haukenerik Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 hei holder på med et prosjekt om gud i jødedommen. fint om noen kunne fortelle meg om: hvilken rolle har gud i jødedommen? hvordan er han i forhold til andre guder? og litt generelt om han påforhånd takk Lenke til kommentar
starks Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Guden i jødedommen er nært beslektet med gude-figurene i islam og kristendommen (mange vil si at det er en og samme gud), da disse tre religionene fra midt-østen er veldig beslektet. Jødene bruker kun det gamle testamentet ((tora?), i motsetning til de kristne. Jødedommen er en streng og regelorientert religion, og det oppmuntres til mye studium av hellige skrifter osv. Religionen griper inn i hverdagen til de troende gjennom regler for matlaging for eksempel. Kan du fortelle litt mer om hva du egentlig er på utkik etter? Merker det er leeeenge siden jeg tok midt-østens religioner.. Lenke til kommentar
haukenerik Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 fikk bare oppgaven- gud i jødedommen skal være et foredrag på5 min så det er ganske åpent Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Fortell litt om hvordan han skapte verden/menneske, de to ulike synene fra bibelen om hvordan han skapte dette kan være godt å ta med. Fortell at det er bare Èn Gud, og fortell litt om hvorfor han skapte verden/menneske. Du kan fortelle litt om hva jødene gjør slags "ritualer" når de ber til Gud, hvor ofte de gjør det. Lenke til kommentar
starks Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 gud i jødedommen har vel ingen sønner så vidt jeg vet. dem validerer jesus og mohammad (så vidt jeg husker) som faktiske mennesker som har levd, og muligens også som profeter, men ikke som guds sønn. jeg ville ha snakket litt om hvordan forholdet mellom gud og mennesket er i jødedommen. da kan du bruke litt tid på å forklare på hvilken måte menneskenes forhold til gud fungerer. ritualer, høytider, bønn osv. sammenlign gjerne med kristendommen og islam, som vel blir de mest relevante religionene å sammenligne med. videre kan du gjerne snakke litt om jødedommen som "bokreligion". I forhold til islam og kristendommen, der troen og læren gjerne blir formidlet muntlig vektlegges det skrevne ord meget sterkt i jødedommen. studium av tekster er noe enhver god jøde skal gjøre flittig. jødene ser jo også på seg selv som "guds utvalgte folk". dette kan også være en tråd å spinne videre på. 5 minutter går fort lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå