g@bb@ Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Leste litt rundt på avisa som vanlig og kom over denne denne artikkelen på dagbladet.no. Ganske sykt! Så dataspillavhenighet er økende problem. Endret 30. november 2006 av g@bb@ Lenke til kommentar
Steina Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 ..og satt våken foran pcen hele natten. Å herregud. Én ting er når man slutter å gå ut med venner, og slutter å dra på skole, pga PC'n, men å være våken hele natten? Hallo.. Media skal dramatisere alt mulig. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg synes det var på tide at noen tok tak i dette. Det finnes altfor mange barn/unge som lar livet sitt bli styrt av en eller annen online-verden. Og de vil ikke være i stand til å innse det selv. Man ser det jo her på forumet også, at enkelte nærmer seg et problem med f.eks WoW. Flere foreldre burde tatt mot til seg og gjort dette, MEN selvfølgelig ikke før det virkelig var et problem. Jeg sier ikke at om guttevalpen sitter mye foran pcen så er det et problem. Men den dagen vennene er erstattet med avatarer i et spill, skolegangen går til helvete pga at man må være med på raids klokka 1200-0600 annenhver dag, DA er det på tide at noe blir gjort. Problemet er at de som er avhengige overhodet ikke innser det selv. Og hvis noen sier noe til dem så blir det ramaskrik. Bare vent, det kommer nok noen skrik i denne tråden også. Kanskje noen av de som skriker at "dette er feil. WoW er ikke sånn. Jeg har ikke et problem, jeg har valgt det selv," faktisk har et problem? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Første punkt på listen over faresignaler for avhengighet er benektelse... Jeg bare nevner det Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det er klart at når fasinasjonen av dataspilling eller noen som helst annen fritidsaktivitet egentlig gjør at en trekker seg fra viktige deler av livet som skole, jobb og venner at personen trenger hjelp til å komme på rett fot igjen. men ting har en viss vane å forplante seg som generalisrende for grupper mennesker som liker å drive aktivt med spilling, uten at de nødvendigvis har store følger på andre deler av livet deres. Benektelse er kanskje et punkt, men det fraskriver ikke folk som liker å spille retten til å forsvare seg for anklage, og på grunnlag av at de prøver å forklare(forsvare) sin interesse blir stemplet som avhengig. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg syns ikke de overdramatiserer, når man slutter å sove om natta fordi man skal spille, så har man ganske alvorlig grad av avhengighet. Selvfølgelig, i en ferie eller på et lan så er det jo annerledes, men når man totalt vrenger ukedagene for å spille og dropper skole, familie og venner er det på tide med litt...behandling. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ganske sykt! Så dataspilling er økende problem. 7383378[/snapback] Dataspillavhengighet er kanskje et økende problem. Du skrev vel feil, men når man omtaler allerede stigmatiserte fenomener bør man være nøye med ordbruken. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 ..og satt våken foran pcen hele natten. Å herregud. Én ting er når man slutter å gå ut med venner, og slutter å dra på skole, pga PC'n, men å være våken hele natten? Hallo.. Media skal dramatisere alt mulig. 7383643[/snapback] Jeg antar det ikke var ved et enkelttilfelle, men noe som skjedde relativt ofte. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 ..og satt våken foran pcen hele natten. Å herregud. Én ting er når man slutter å gå ut med venner, og slutter å dra på skole, pga PC'n, men å være våken hele natten? Hallo.. Media skal dramatisere alt mulig. 7383643[/snapback] Her er det nok du som tar noe ut av kontekst og overdramatiserer. At han satt oppe hele natten var bare en del av "sykdomsbildet", og helt relevant. Jeg vil dessuten mene at når man ofte sitter oppe hele natten på grunn av et spill, bør det ringe noen bjeller. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Når det gjelder slike online spill, hvor man må betale for å spille og ha en konto, som forsvares med at det koster å ha servere for spillet sin del og dyrt i drift, så er det nok mange som tenker slik at de må få spille enda litt mer så de får mer valuta for penga. Og dermed legger enda noen prosenter i avhengighets skalaen. Jeg synes dette er forferdelig synd for mange unge i dag som ikke har foreldre med god råd som finner en slik hobby og fortaper seg i det. For ungdommer med god råd hvor 100kr måneden pr spill er ingenting, er det jo ikke noe problem og man er da nærmere følelsen av å betale for komfort, istedet for valuta for penga.. Denne typen tankegang og filosofier skaper klasseskiller som nok vil vise seg i de senere år når dagens unge vokser opp. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Sjønner ikke at man gidder. Men regner med at det ikke var strategi spill, men wow! De fleste jeg kjenner som spiller det driter i alt og alle! De er oppe om natta, sover på skolen... drar hjem og spiller... (ikke alle, men mange av de ja) De orker ikke å pusse tenna osv... Uff... Jeg må pusse tenna min 2 ganger dagli... jeg greier meg ikke uten O.o Og er sjedlent på lan fordi jeg får dårlig søvn, for mye data, dårlig mat, dårlig med hygiene... altså jeg føler meg uvell... bedre og ta en tur på byen, se en film med venner osv... Er lærling på it sia. Og etter en arbeidsdag med mye forran maskinen så er det godt og komme hjem og la maskina hjem stå avskrudd Da kan man ta seg en tur ut i det fri og komme hjem, ta en dusj... lage litt god mat og se tv... *edit* Å slutte å være ute med venner og dra på skolen kan få store konsikvenser senere i live! Selv om vi er sosiale på nett, så er det mange som blir sjenert når de sitter hjemme mye... Gjør som i kina eller hvor det var. Når du har spilt mer enn 7 timer eller noe sånt ble figuren din veldig dårlig på wow Endret 29. november 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Veldig viktig å huske at dette er snakk om avhengighet fordi et spill er vanedannende. Som f.eks verstingen i dag, WoW. Men jeg legger hele skylden på foreldrene når barn blir avhengi av spill. Alt for mange foreldre bruker spill som barnevakter slik at de kan gjøre andre ting. Om foreldrene hadde vært der mer for barna og sett hva som skjer, og ikke minst satt grenser for hvor lenge de fikk spille, hadde det vært noe annet. Til de som da er over 18, de trenger hjelp. Det er de som trenger tilbudet. Et tilbud man egentlig ikke har i dag og som burde vært der. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har aldri spilt wow, og kommer nok aldri til å gjøre det. Det er det og sette grenser for seg selv, klarer med det kan man klare mye. Men foreldre burde jo følge med de også. Er bare tydelig at foreldrene ikke følger med når noe sånt skjer. Nå for tiden er det mange som ikke har det så "bra" hjemme, foreldre gir faen og man må klare seg selv. Vis man da i tilleg har tilgang til pappa sitt bankkort (med 10 000 kr ekstra i kreddit) er det nok mange som finner trøst i wow, guild wars eller lignende. Husk at de folka her garantert sliter med det sosiale livet ellers også, de sliter på skolen fra før av, de har lite, eller ingen, venner. Da er vel kanskje dette hjelpetilbudet noe for dem også? Ikke bare for de over 18 som du påpeker Bear^. Det er ikke de folka med oppegående foreldre som sliter her, det er de uten. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 mrbjoern: Som jeg skulle sagt det selv. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg tror ikke det bae er barn med dårlige forhold hjemme som drømmer seg bort i andre verdener. Det er nok heller barn som ikka har allverden med venner som finner et nytt fellesskap når de spiller wow. Plutselig er de en del av noe, og føler at de har verdi. Men jeg vet om folk som hadde venner og kjæreste og alt, som bare glemmer alt annet og spiller wow til krampa tar dem. Sjansene for å bli alkoholiker har jo mye med arv og gjøre, kanskje det finnes et spillavhengighetsgen også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå