Feltherre Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Hei Artikkler om Olav Statuen Jeg syns det var veldig råttetn av Oslo kommune å vrake denne flotte statuen,grunnen var i hvertfall helt idiostisk.Det er en flott atatue av en kjær konge. Hvor syns du at den bør stå? Hva syns du om at Oslo kommune vraket denne statuen Endret 29. november 2006 av SirHenrik Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 De kunne jo uannsett ha kappet av han armen. Det hadde vært en bra statue fremdeles. Skjønner imidlertid at det kan misforstås.... Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Synes det er en fin statue jeg. Synd at den ikke kommer opp... Den armen er jo noe uheldig, men man skulle klart å venne seg til den. Kunne tenkt å se den utafor Stortinget, Slottet eller et "monumentalbygg". Synes også synd på han som har brukt seks år av livet sitt på det, å blir kalt idiot og diktatorelsker. Olav var en gigant, og giganter er store. Den statuen der er da ingenting hvis man sammenligner med Mt. Rushmoore, Saddam Hussein og diverse ledermonumenter verden over. Lenke til kommentar
Kilko Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Høyre hand er jo større enn hodet. Og hvorfor er hodet så lite? Syntes også den var for lite detaljert. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) hvordan er det i det hele tatt mulig å bruke 6 år på noe slikt? (med hjelpere) det kan umulig ha vært 40-timers uker Edit: leser at fyren er gammel. allikevel Endret 29. november 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg syns ikke statuen er fin, men det er armens skyld. Syns ikke akkurat det tar seg ut at en gammel norsk konge står der med noe tilnærmet en nazihilsen. Blir bra når turistene kommer forbi Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Vet ikke helt ass. Heller vel mot at det kanskje var riktig at den ikke blir satt opp på rådhusplassen. Det jeg syns er kjipt er at fyren har brukt 6 år, kanskje noen av de siste i livet sitt på en bestillingsjobb fra en gjeng mennesker som hadde sett modellen for mange år siden. De har jo vært nede i Italia flere ganger under 6års perioden for å se på fremgagen. Hvorfor sa de ikke i fra før, evt gjorde endringer slik at statuen ble mer spiselig? Se på hånda, ikke helt ulik: Endret 29. november 2006 av b0nna Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Dere må huske på at den virkelige nazihilsen var med høyre hånd utstrakt. En annen ting; nazistene var veldig besatt av antikken; om de hadde lagd statuer, ville det vært med lang mer detaljert fysikk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg synes den statuen er *veldig* uheldig anlagt. Det ser ut som om olav går med kjortel. Hvis de hadde hogget Olav -- en Olav med et smil, i galla-uniform -- med en hånd som *vinker*. Hånden er unaturlig stor, og "kjortelen" er unaturlig vid under armen -- som får hånden til å se ut som om den er høyt hevet. Håndflaten er flat -- de øverste fingrene burde være krummet av, for å vise *noe* tegn til mildhet. Det er ikke noe problem, egentlig: De kan bare hogge Olav sin hånd ned til naturlig størrelse. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Sånn som dette så Nazi hilsenen ut. Kan ikke si at statuen ligner så mye at man trenger og forkaste den. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 b0nna: På det bildet synes det jo tydelig at de vinker. Syns heller statuen ser mer stiv ut i forhold. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 b0nna: På det bildet synes det jo tydelig at de vinker. Syns heller statuen ser mer stiv ut i forhold. 7384353[/snapback] Hehe, vil vel tro at det er fordi den faktisk er mye mer stiv enn et virkelig menneske. Men personlig likte jeg heller ikke statuen særlig godt. Altfor "grov" i utformingen, får litt intrykk av at kongen var en slags deformet kjempe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg skjønner godt at de ikke vil ha denne statuen, den stemmer ikke overens med det bildet av kong Olav staten ønsker at vi skal ha. Lenke til kommentar
Metalhead Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg tenkte ikke på Nazihilsen i det heletatt før de sa det, og synes statuen har veldig lite tilfelles med Hitler og nazismen.For meg ser det ut som en vanlig hilsen Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) b0nna: På det bildet synes det jo tydelig at de vinker. Syns heller statuen ser mer stiv ut i forhold. 7384353[/snapback] hehe, på balkongen ser Olav V mer rett frem og ned mens han på statuen ser langt og opp. Er ikke store forskjeller å snakke om hvis man tar høyde for dette og antar at kroppen hans vrir seg på samme måte. edit: her er et bilde av statuen sett mer rett på: http://www.ta.no/Innenriks/article2436574.ece Endret 29. november 2006 av b0nna Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Er vel ikke nazi-hilsen statuen gir assosiasjoner til. Derimot minner den for mye om slike statuer: Så kan du gjette hva disse var. Endret 29. november 2006 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 http://www.lassedahl.com/b/den_korrekte_kongestatuen Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 http://www.lassedahl.com/b/den_korrekte_kongestatuen 7386060[/snapback] Viss han fikk den til å bevege seg,det hadde vært noe. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Første gang jeg hørte på radio debatten rundt dette og angivelig "nazi-hilsen", så jeg for meg armen strak ut og oppover. Når jeg ser bildene, er det ikke noe som gir meg assiasjon til dette. Ser mer ut som Olav tar en Hi 5 Lenke til kommentar
OHell Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hi 5 ja. Det er det han tar. Kong Olav var veldig "cool" av seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå