ChaosPredicted Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Trådstarter, du har ikke tenkt på muligheten for å bli overført til et sted i nærheten av hjemstedet ditt? (Hvis det finnes enheter i nærheten da...) Jeg bodde i Kristiansand da jeg skulle til sesjon, jeg spurte pent om muligheten til å bli overført til Kjevik hvis jeg havnet i flyvåpenet. Dette gikk helt greit, var to måneder på Værnes under rekrutt-tiden, de resterende månedene bodde jeg hjemme, og hadde militærtjenesten som en vanlig jobb. Råder deg til å undersøke mulighetene litt hvertfall, før du bestemmer deg for å lyve på sesjonen. Det finnes sikkert tilfeller hvor det ikke er like gunstig å ha blitt stemplet som tilbakestående i militære papirer. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 GSM: Der tar du nemlig feil - Amerikanskeide firmaer (i stor grad oljeselskaper her til lands) ringer nemlig kjenninger i militæret og legger dessuten de som ikke har fullført førstegangstjenesten i bunn av bunken med søknader. Dette har vært oppe i media o.l. tidligere, men det fortsetter likevel. 7385342[/snapback] Altså, det er helt vanlig at bedrifte legger folk som ikkje har fulført førstegangstjenesten i bunnen av søknadsbunke, MEN dette gjelder de som ikke har vert inne til førstegangstjeneste. Bedrifter har lite interesse av å ansette en som plutselig må et år i militæret, og dermed må de bruke resurser på å ansette andre i perioden en er borte. De spør gjerne om man er FERDIG med førstegangs tjeneste, og driter langt i om du var der i 12 mnd eller 12 timer. Seff kan du jo treffe på de som mener at militæret er viktig for disiplin og moral, men da vil man ikke jobbe der heller. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Finner de narkotiske stoffer i urinen blir du tjenesteudyktig og du blir anmeldt. 7385022[/snapback] Nei? Hm, bekjent ble tatt for cannabis, ble droppet og ble ikke anmeldt. PS! Jeg slapp av den enkle grunn at militæret ikke hadde plass til meg... Enda jeg faktisk _VILLE_ inn!Det er nemlig DER feilen ligger. De som VIL inn burde få flere ressurser, mens de som ikke ønsker burde kunne reise seg og gå derfra uten å få noe pes i ettertid. Heller ett forsvar på 1/10 av det vi har nå, hvor alle er yrkesmilitære enn de amøbene vi har nå som forsvarer Norge. En sekk poteter hadde gjort samme jobben og kostet en brøkdel. 7385136[/snapback] Er i noe av samme situasjon. VIL inn, men ser litt for dårlig. Da er spørsmålet, har ikke forsvaret stillinger der en ikke trenger å løpe rundt som Rambo i skogen? Det har de absolutt. Jeg vil bare gjøre noe for landet mitt, jeg. 1 års nesten ubetalt tvangsarbeid. En kompis av min søster havnet på svalbard i siviltjenesten :!: 7385288[/snapback] Svalbard? Kult. Billig der. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg ble overført til Garnisonstroppen ved Setermoen Garnison. Jobbet som overkokk/varmmatskokk på Mannskapsmessa i Panser. Hadde ikke en eneste dag i felt, utenom lekekrig med rødfis i skogen da. Og under den store vinterøvelsen var jeg hjemme på perm! I tillegg fikk vi litt spesialmat som ikke andre militært personell fikk, samt vi fikk ta med oss gratis mat å ha på rommet på kasserna. Kokkene ble betegnet som "essensielt personell" av garnisonssjefen da jeg var der, masse fordeler altså Men kokkestillingen har noen ulemper. For det første er det 13 timers arbeidsdager (opp kl 0500 og tilbake på kasserna kl 1900), mye arbeid og få pauser (som regel 3 i løpete av 13 timer = smerter i føttene!), og disse lange dagene varer hele uka man er på skift, også blir man sett ganske ned på av de andre soldatene. Må tåle å få mat kastet etter deg i kantina Men når du ikke er på ei skiftuke kan du reise hjem eller f.eks til Tromsø på ei uke perm. Dette var i 2003/2004, så vet ikke om de har endret noe siden den tid. Endret 29. november 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Synes det er helt greit å komme inn i militæret når jeg skal på sesjon i Januar, men jeg liker ikke tanken av å gå flere kilometer/mil oppover feil osv, sliter sterkt med det. Ellers er jeg svært motivert på å faktisk dra dit, gleder meg faktisk. Edit: Enten det eller så blir det siviltjeneste, gleder meg til siviltjeneste også Så sier at jeg bare er pasifist på sesjon og tar med søknadspapirer slik at jeg får det heller. Men vet ikke helt. Endret 29. november 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Bruktbilen11: du går ikke mange mil første dagen da, dette kommer ganske sent... for å gi ett eksempel: i starten måtte vi gå ca 30 min til skytebanen, de fleste var utslitte, ca 50% kom frem sammen med befalet, resten lå alt fra 10-20 min etter... etter noen mnd gikk vi like fort, alle gikk samlet og tullet, f.eks dytte folk i grøfta og lignende, var ikke noe problem å gå dit da... så du får god trening på å gå... Lenke til kommentar
oOF Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 HVis man har ad/hd, blir man innkalt da? 7384693[/snapback] Da blir du befal. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 HVis man har ad/hd, blir man innkalt da? 7384693[/snapback] Da blir du befal. 7386831[/snapback] stemmer, jo værre du er truffet, jo bedre er det, hyperaktivitet er også positivt... du må gjerne være skytegal også.... *tenke på fenrikene vi hadde* Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Astma er ingen grunn til å slippe, da astma kan holdes i sjakk v.h.a. inhalatorer o.l. Astma er vel en av faktorene som mange slipper på. En kompis av meg har astma, og ble spurt: "Vil du inn eller ikke?" "Nei" var svaret han ga, han ble ikke tjenestedyktig. Uansett hva folk skal lirke seg unna med, skal jeg i millitæret! Har vel ingen ting jeg kan slippe på eller, bortsett fra hjertefeil om de finner ut det. (Får de journalen av lege? evt. tilgang på den?) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 espennyh: Jeg tror det er ditt ansvar å ta med legejournal, og si ifra om hjertefeilen. Hvis feilen er så alvorlig at du kan kollapse og vil behøve spesiell hjelp, så er det greit at de vet om det og kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Skal på sesjon om ett år ca elns.. håper så inderlig at jeg slipper millitæret.. har vridd ryggrad, så får fort vondt i ryggen, men det er neppe en unnskyldning.. ellers har jeg godt syn og god hørsel.. pokkern.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 hva skjer egentlig på en sesjon? Hvor lang tid etter sesjon tar det før du eventuelt får en innkallelse til millitæret? Jeg går ut i læra til høsten 2007, som bilmekaniker. Da skal jeg gå 2 år der, rekker jeg fullføre dem før millitæret? Lenke til kommentar
random_wannabe Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 DaXoN; Hvis du printer ut de fleste postene du har posta på forumet de siste dagene og viser dem på sesjonen får du nok skippa militæret Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Skal på sesjon om ett år ca elns.. håper så inderlig at jeg slipper millitæret.. har vridd ryggrad, så får fort vondt i ryggen, men det er neppe en unnskyldning.. ellers har jeg godt syn og god hørsel.. pokkern.. 7387880[/snapback] Kan da fint defineres som tjenesteudyktig om en har ryggproblemer. Jeg blir ikke innkalt kun fordi jeg ser under gjennomsnittet, så ryggproblemer burde da kunne holde. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg er blind som ei flaggermus, men likevel skal de ha meg inn og gi meg våpen. Deres tap. : o 7385066[/snapback] jeg har ca -2,5 på begge øynene, jeg slapp militæret bare pga det. 7385290[/snapback] Så var det oppklart. Selv har jeg -4 eller så på begge øynene, får da virkelig håpe at det er nok. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Var inne i 2001/2002. Hadde ikke videre lyst til dette, men angrer ikke på at jeg dro inn i dag. Ble kjent med endel folk og vi hadde det moro. Selvfølgelig var det tider da det var dritt, men det er jo ikke negativt med litt motgang. Tror ingen har vondt av et år i militæret. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 hva skjer egentlig på en sesjon? Hvor lang tid etter sesjon tar det før du eventuelt får en innkallelse til millitæret? Jeg går ut i læra til høsten 2007, som bilmekaniker. Da skal jeg gå 2 år der, rekker jeg fullføre dem før millitæret? 7387924[/snapback] På sesjon skal ukjente folk evaluere deg i et par timer om du er god nok til å tjene det store norske forsvaret i et år. IQ test, prate med psykolog, teste syn, kondis og prate om deg og fine forventninger til en person som ikke kunne brydd seg mindre... IQ testen kan du fake og drite langt i hvis du vil Du kan prate tull med din "psykolog" hvis du vil, men om det følger deg videre i dunno Du kan fake litt syn om du føler for det Du kan spille svært nektende på kondistestene Og du kan generellt bare prate piss der hvis du vil det... Lenke til kommentar
-Shaq- Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har +6 på begge øynene, men jeg har lyst til å gå i militøret, kan jeg ? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 *snipp*IQ testen kan du fake og drite langt i hvis du vil Du kan prate tull med din "psykolog" hvis du vil, men om det følger deg videre i dunno Du kan fake litt syn om du føler for det Du kan spille svært nektende på kondistestene Og du kan generellt bare prate piss der hvis du vil det... 7388429[/snapback] Selv om man gjør det dårlig på testene så kan man bli innkalt. Og hvis du da blir innkalt med svært dårlige resultater i alle rettninger, så gjør man bare ting værre. De har forresten kuttet ut psykolog og kondistester. Det er vel noe man må igjennom når man skal inn. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har +6 på begge øynene, men jeg har lyst til å gå i militøret, kan jeg ? 7388464[/snapback] De finner nok et kontor til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå