PacAnimal Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) En kompis av meg kjører en NeverWinter Nights-server, på en 1GHz, ikke-dedikert maskin. Dette duger neeeesten, men bruker 100% av CPU'en og lagger når det blir en 20-25 mennesker pålogget. I tillegg sliter maskinen (som kjører en Intel CPU) med den forferdelige CPU-buggen som er i NWN1. Uavhengig av operativsystem (Windows XP, Debian Linux og Windows 2003 testet) tar en tom server, uansett modul, 50% av CPU'en. Bioware sier dette er helt normalt på noen systemer og må forventes, og jeg har lyst til å drepe dem. Men til saken. For å overgå denne fantastiske 1GHz pentiumen hadde vi tenkt å kjøpe en råbillig maskin og putte den i samme kabinett. Har kabinett, hd og kabler fra før. Trenger cpu, minne, hovedkort og psu (bruker den gamle psu'en til noe annet). Vi har bestemt oss for AMD, da det ser, på forumene til Bioware, ut som om det er flere Intel- enn AMD-systemer som sliter med "CPU-buggen". Er dette en god løsning? Noen som finner noe som gir mer ytelse for pengene? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=38254 PS. Skulle gjerne skrevet "Råbillig NWN-server" i tittelen, men da har jeg visstnok for få ord. Sist gang jeg var borti slikt skrev jeg "ORD" på enden, og tråden ble låst. Jeg så mange tråder med tilsvarende og kortere navn som bare hadde nok ord pga "ord delingen" som folk driver med i dag (*&%$£##& office stavekontroll). NWN er altså ikke ment som et adjektiv, men står uten bindestrek for å opprettholde forumreglene og ødelegge det norske språket. Endret 29. november 2006 av gothtec Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 PS. Skulle gjerne skrevet "Råbillig NWN-server" i tittelen, men da har jeg visstnok for få ord. Sist gang jeg var borti slikt skrev jeg "ORD" på enden, og tråden ble låst. Jeg så mange tråder med tilsvarende og kortere navn som bare hadde nok ord pga "ord delingen" som folk driver med i dag (*&%$£##& office stavekontroll). NWN er altså ikke ment som et adjektiv, men står uten bindestrek for å opprettholde forumreglene og ødelegge det norske språket. 7383241[/snapback] Hyggelig å se at jeg ikke er den eneste her i verden som faktisk kan norsk. Men joda, den så grei nok ut. Har ikke så god peiling på hvor bra maskin du trenger for å kjøre en server på NWN1, men hvis det i det hele tatt gikk an på en Pentium (III?) på en GHz, burde det der holde i massevis. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vil bare påpeke at Sempron 3100 og oppover har støtte for Cool'n'Quiet som kan være praktisk i periodene det ikke er noe særlig belastning. Ellers så det greit ut Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Kjøp en AM2 Sempron CPU, f.eks. Sempron 2800+ AM2. Pris identisk. F.eks. dette AM2 HK, MSI K9VGM-V. Pris ca 80 kr mer. Og her er mulig minne, Apacer DDR2-533. Koster 90 kr mindre (Kingston sitt DDR2 minne koster ca kr 450). Men jeg ville valgt 1 GB med RAM, f.eks Kingston ValueRam 2*512. Minne har betydning for ytelse når mange setter i gang prosesser på serveren. Som du ser blir en maskin på AM2 plattform ikke dyrere, og da er den ikke "dead-end" oppgraderingsmessig og gir muligheter for skalering om nødvendig. Denne vil fint kunne kjøres med A64 x2 5000+ CPU om ønskelig. 754-sokkelen er "død og begravet", og etter min mening synonymt med å kaste ut pengene gjennom vinduet når alternativet har samme pris. Endret 29. november 2006 av Bolson Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Takk for alle svarene! Har nå oppdatert handlevognen med CPU og HK som Bolson anbefalte. Måtte gå for TwinMOS-minne fordi vi gjerne vil bestille alt i én butikk, og butikkene som hadde Apacer minne, i tillegg til resten, var dyre på de andre tingene. Kjører med 512MB minne til å begynne med, og kjøper en brikke til om det går tregt. Har 1GB på den nåværende serveren, men nwserver oppfører seg fullstendig tullete og bruker omtrent 400MB minne, pluss 300MB swap. 500MB fysisk minne listet som ledig i task manager. Tror aldri jeg kommer til å forstå hva Bioware tenkte på da de laget den delen av NWN1. Det kan jo også være windows selv som gjør dette, men programmer som f.eks. photoshop har ingen problemer med å stjele alt av ressurser på maskinen. Prisen fra PCUtstyr er bare 100kr over billigste totalsum, noe som må sies å være meget bra. Har dog mer erfaring med komplett, som er 200kr. over billigste totalsum. Får se hva det blir til. Med mindre noen har noe spesielt å legge til, blir dette det ferdige oppsettet. Dette ser ut som veldig mye for pengene, etter min mening. Ting har blitt billige https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=38254 Endret 29. november 2006 av gothtec Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Så var maskinen ferdig bygget. Da den skulle være billig, valgte jeg å bygge den i pappkassen den kom i Et par bilder her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=678275 Endret 8. desember 2006 av gothtec Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Flyttes til servere fra kjøp/salg av PC Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Flyttes til servere fra kjøp/salg av PC 7456666[/snapback] Sikker på at dette er riktig? Greit at maskinen skal brukes som server, men det var hjelp til kjøp og salg som var utgangspunktet her. I tillegg er det aldeles ikke en maskin med serverspesifikasjoner. Det er ikke snakk om raid, ikke flere nettverkskort, ingen backupløsning, ingen diskrack, ikke en haug med brukere, ingen vanlige nettverkstjenester... Dette er en PC som kjører en NWN-server, ikke en server-maskin i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå