Gå til innhold

spillemaskin til ca. 15000

Anbefalte innlegg

Fortrekker du AMD eller Intel? Nvidia eller ATI? Pcen den skal være mest mulig stillegående?

Hvis jeg først skulle vannkjølt noen deler så ville jeg vannkjølt alle delene. MOSFET, Ram, GPU, Northbridge, CPU. Dette trenger kanskje en litt større radiator, men det er jo værdt støyreduksjonen. Hvis du ikke har noe særlig imot støy og vil bare ha gpu/cpu på lavest mulig temp går detforsåvet fint med noen typer vannkjølingsett. Jeg mener å huske at folk advarer mot de billige vannkjølingsettene. Disse (etter min erfaring) pleier vanligvis ikke å tåle like mye som sett som koster 1,5-2k ++.

Sikkert en del leifer her.

Hovedkort

Pris: 1995- Komplett.no

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Hvorfor Har sett en del overklokkere som bruker dette hovedkortet. Antar da derfor at det er veldig bra til overklokking, samtidig til vanlig bruk.

CPU

Pris: 2850,- Komplett.no

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Hvorfor Trenger egentlig ingen forklaring, kjempe bra cpu til denne prisen.

Minne

Pris: 2495,- Komplett.no

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Hvorfor Mener disse minnebrikkene skal være veldig goe til denne prisen. Bruttern har også brukt dem i en lignende Intel maskin og var konge fornøyd. Skal også være greie til overklokking mener jeg (har ikke så veldig mye erfaring når det kommer til overklokking).

Skjermkort

Pris: 4395,- Komplett.no

Asus GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit

Hvorfor Mener dette skjermkortet er det beste ute til denne prisklassen, hvertfall på dette tidspunktet.

DVD-Brenner

Pris: 399,- Komplett.no

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Hvorfor Usikker på om du trenger DVD brenner men jeg heiv med en.

Vannkjøling + Kabinett

Kabinett

Pris: 845,- Microplex NOTE: Uten PSU

Chieftec Fulltower m/dør, Sølv

Hvorfor Kikket en del på lian li, men mener disse passer dårlig for vannkjøling (Har nesten ingen erfaring med Lian Li, men mener de ser sweeet ut). Har god erfaring med Cheiftec også. Du nevnte også at du haddde en del harddisker du skulle ha inn. Cheiftec har nok av plass den med litt småmodding.

PSU

Pris: 1195,- Microplex.no

MIST, 600W, ATX.2.2, avtagbare kabler

Hvorfor MIST er kjent for sin gode kvalitet. Denne PSUen skal klare å levere den strømmen du trenger. Denne PSUen har også avtagbare kabler noe som gjør kabelrotet litt mindre inni kabinettet. Den har også blitt anbefalt av HW.no selv.

Vannkjøling

Pris: 2 495,- Microplex NOTE: Uten GPU, MOSFET, Ram kjølere

MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad.

Hvorfor Har god erfaring med MIST. Bruker selv pumpa og tanken atm. Blokka har jeg ikke stor erfaring med -_-. MIST har også fått en del god positiv kritikk her på forumet.

TILSAMMEN: 16669. Gikk over prislappen din med 1k. Hvis jeg selv skulle satt sammen en maskin så ville jeg sannsynligvis gått for disse delene her.

Legger gjerne til MOSFET, Ram, og GPU kjølere men hvis du virkelig skal få deg vannkjøling så ville jeg gått til å spurt Skrue. Han er etter min mening vannkjølings guruen her på forumet.

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

"Delene er valgt ut ifra www.Psdata.no sitt sortiment"

Kabinett ; Thermaltake Kandalf

"dette er et relativt dyrt kabinett men det oser av kvalitet og du vil aldri få problemer med plass" Pris 1495,-

Hovedkort ; P5N32-SLI PREMIUM/WIFI-AP

"Hovedkort som har meget god ytelse samt WLAN. 3 PCI-E slotter gjør hovedkortet klart til Quad-SLI" Pris 1975,-

Prosessor ; Core 2 Duo E6600

"Dette er vel prosessoren som gir mest for pengene idag. ytelsen er på topp" Pris 2690,-

Skjermkort ; Asus 8800GTX

"Skjermkort med DX10 og ekstrem ytelse" Pris 5295,-

Minne ; Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2

"Kvalitetsminne fra Geil" Pris 2210,-

Brenner ; Nec DVD Recorder ND-7170 18X

"Nec er gode på brennere" Pris 290,-

Vannkjøling ; Zalman Reserator1 Plus Fanless Watercooling

"Smart Zalman Vannkjøling" Pris 1975,-

Tilsammen 15930,- litt dyrere enn ønsket pris men jeg vil ikke ha 500 for dette om det eventuelt skulle bli det oppsettet du vil ha :) så 500 der.

KRA

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Ok skal ikke skryte, men dete er vel det feltet jeg er flinkest på ;)

Driver nå og setter opp litt forskjellig og om du skulle velge mitt, så trenger jeg ikke noen 500,- ........

For det første før jeg kommer med noen som helst Handlevogn sier jeg dette at innen du skal kjøpe så hadde nok et 8900GTS og en Q6700 kommet god handy og til en fornuftigpris da Q6700 koster oppi 7000-9000,- alene, men det er nå ;)

Edit: Vann kjøling er ikke min sterkeste side, men jeg skal nok få til noe ....

Skal du ha både vann kjøling og pc til 15000,- så holder nok ikke den i 4-5år, men legger 15000,- til pc og 3000,- vann kjøling skla jeg se hva jeg for til ;)

BTW: Det heter Windows Vista Ultimate ikke Pro(fessional)

Nok en Edit: Som KRAFortune viser til hovedkort så har det 590 SLI Intel Edition rett og slett Suger til Klokking og har bare 800Mhz Bus ....

Fremtidens CPU'r krever 1333Mhz Bus ....

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Jøsses. :) Nå renner det på med svar og tips her ja..

hmm her var det en del å tenke på, og jeg ser at en del av dere kommer med tips på PSU og FC.

Jeg skal være litt mer informativ hva gjelder deler som jeg har/ vurderer her nå:

Sprømforsyning: Jeg har en Chill 350w, og en Hiper type R 580W

Her kommer jeg til å måtte bruke begge 2.

Jeg skal ha et GPU kort basert på enten Nvidia eller ATI. Jeg skulle tro at Nvidia har et forsprang her grunna at Nvidia tidligere har bedre innstillingsmuligheter på gaming. Spørsmålet som stiller seg da er om en min Chill 350w holder til det strømforbruket som nvidia opplyser om sitt 800 GTS kort. Hiper PSU`en min er på 580 w. Holder det til hele maskina + vannkjølinga?

Harddisk: Jeg har fra før 4 x sata (250+250+160+250)

+

2 x ide(250 + 160)

+

1 x ekstern WD på 300

Skjerm: Jeg har en 19" Fujitsu - Siemens skjerm som er god nok..ennå.

Keyboard / Mus: Logitech Dinovo bluetooth

Lydkort: Har et Creative Audigy 4 Pro Kort. Regner med at dette holder i lange baner.

Så kommer det som må kjøpes inn:

Kabinett: Her har jeg tenkt, grubla og tenkt igjen. Jeg har kommet fram til at Lian-Li ikke kan levere et Maxi kabinett med 2 x psu brønner uten at det går utover HD plass eller andre plasser. Ergo så måtte jeg tenke andeledes.. dessverre for Lian-Li ER kongen på haugen hva gjelder kabinett( dessverre også prismessig).

Det som jeg da sitter igjen med er Chieftech, Coolermaster og Thermaltake.

Jeg har et Chieftech dragon tårn fra før som min mor skal bruke, så det blir ikke dette denne gangen. Jeg vurderer derfor enten Mozart TX tårnet eller Coolemaster sitt stacker 101 tårn.

Hovedkort: Da kommer jeg til det som er min rustne side. Mitt ønske er som dere kanskje har skjønt siste nytt innen chipset noe alà 680i brikken, men det før også være IDE, WiFi, nok med sata kontakter( e-sata?), må støtte LGA775, det må være passiv kjøling.

CPU: Har alltid vært AMD for min del men har skjønt at det lønner seg å bytte side nå til Intel.

GPU: nVidia er vel klar med sitt 8800 kort. SJØL om dette er 1 . generasjon kort fra disse.

RAM: Her er jeg totalt grønn.

Der har dere mitt utgangspunkt.

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar

IDE er på vei ut men det skal alltid være mulig å skaffe ett high-end kort fra Intel med støtte for Core2Duo og IDE

Videre ville jeg anbefalt CoolermasterStacker som tårn, da det har plass til to PSUer, åtte disker(tolv) og 2 dvd-rom/5 1/4 enheter(Eller ingen om du skal ha tolv disker). Kjølingen er god, og plassen er god.

Kommer tilbake med ett forslag senere, men jeg har ikke tid nå.

