Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Local Area Network

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC til PC

• 2 x Nettverkskort
  • Krysset nettverkskabel (blå)

Flere PCer i et nettverk

• X-antall nettverkskort
  • Switch med x-antall porter
  • X-antall nettverkskabler

Koble opp alt sammen og gi statisk IP-adresser under Nettverksoppkobling -> Nettverksporten -> H-klikk -> Egenskaper -> Internett-Protocoll -> Bruk følgende IP (fyll ut). Lagre.

Lenke til kommentar

Få litt mere info, ser for meg at du sitter med windows og vil kommunisere med en annen pc?

Har du en hub/switch? Har du 2 nettverks kabler? (eller evt krysset kabel)

Eller har du en router med dhcp funksjoner? (en funksjon som setter unike netteverksadresser til de forskjellige maskinene på netteverket, samt like nettverksinstillinger)

Lenke til kommentar
PC til PC

•  
  • 2 x Nettverkskort

• Krysset nettverkskabel (blå)

Flere PCer i et nettverk

•  
  • X-antall nettverkskort

• Switch med x-antall porter

• X-antall nettverkskabler

Koble opp alt sammen og gi statisk IP-adresser under Nettverksoppkobling -> Nettverksporten -> H-klikk -> Egenskaper -> Internett-Protocoll -> Bruk følgende IP (fyll ut). Lagre.

7384290[/snapback]

Hvilke adresser skal jeg bruke da? (jeg tenker på Spill-lan)

Lenke til kommentar

Ja, sant nok. Har alltid brukt automatisk, blir generert av routeren, og har gått fint. Men begge deler går jo fint :)

X-fire viser kva spel dine venner speler, slik at du kan sende meldinger til dei osv.

Til dømes dersom du er innpå ein cs 1.6 server kan dine venner sjå kor lenge du har vore innpå, stats, ip, sende meldinger til deg og sånt. Kan og brukast som TeamSpeak program men har ikkje testa det.

Lenge sida eg brukte det, kan vere det har komt noken nye funksjoner.

Lenke til kommentar
På den ene maskinen:

255.255.0.0

På resten:

255.255.0.0

7384336[/snapback]

Er det noen spesiell grunn for at du anbefaler netttverksmaske 255.255.0.0? Ifølge subnet kalulator har man da plass til 65536 enheter på nettverket, noe som for meg virker unødvendig da man bare har plass til 256 enheter i et IP område. Det vanligste er vel å bruke nettverksmaske 255.255.255.0 fordi man da har plass til like mange enheter som det er IPer i området man bruker.

Lenke til kommentar

altså, det er sinnsyk mange kombinasjoner av IP-adressen og subnet. Skulle vi diskutere hvorfor bruke hva, hadde dette emnet blitt heftig stor. For enkelthetens skyld, nevnte jeg noen adresser. Begrunnelsen din er saklig i store nettverk men tviler på dette er tilfelde her.

Og la oss for all del ikke begynne en diskusjon om diverse adresser.

Endret av Zande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...