jeg. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Til forfatter: Det er vel WIDGETS man installerer på sidebar og ikke gadgets! 7390531[/snapback] Nei, artikkelforfatter har rett. Lenke til kommentar
SuperPjokkeN Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Til forfatter: Det er vel WIDGETS man installerer på sidebar og ikke gadgets! 7390531[/snapback] Oynes ... FEIL! Microsoft har valgt å kalle det Gadgets. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Paint? Hvor er paint? Notepad? Calculator? windows explorer? Hvor?? WRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL UÆÆÆÆÆÆ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå