Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP-server gjennom 2 routere


Anbefalte innlegg

Får connection refused på port 21 og de fleste andre (som ikke er 80 e.l.).

 

Tester uten noen brannmur i det hele tatt.

Jeg har testet fra lokal maskin og fra en annen på mitt lokalnett. Det går helt fint hvis jeg kopler til på FTP serverens adresse, men ikke hvis jeg kopler til på internett adressen.

 

Betyr dette at ISP'en blokkerer meg?

Klarer de å blokkere selv om jeg kopler meg direkte på modemets WAN port og går nedover i systemet, altså ikke trenger å gå via nettet i "byen" (bor litt på landet, derfor trådløst)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får connection refused på port 21 og de fleste andre (som ikke er 80 e.l.).

 

Tester uten noen brannmur i det hele tatt.

Jeg har testet fra lokal maskin og fra en annen på mitt lokalnett. Det går helt fint hvis jeg kopler til på FTP serverens adresse, men ikke hvis jeg kopler til på internett adressen.

 

Betyr dette at ISP'en blokkerer meg?

Klarer de å blokkere selv om jeg kopler meg direkte på modemets WAN port og går nedover i systemet, altså ikke trenger å gå via nettet i "byen" (bor litt på landet, derfor trådløst)?

7388998[/snapback]

 

Du har en trådløs ISP? Hadde vært greit med navn så kunne noen andre med samme ISP kommet med innspill.

 

Det kan også være at ISPen kjører en NAT løsning med gateway ut mot internett, da er det ikke så mye du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Det er det jeg skal nå, problemet er bare at de er så trege av seg at de har ikke svart på akkurat dette spørsmålet som jeg sendte på mail for en evighet siden. Og har purret på. Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste det ut selv først og siden det så ut til at det bare var å sette opp modemet riktig trodde jeg at jeg kunne få det til selv.

 

Takker alle for svar.

Lenke til kommentar
Får connection refused på port 21 og de fleste andre (som ikke er 80 e.l.).

7388998[/snapback]

Hvis ikke ISPen har gjort noe helt merkelig, så betyr dette at pakkene når din PC! Se også på IPen som CanYouSeeMe oppgir, er denne lik IPen til noe av utstyret ditt, router, PC, IPtelefon, e.l., så er problemet på din side, prøv å installer FTP-serveren litt hardere ;) (det kan være at ISPen har gjort noe helt skrudd med TCP-trafikken, og at det er en slags brannmur som de har osv, )

Lenke til kommentar

Svar fra CanYouSeeMe

 

Når FTP server er slått av:

Error: I could not see your service on xxx.xxx.xxx.xxx on port (21)

Reason: Connection timed out

 

Når FTP server er på:

Error: I could not see your service on xxx.xxx.xxx.xxx on port (21)

Reason: Connection refused

 

xxx.xxx.xxx.xxx er min internett adresse, den som er på WAN porten på modemet.

 

Dette tyder vel på at problemet ligger hos meg?

Men hva kan det være?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet et skritt lenger, jeg får kontakt fra mine lokale maskiner (når jeg går mot internett adressen seff).

 

Men jeg tror at disse tar snarveien og går ikke via firewallen til IPS'en i byen.

 

Fikk ikke koplet til når jeg ringer opp start og går via deres nett.

 

Venter ennå på svar fra en kompis om han kommer inn.

 

 

Det var 2 tin som var feil:

- brannmuren min (som jeg hadde åpnet for FTP) blokkerte tydeligvis alikevel.

- den FTP clienten jeg brukte får ikke kontakt på internett adressen, bare lokal adressen.

 

Jeg hadde forsøkt tidligere å slå brannmuren helt av (åpne alt), men da brukte jeg selvfølgelig den FTP clienten som ikke funker skikkelig.

Lenke til kommentar

Jippi! :D

 

Har fått det til nå.

 

Må takke alle som har hjulpet til, hadde ikke fått det til uten alle tilbakemeldingene.

 

Bare et spørsmål til:

Hvilke porter er det som må være åpne i brannmuren?

Jeg hadde åpnet 20 og 21, men da fikk jeg bare kontakt lokalt. Nå har jeg satt den opp til at FTP serveren (applikasjonen, FileZilla) har alle porter åpne.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Da var det fa2001 som hadde løsningen :)

 

Anbefaler deg å bruke www.no-ip.info for å få fast adresse!

 

Her er fra FAQ:

 

# I'm behind a firewall and nobody can connect to my server or transfer files / directory listings

You have to configure your firewall to allow incoming connections on the ftp port (default: 21), as well as allowing outgoing connections from the server. FileZilla Server tries to use a port one less than the ftp port for outgoing connections. If that fails it tries to use a port one larger than the ftp port and after that it requests a port from windows. It may be best to allow all outgoing connections from the server. Further you have to allow a port range for incoming connections for passive mode transfers. You can specify this port range on the "passive mode settings" page in the settings dialog in the server interface. In most cases, a range like 5000-5100 is sufficient. With certain firewalls, it may be possible that FileZilla can't determinate the external IP address. In this case you have to enter the IP address (or your host name) on the passive mode page in the settings dialog. In case you've a dynamic IP (most dialup users), you can also chose to retrieve the ip address from a website.

 

# I'm behind a router and nobody can connect to my server or transfer files / directory listings

You have to configure your router to forward the ftp port (default: 21) to the server machine. Further you have to forward a port range for passive mode transfers. You can specify this port range on the "passive mode settings" page in the settings dialog in the server interface. In most cases, a range like 5000-5100 is sufficient. Most likely, FileZilla can't determinate the external IP address if behind a router. In this case you have to enter the IP address (or your host name) on the passive mode page in the settings dialog. In case you've a dynamic IP (most dialup users), you can also chose to retrieve the ip address from a website.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...