Gå til innhold

Støy fra lydkort!

Anbefalte innlegg

Jeg har et Creative SB Live! 1024 som jeg har funnet ut at gir fra seg en god del støy. Støyen kommer i form av en lav brumming høytallerne. Datamaskinen er koblet til stereoanlegget med en 6,5 meter lang kabel, men 5 av disse metrene er skjermet, så da skulle det vel ikke være støy fra andre apparater? Dessuten er det bare en datamaskin til som står på til vanlig i rommet.

Noen som kan ha en løsning?

[ Denne Melding var redigert av: Eudoxos på 2001-12-17 01:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samma problem. Hos meg skylles det at audio kabelen fra CD-rom til lydkort plukker opp støy inne i chassy'et, dette kan du lett teste ved å mute cd audio på pc'en din. Problemet løses ved enten å koble den fra og kjøre digital audio, eller ved å støyskjerme kabelen.

Jeg har et SB live kort som er rimelig støyfritt i seg selv, det kan godt hende at det er selve kortet ditt som plukker opp støy fra kassa. Det du kan prøve er å kjøre maks lyd ut fra pc'en og skru ned på forsterkeren slik at støyen ikke blir like mye forsterka.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-17 01:16, Eudoxos skrev:

Jeg har et Creative SB Live! 1024 som jeg har funnet ut at gir fra seg en god del støy. Støyen kommer i form av en lav brumming høytallerne. Datamaskinen er koblet til stereoanlegget med en 6,5 meter lang kabel, men 5 av disse metrene er skjermet, så da skulle det vel ikke være støy fra andre apparater? Dessuten er det bare en datamaskin til som står på til vanlig i rommet.

Noen som kan ha en løsning?

[ Denne Melding var redigert av: Eudoxos på 2001-12-17 01:16 ]

Er sannsynligvis ikke lydkortet ditt den brummingen kommer av men av 50Hz`en fra lysnettet rundt. Kan være du har en dårlig forsterker uten filter eller så virker de lange ledningene dine som en antenne og opptar feltet fra lysnettet. Problemet kan også oppstå hvis du bruker en jordet stikkontakt og jorden har feil til en fase. Kople vekk jord eller bruk et nettfilter inn til psu. Kople fra jord er ikke å anbefale selv om det hjelper med å fjerne støy ;=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...