*Her kommer forslag osv.*

:)

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Vel da må jeg finne en s-ata DVD-Brenner ellers for du ikke brukt alle IDE diskene dine ....

Åssen ligger det ann med Mus og Tastatur ?

Har selv det cooler master kabinettet og det funker knall det, men nå skal jeg starte på å lage et kabinett ut av et Billig Lidl metall kofert som er foret med tre invendig :ohmy:

Er snart ferdig nå og kommer til å oppdatere den jevlig etterhvert som det komemr nytt ....

Lenke til kommentar

The Ghost: Må bare si at jeg begynner å se meg lei av alle disse postene dine som kryr av grammatiske feil, du får folk til å oppfatte deg som en useriøs drittunge, noe du sikkert ikke vil.

S-ATA brennere skal ikke være noe problem så lenge det er Intel brikkesett, du kan bruke andre brikkesett, men jeg er usikker på hvilke produsenter som støtter optiske enheter som benytter seg av S-ATA grensesnittet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Nok en Edit: Som KRAFortune viser til hovedkort så har det 590 SLI Intel Edition rett og slett Suger til Klokking og har bare 800Mhz Bus ....

Fremtidens CPU'r krever 1333Mhz Bus ....

7388011[/snapback]

hmm det står da 1066 MHz ikke 800

Lenke til kommentar

Det burdte vel holde det :cool:

Her er altså handlevognen.

Tror ikke jeg mangler noe da du har en del fra før av .....

Har til og med klart å holde prisen nede ;)

Men dette er ikke det endelige resultatet da det stadig kommer nytt og det her kommer til å synke 2-3 tusen lapper innen januar tipper jeg og da er det G81 (Håper jeg) og QX6700 som teler og det er en firekjerners CPU fra Intel .....

Lenke til kommentar
hmm det står da 1066 MHz ikke 800

7388372[/snapback]

Hmm mener jeg har lest rundt at det har vært problemet og det at det er dårlig til å klokke intel med !

The Ghost: Må bare si at jeg begynner å se meg lei av alle disse postene dine som kryr av grammatiske feil, du får folk til å oppfatte deg som en useriøs drittunge, noe du sikkert ikke vil.

ÅÅÅÅ

Lenke til kommentar
skal du kjøpe i januar så er det ikke vits å spørre om forslag nå

7388385[/snapback]

Jo Jeg tror det ettersom det er hele poenget mitt.

Jeg ser at folk legger inn tips på ting som er i handelen idag, MEN jeg tenker også på det som kommer i desember/januar.

Lenke til kommentar

Nå bare beviste du poenget mitt The Ghost.....

Tilbake til emnet: Du bør ikke velge noen av disse oppsette som final, ikke under noen omstendigheter, hvorfor? Fordi det hele vil forandre seg til du skal kjøpe inn i Januar. Men, du gjør som du selv vil.

Akkuratt nå ville jeg valgt Core2Duo, ville ikke valgt Kentsfield(fire-kjernet CPU) når dette kommer fordi det finnes ingen software som utnytter dette fullt ut enda, og en slik CPU vil komme på 8000kr, noe som ikke akkuratt er billig.

Lenke til kommentar

Nope og den vil forhåpenlighvis være på et prisnivå under 4000,- et sted i Januar for da har vi også god father som gir konkuranse .....

Er ikke sikker, en er det ikke sånn at hvis et program først utnytter 2 kjerner så tar den nytte av 16 også ?

Eller må de være programert akkurat til 16 kjerner ? (Bare spørsmål ikke pirk !)

Skal man ha pc i 5 år så er sikkert 4 kjerner gammelt når det er på tide med ny ....

Lenke til kommentar

Man vil ikke få en prosessor til 8000kr i utgangspunktet ned 50% i pris to måneder etterpå, det kan du bare glemme så lenge Intel leder markedet og har ingen grunn til å starte priskrig.

Angåend eVannkjøling: Det å vannkjøle HDDer vil være en oppgave for seg selv da du vil måtte bruke en hel 5 1/4 brønn til en disk for skikkelig vannkjølt disk, Du vil ha plass i en CMStacker, med de seks interne diskene dine, men da har du bare to 5 1/4 til overs, noe som kan bli knapt. Men, kan se nærmere på det senere.

Jeg har som sagt ikke tid til å utdype noe som helst nå, fordi jeg må sove.(Har sovet ekstremt lite de siste dagene, så jeg legger meg tidlig idag).

Kommer tilbake imorgen med utdypende info og oppsett. :thumbup:

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...